Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
artikkeli

Nintendo Switch ja ulkopuolisten kehittäjien epäröinti

Pohdinnassa Nintendon tulevan konsolin ulkopuolisten kehittäjien ja yksinoikeuspelien vähäisyys

Nintendo Switchin julkistustilaisuudessa tammikuussa ei varsinaisesti juhlittu niin sanottujen kolmannen osapuolen kehittäjien pelijulkistuksilla. Bethesda sentään ilmoitti tuovansa jo vuosia sitten julkaistun The Elder Scrolls V: Skyrimin Switchille. Ubisoft on tukenut peleillään hyvin kahta Nintendon aiempaa konsolia, mutta jopa ranskalainen pelijätti on varuillaan Switchin kanssa. Activisionin panos on oleva Skylanders, ja Electronic Arts heittää soppaan FIFAn. Nintendon konsoli siis noteerataan, mutta mitään erityisen suurta luottoa ainakaan heti alussa ei suurilla kustantajilla tunnu olevan.

Tavallisesti ulkopuoliset kehittäjät haluavat olla heti alusta asti omalla panoksellaan mukana minkä tahansa uuden konsolin ilmestyessä. Jotain kuitenkin nyt selvästi puuttuu, koska julkaisupelien lista on niin pieni. Yhdeksi selitykseksi on tarjottu Nintendon suunnitelmaa ripotella pelijulkaisuja enemmän pitkin vuotta. Olisi silti luullut, että he haluavat ladata kunnon setin heti julkaisussa ihmisten pelattavaksi.

Japanilaisten ulkopuolisten kehittäjien tuki Switchille on länsimaisia parempi. Tämä on ymmärrettävää ottaen huomioon Nintendon panostuksen kotimaansa markkinoihin ja siihen, että Switch tuntuisi sopivan hyvin japanilaisten pelitottumuksiin. Dragon Quest Heroes I & II ovat toki vanhoja pelejä, mutta tuplajulkaisu heti maaliskuun alussa auttaa varmasti myyntejä.

Ulkopuolisten kehittäjien epäröinnin takana näyttäisi kuitenkin olevan muutakin kuin vain perinteinen "katsotaan" -asenne uuden laitteen julkaisun yhteydessä. Wii U epäonnistui pahasti, ja mahtavasti menestyneellä Wiillä myivät lähinnä Nintendon omat pelit. Jo aiemmin julkaistut pelit, kuten Rayman Legends, Steep, Skyrim ja Dragonball Xenoverse 2, eivät ehdi julkaisuksi kauppoihin. Tämä on suuri puute, sillä onnistunut julkaisupelivalikoima olisi ollut omiaan vakuuttamaan kuluttajille, ettei Switch kärsi samaa kohtaloa kuin kaksi edeltäjäänsä.

Tämä on mainos:

Mistä voisi olla kyse? Tavallisesti ulkopuoliset kehittäjät välttelevät ratkaisuja, joka monimutkaistaa heidän liiketoimintaansa. Switchin mukana tuleva 32 Gt:n levytila on varmasti yksi sellainen tekijä. Nykyisin kehittäjät pyrkivät koko ajan lisäämään tulojaan nimenomaan digitaalisen myynnin osalta, ja ainakin Activisionille ja Electronic Artsille pelien digitaalinen myynti muodostaa jo ison osuuden heidän voitoistaan. Siksi on helppo ymmärtää, miksi heidän innostuksensa Switchiä kohtaan on laimeaa. Käytännössä minkä tahansa digitaalisesti ladatun nykyaikaisen pelin pelaaminen Switchillä edellyttää lisäinvestointia ylimääräisen levytilan muodossa.

Tämä on mainos: