Suomi
Gamereactor
artikkelit
Reset

Haastattelussa Theory Interactive

Uusi suomalainen pelinkehittäjä Theory Interactive yllätti kaikki julkaisemalla mitä komeimman debyyttitrailerin tulevasta Reset-pulmapelistään. Gamereactorin oli pakko ottaa selvää, minkälaisia miehiä ja ajatuksia tämän visuaalisen herkun takaa löytyy. Tiimin toinen puolikas, Alpo Oksaharju vastasi kysymyksiimme.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ketkä muodostavat Theory Interactiven ja milloin se perustettiin?

- Olemme Alpo Oksaharju, vastuussa tarinasta ja taiteesta, ja Mikko Kallinen, vastuussa teknologiasta ja musiikista. Pelisuunnittelu tehdään yhdessä. Kun meitä on vain kaksi, ideointi ja suunnittelu on todella virtaavaa. Ei varmaan nopsemmaksi pääse. Olemme entisiä Futuremarkin työntekijöitä, Shattered Horizon ja 3Dmark -projekteissa vaikuttaneita. Theory perustettiin kesällä 2011, ja todelliseen työntouhuun pääsimme loppukesästä/alkusyksystä.

Perustettiinko yhtiö nimenomaan Resetiä varten?

- Kyllä ja ei, Reset on meidän unelmaprojektimme, mutta suunnitelmat eivät lopu Resetiin.

Tämä on mainos:

Entä Praxis? Kumpi tuli ensin: peli-idea vai teknologia?

- Peli-idea. Teknologiaa kehitetään erityisesti tätä projektia varten. Tarkoituksena ei ole kehittää lisensoitavaa pelimoottoria, vaan nimenomaan erittäin "customia" teknologiaa. Eli lyhyesti sitä kehitetään vastaamaan todellisia tarpeitamme. Mutta vaikka teknologiaa kehitetään erityisesti tätä varten, voin mainita, ettei pelkästään tätä varten.

Reset

Teidän yhtiössänne on kaksi miestä, ja Resetin traileri haastoi ja mahdollisesti ohitti Crytekin laadussaan. Miten tämä on edes mahdollista?

Tämä on mainos:

- Taidamme vain olla liian tyhmiä ymmärtääksemme mihin ryhdyimme. Vitsi, vitsi - kaiken pohjalla on selkeä visio pelistä ja sen maailmasta. Tiesimme mitä haluamme saada aikaiseksi, minkä jälkeen alkoikin ankara pohtiminen, että miten se olisi mahdollista saavuttaa. Heitimme romukoppaan monia työtapoja ja kehitimme uusia vastaamaan "niukkoja" resurssejamme. Ja tietenkin kaiken takana on Mikko, joka on ehkä kovin koodari ikinä. Missään. Koskaan.

Uskotteko, että projekti on todellakin mahdollista saada loppuun kahden miehen voimin?

- Uskomme täysin. Emme olisi lähteneet tähän, jos emme uskoisi. Suunnittelimme alun alkaen projektin siten, että voisimme viedä sen kahdestaan loppuun, emme halua vaarantaa visiotamme ulkopuolisella
rahoituksella.

Mitä voitte kertoa meille tässä vaiheessa Resetistä?

- Peli on kuvauksensa mukaisesti "single player co-op first person puzzle game". Mietimme pitkään kuvausta, koska se herättää hilpeyttä ja on pitkä. Mutta päädyimme aina uudestaan siihen, sillä se kuvaa peliä täysin. Ja herättää kysymyksiä. Mutta itse mekaniikkaan: pelissä todellakin ratkotaan ongelmia yhteistyöllä, muttei toisen pelaajan kanssa, vaan pelaajan itsensä kanssa. Tämä on mahdollista hyppimällä ajassa taaksepäin ja ratkaisemalla multitask-puzzleja pelaajan varhaisempien versioiden kanssa. Teet ensin yhden osan, hyppäät ajassa taaksepäin ja teet toisen koordinoidusti ensimmäisen kanssa.

Pelin maailma ja tarina ovat vähintäänkin yhtä suuressa osassa puzzlejen kanssa. Tavoitteenamme on luoda lumoava pelikokemus, joka ei jätä hyvien tarinoiden ystäviä kylmäksi.

Reset

Entäpä Praxis, onko sille myös laajempia sovellussuunnitelmia?

- Kuten ehdinkin jo mainita yllä, niin jatkosuunnitelmia on. Ne liittyvät kuitenkin mahdolliseen seuraavaan projektiin. Tarkoituksena ei ole lähteä pelimoottoribisnekseen. Tarkoituksena on jatkaa customin teknologian kehittämistä, joka mahdollistaa tasan tarkkaan haluamamme atmosfäärin ja fiiliksen. Eli emme ala vesittämään sitä yrittämällä saada siihen toimintoja, joita emme tarvitse, tai yrittämällä ahtaa sitä puhelimiin. Pelimoottoribisneksessä ei ole mitään vikaa - se ei vain ole meidän tiemme, ainakaan tällä haavaa.

Oletteko rahoittaneet kehitystyön itse, vai oletteko saaneet tukea esimeriksi valtiolta?

- Omalla rahalla ja starttirahalla. Propsit valtiolle, vaikka starttirahan suuruus ja hakeminen eivät ole ehkä parhaalla mahdollisella tolalla.

Reset

Mainitsitte blogissanne musiikin olleen vahva vaikuttaja kehitystyössä. Mitkä artistit ovat nousseet suurimmiksi vaikuttajiksi tähän mennessä?

- Kehitystyön aikana tietyt artistit ja musiikkityylit ovat luovineet itsensä Spotify-kansioihimme Reset-nimikkeen alle. Näitä ovat muun muassa Carbon Based Lifeforms, Solarfields ja Aes Dana. Mutta yleisestikin musiikki kuuluu suuresti meidän elämiimme.

Entäpä elokuvat?

- Yllättäen olemme myös suuria elokuvien ystäviä. Resetiä voi jotenkin ehkä verrata "popular indie" -tyyppisiin elokuviin kuten Moon, Cube ja District 9 muotonsa puolesta. Ne ovat elokuvia, joissa vahva visio yhdistyy nerokkaaseen juoneen ja kekseliääseen toteutustapaan. Sisällöllisesti ei ole mitään selkeää yksittäistä vaikuttajaa. Oikeastaan kaikki, mistä itse saamme kicksejä ovat vaikuttaneet.

Oletteko jo ehtineet miettiä julkaisua? Yhteistyössä vai ilman? Steam? GOG.com?

- Olemme kyllä miettineet. Tavoitteena on julkaista itse digitaalisesti ja Steam olisi mitä oivallisin kumppani siihen. Mitään emme ole kenenkään kanssa sopineet emmekä ole vielä neuvottelupöydässä kenenkään kanssa, joten kaikki on vielä avoinna.

Reset

Entä muut alustat? Mac, Linux?

- Tällä hetkellä PC on ainoa kehitysalusta. Se myös mahdollistaa erittäin kohdentuneen ja korkealaatuisen teknologian kehityksen. Meillä ei ole mitään muita alustoja vastaan, rönsyily eri alustoille vaan on meille liian suuri pala haukattavaksi tässä vaiheessa.

Onko teillä vinkkejä indie-kehittäjäksi haluaville?

- Uskokaa itseenne ja visioonne ja tehkää rohkeita ja hyviä päätöksiä. Suurien mainstream-trendien perässä ei indie-kehittäjän kannata juoksennella, se on varma kuolema se ja kumoaa koko indie-leiman. Suomalaisia kun ollaan niin "vaikka läpi harmaan kiven" tai paremminkin "vaikka läpi harmaan taloustilanteen".

HQ
ResetResetResetReset

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Reset sai kaipaamansa joulun ihmeen

Reset sai kaipaamansa joulun ihmeen

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Theory Interactivella jyrsittiin kynsiä vielä pari päivää ennen joulua, koska studion Reset-pulmapeli tarvitsi silloin vielä parikymmentä tuhatta euroa rahaa.

6
Resetin rahoitus vaakalaudalla

Resetin rahoitus vaakalaudalla

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Theory Interactiven pulmapelin joukkorahoitus on vaakalaudalla. Keräyksestä on jäljellä enää vuorokausi, ja rahaa puuttuu vielä parisenkymmentä tuhatta.

1
Resetin joukkorahoitus loppusuoralla

Resetin joukkorahoitus loppusuoralla

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Resetin Indiegogo-kampanjassa on enää kuusi päivää jäljellä, mutta rahoitusta on tässä vaiheessa vain noin 30 tuhatta vaaditusta 65 tuhannesta eurosta.



Ladataan seuraavaa sisältöä