Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
artikkeli

Miten käy perinteisten AAA-pelien?

Yhä useammat pelit muuttuvat kertaluontoisesta ostoksesta ajan kanssa päivittyviksi maksullisiksi palveluiksi.

Viime vuosina on nähty kasvavassa määrin suuren budjetin AAA-pelejä, jotka on alusta asti suunniteltu hiljalleen päivittyviksi maksullisiksi palveluiksi eli niin sanotuiksi AAA+ -peleiksi. Pitäisikö tällaisesta trendistä olla huolissaan? Ovatko sellaiset mahtipelit kuin The Last of Us, Final Fantasy XV ja Dishonored 2 pian katoavaa kansanperinnettä? Perinteiset AAA-pelit eivät varmastikaan ole kokonaan katoamassa, mutta tulevina vuosina niitä saatetaan nähdä alati vähemmän kustantajien iskiessä kiinni AAA+ -trendiin.

FIFAn kehitys on ehkä parhain esimerkki siitä, mistä AAA+ -menossa on kysymys. Pelin normaalit tuotantoarvot ovat korkeat, mutta sen lisäksi tarjolla on jatkuvasti päivittyvä ja monipuolistuva Ultimate Team -muoto. Jokainen vuosi tuo yhä markkinoille uuden FIFAn, mutta jalkapalloiluunsa satsaavat ostavat todennäköisesti vuoden aikana entistä vähemmän pelejä FIFAn syödessä jatkuvasti enemmän heidän aikaansa säännöllisesti päivittymällä. Samaan pyrkivät The Division, Destiny ja jossain määrin myös Call of Duty, Overwatch ja Battlefield. Toiset nimikkeet taas tekevät ikään kuin lopusta alkuun päin tarjoamalla ensin päivittyvän palvelun, ja vasta sen jälkeen varsinaisen pelin. Tätä ovat kokeilleet ainakin Hitman ja Rainbow Six: Siege. Yksittäisen pelaajan kannalta kehitys tarkoittaa sitä, että yhden ja saman nimikkeen parissa käytetään entistä enemmän aikaa.

Perinteinen AAA-peli voidaan muuntaa AAA+ -tuotteeksi monellakin tavalla. Bungie on oiva esimerkki siitä, kuinka AAA-tason "tavallisia" Haloja tehtaillut firma siirtyi palveluksi muutettuun pelaamiseen Destinyssä. Vaihdos muutti Bungieta ratkaisevasti verrattuna tilanteeseen, jossa se oli silloin joskus Microsoftin siipien suojassa ollut. Bungiella on nykyisin useita tuotantotiimejä, joista toiset työstävät seuraavaa laajennusosaa, ja toiset pitävät huolen säännöllisistä päivityksistä. Tietenkin mukaan on laskettava ne, jotka työstävät jatko-osaa. Destiny 2:n onkin oltava heti alusta asti parempi kuin edeltäjänsä, jota on päivitetty, laajennettu ja huollettu yli kaksi vuotta pelaajilta saadun palautteen perusteella. Mikäli tässä ei onnistuta, se aiheuttanee Destinyn pelaajakunnan jakautumisen.

Overwatch on päättänyt hoitaa asiansa hieman toisin. Blizzardin pyssyttely voidaan laskea AAA+ -peliksi, mutta tarjottu palvelu on varsin kapea-alaista ilmaisten päivitysten rinnalla. Toisaalta Blizzardin pelit ovat tahtoneet myydä ja voida paksusti hyvin pitkään julkaisunsa jälkeen, mikä on tietysti omiaan pitämään fanikunta palvelimia kansoittamassa.

Grand Theft Auto V on niin ikään mainitsemisen arvoinen peli, joka muutti suuntaansa perinteisestä AAA-pelistä AAA+ -suuntaan nimellä GTA Online. Sittemmin tämä veto on tuottanut Rockstarille ja Take-Two'lle rekkalasteittain tuohta, millä on saattanut olla valitettavia seurauksia yksinpeliin ihastuneille. Mahtoiko GTA Onlinen jättimenestys aiheuttaa GTAVI:n lykkääntymisen, ja GTAV:n yksinpelilaajennuksien perumisen?

Tunnetuin AAA+ -peli on tietenkin jo teini-ikään ehtinyt Blizzardin World of Warcraft. Pelaajien harrastukseensa käytettävissä oleva aika on rajallinen, joten mitä tapahtuu, jos kaiken sen ajan onnistuu syömään 1-3 peliä? Silloin tämä pelaaja tuskin hankkii niitä muita pelejä, joita ehkä alun perin suunnitteli hankkivansa. Aivan oma lukunsa ovat ne pelaajat, joilla on sadoittain korkkaamattomia nimikkeitä Steamissä.

Tämä on mainos:
Tämä on mainos: