Suomi
Gamereactor
artikkelit
Max Payne

Klassikko: Max Payne

Max Payne on kotimaisen peliteollisuuden merkkipaalu. Elokuvamainen toimintapeli herätti maailmalla niin paljon huomiota, että itse Rockstar osti sarjan oikeudet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Suomalainen peliskene nytkähti pykälän eteenpäin kesällä 2001, kun Remedyn kehittämä Max Payne ilmestyi PC-tietokoneille 3D Realmsin julkaisemana. Max Payne oli vuosituhannen alussa monella tavalla poikkeuksellinen räiskintäpeli, sillä se kulminoitui voimakkaasti nimikkohahmoonsa ja tämän henkilökohtaiseen kostokierteeseen synkässä, film noir -henkisessä New Yorkissa.

Elokuvamaisuus paistoi läpi myös itse toiminnasta. Max Paynea on usein verrattu vuoden 1999 The Matrix -elokuvaan bullet time -hidastustensa ansiosta. Max Payne oli kuitenkin ollut kehitteillä jo ennen Matrixia eikä jäljentänyt ideaa elokuvasta, vaikka toisaalta tiedostikin yhtäläisyydet ja käytti niitä hyväkseen. Bullet time muodostuikin suosituksi ominaisuudeksi, jota on sittemmin jäljitelty useissa muissakin peleissä.

Toisaalta Max Payne myös vakiinnutti Remedyn - ja kenties koko Suomen pelialan - osaksi "suuren maailman" piirejä. Peli oli kaupallinen hitti ja toi Remedylle kunnian lisäksi myös resursseja, joita ei vielä Max Paynen viisivuotisen kehityskaaren aikana ollut käytettävissä. Kertovaa on esimerkiksi se, että käsikirjoittaja Sami Järvi (Sam Lake) antoi kasvonsa Maxille ja kehittäjät esittävät pelin hahmoja välinäytösten sarjakuvapaneeleissa. Järven tuimailmeinen Max vaihdettiin Max Payne 2: The Fall of Max Paynessa ammattimalliin.

Rajallisten resurssien lisäksi pitkään kehityskaareen vaikutti myös Remedyn halu puskea teknologiaa eteenpäin. Myöhästelyiltä ei vältytty, kun pelimoottori pistettiin uuteen uskoon kesken kehityksen. Kunnianhimo kantoi kuitenkin hedelmää, sillä Max Paynea pidettiin yhtenä aikansa näyttävimmistä ja mukaansatempaavimmista toimintapeleistä. Iso kiitos kuuluu tietysti myös Kärtsy Hatakan säveltämälle ääniraidalle, joka nostaa vielä nykyäänkin ihokarvat pystyyn.

Tämä on mainos:
Max Payne

Vahva tunnelma ja tuore pelikokemus toivat pelille lopulta kahmalokaupalla glooriaa, eikä vain kotimaan mediassa. Esimerkiksi British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) myönsi Max Paynelle parhaan PC-pelin tittelin vuonna 2001. Peli kääntyi seuraavana vuonna myös PS2:lle ja Xboxille, joskaan Rockstarin tekemät käännökset eivät tulleet ilman kompromisseja. Viimeisin aluevaltaus sarjalle on iPhone, ja onpa Max vilahtanut myös valkokankailla. Remedy ei kuitenkaan ole enää näistä vastuussa luovuttuaan sarjasta kakkososan valmistuttua.

Max Payne on joka tapauksessa säilynyt Suomen merkittävimpänä läpimurtopelinä, huolimatta vihaisten lintujen korkealiidosta mobiilimaailmassa. Siinä yhdistyi kaikki se, mitä suomalainen peliala maailmalla edustaa: laatu, pelattavuus, korkea tekninen taso ja väkevä kerronta, joka on eri tasolla amerikkalaisen perushömpän kanssa.

REMEDY MAX PAYNEN JÄLKEEN
Remedy myi sarjan oikeudet Rockstarille vuonna 2002 ennen Max Payne 2:ta, jonka julkaisijana Rockstar toimi 2003. Kaupasta Remedy nettosi sievoisen summan rahaa ja alkoi tämän turvin kehittää täysin uutta "psykologista toimintatrilleriä", joka sittemmin muotoutui Alan Wakeksi. Wake jatkoi monellakin tapaa siitä, mihin Remedy Max Paynessa jäi. Elokuvamaisuus, tarinavetoisuus ja inhimillinen päähahmo olivat edelleen läsnä. Peli kuitenkin julkistettiin liian aikaisin, mikä johti osin virheellisen julkisuuskuvan muodostumiseen. Kun Alan Wake lopulta julkaistiin 2010, se jäi jälkeen korkeista kaupallisista odotuksista.

Tämä on mainos:
Max PayneMax PayneMax Payne

Aiheeseen liittyviä tekstejä

8
Klassikko: Max Payne

Klassikko: Max Payne

ARTIKKELI. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Max Payne on kotimaisen peliteollisuuden merkkipaalu. Elokuvamainen toimintapeli herätti vuosituhannen alussa paljon huomiota.



Ladataan seuraavaa sisältöä