Suomi
Gamereactor
artikkelit
XCOM: Enemy Unknown

XCOM iOS:lle - pääsuunnittelija haastattelussa

Loppuvuodesta julkaistu XCOM: Enemy Unknown palkittiin GR:ssä yhtenä viime vuoden parhaimmista peleistä. Nyt koukuttava scifi-strategia on tulossa iLaitteille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vanhojen klassikoiden uudelleentulkinnat onnistuvat harvoin yhtä hyvin kuin XCOM: Enemy Unknown. Pelillä on toki omat ongelmansa, eikä se ole yhtä monimutkainen kokemus kuin alkuperäinen X-Com, mutta vastapainoksi se on helpommin lähestyttävä ja strategiaksi verrattain alustariippumaton. Peliin on helppo hypätä sisään konsolillakin ja silti syvyyttä on riittävästi, jotta sen pariin voi unohtua tuntikausiksi. Nyt peliä ollaan kääntämässä myös iOS:lle, joten ensi kesänä joukkojaan pääsee johtamaan muukalaisia vastaan vaikkapa puiston penkillä iPadin näytöllä.

Haastattelimme pikaisesti Jake Solomonia, joka on XCOM: Enemy Unknownin pääsuunnittelija Firaxis Gamesillä.

XCOM: Enemy Unknown on siis kääntymässä PC:ltä iOS:lle. Pakko kysyä heti alkuun, mistä ajatus syntyi?

XCOM sopii luonnostaan siihen "pelaa missä tahansa" -tyyliin, joka on omiaan iOS:lle. Pelin vuoropohjainen lähestymistapa taisteluun toimii erittäin hyvin, ja pelaajalla on aikaa harkita kaikkien mahdollisten siirtojen seurauksia. Taktiset tehtävät ovat oma erillinen kokonaisuutensa ja rytmittyvät hyvin päämajan strategisen kerroksen kanssa. Olen todella mielissäni siitä, että 2K päätti tuoda pelin iOS:lle.

Tämä on mainos:
XCOM: Enemy UnknownXCOM: Enemy Unknown
Pelikuvia iPadiltä. Käyttöliittymää on muutettu, mutta muuten peli näyttää pitkälti siltä miltä muillakin alustoilla.

Oletteko muuttaneet perusmekaniikkoja sovittaaksenne pelin kosketusnäytölle?

Emme, pelin perusteet ovat täysin samat. Vain käyttöliittymää on hienokseltaan muutettu lähtökohdaksi valitusta PC:n käyttöliittymästä. Kaikki toiminnot, suunnitelmallisuus ja kivuliaat sotilaiden menetykset ovat kuitenkin edelleen läsnä!

Onko tässä versiossa jonkinlaista moninpeliä? Esimerkiksi epäsuoraa tai paikallista moninpeliä?

Tämä on mainos:

Tavoitteemme on ollut varmistaa, että yksinpeli on valmis tänä kesänä. Harkitsemme parannusten tekemistä tai sisällön lisäämistä myöhemmin.

Teidän on varmasti täytynyt leikata jotain, koska alkuperäinen peli oli yli 10 gigaa - miten olette saaneet pelin puristettua iOS:n mittoihin?

Hämmästyttävä juttu on se, että kaikki pelimekaniikat ovat edelleen mukana ja meidän täytyi vain trimmata muutamia karttoja saadaksemme pelin toimimaan mobiilissa. Osaltaan tämä kertoo Unreal-moottorin vahvuuksista, osaltaan käännöksestä vastanneiden koodareiden nerokkuudesta.

Mikä on ollut paras tai pahin kokemus yrittäessänne kääntää peliä kosketusnäytölle?

Meidän täytyi toki ottaa huomioon joitakin teknisiä haasteita saadaksemme pelin pyörimään, ja käyttöliittymää uudistettiin. On kuitenkin tavattoman hienoa nähdä, että kyse on käytännössä aivan samasta pelistä kuin se, minkä julkaisimme PC:lle ja konsoleille.

Minkälaista tukea peliin voi odottaa julkaisun jälkeen? Päivityksiä, uusia kenttiä?

Sivusinkin tätä jo aiemmin - haluamme varmistaa, että ydinpeli on kunnossa, kun julkaisemme sen. Tiedän, että suunnitelmia julkaisun jälkeiselle tuelle on olemassa, mutta valitettavasti en vielä osaa kertoa tarkemmin.

Entäpä hinnoittelu?

XCOM: Enemy Unknown on ehdottomasti premium-hinnoiteltu sovellus, mikä heijastelee siihen sisältyvän pelattavan määrää. Kyse on käytännössä samasta pelistä, joka julkaistiin PC:lle ja konsoleille viime vuonna, ja olemme innoissamme ollessamme ensimmäisten joukossa siirtäessämme tämän sukupolven pelin iOS:lle. Monet fanimme varmasti vastaisivat, että XCOM on peli johon palaa yhä uudelleen ja uudelleen, joten rahalle saa myös vastinetta.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
XCOM: Enemy UnknownScore

XCOM: Enemy Unknown

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Firaxis Games on tehnyt hatunnoston arvoisen työn tuodessaan klassisen X-Com-sarjan nykyaikaan - perinteitä kunnioittaen.



Ladataan seuraavaa sisältöä