Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Millainen peli on Souls-like? osa 2/2

Erilaisia osatekijöitä on paljon


Artikkelin toinen osa jatkaa sen pohtimista, mitkä osatekijät tekevät jostakin pelistä Souls-like-tittelin arvoisen. Ensimmäisen osan voit lukea täältä.

Useita keinoja tilanteiden selvittämiseen

Keskeinen tekijä Souls-like-pelistä saatavassa nautinnossa on se, että pelaajalle annetaan monia erilaisia keinoja selvitä tilanteista. Millaisen hahmon hän on itselleen rakentanut? Millä tyylillä hän on valinnut peliään suorittaa? Yksinkertaisinta on pelata samaa paikkaa niin monta kertaa, että on oppinut ulkoa kaikkien pahisten paikat ja liikkumistavat. Toinen keino on grindata oman hahmon taso niin korkeaksi, että kovinkin pahis kaatuu vain muutamasta iskusta. Paljon käytetty, joskin hieman kunniattomampi, kikka on suoraviivaisesti vihollisista ohi juokseminen seuraavalle tallennuspisteelle. Kovinkaan kauaa tätä keinoa ei voi käyttää, mutta valikoiduissa avainpaikoissa se voi olla mitä parhain keino vaikeasta tilanteesta eteenpäin pääsemiseksi. Ehkä se miellyttävin keino helpottaa omaa etenemistään on kutsua verkon kautta kavereita avuksi omaan peliin. Tämä ei valitettavasti kaikissa Souls-like-peleissä onnistu.

Etenemistä helpottavien kikkojen joukkoon on luettava myös pelin koodauksesta johtuvien bugien hyödyntäminen. Näitä mokia ei useinkaan korjata edes myöhemmissä päivityksissä. Syy korjaamatta jättämiselle on juurikin se, että tällaisten konstien löytäminen osoittaa pelaajalta kekseliäisyyttä, jonka pelinkehittäjä haluaa palkita. Bugeja hyödyntäviä kikkoja on esimerkiksi pomon tappaminen varsinaiselle areenalle sisään astumatta. Ehkä se käytetyin keino on kuitenkin vihollisen ampuminen niin kaukaa heittoaseilla, ettei pahiksen tekoäly reagoi pelaajan läsnäoloon lainkaan selkään saadusta nuolesta huolimatta.

Kenttäsuunnittelu ja oikoreitit

Souls-like-peleissä panostetaan yleensä paljon kenttäsuunnitteluun. Karttaa harvemmin on, mutta silti kentät ovat usein hyvin sokkeloisia. Pitkän matkan varrelle on kuitenkin ripoteltu useitakin oikoreittejä, joilla kuoleman korjatessa samoille nurkille pääsee huomattavasti vauhdikkaammin. Tämä saattaa tarkoittaa vain toiselta puolelta avattavaa ovea, joen poikki sillaksi potkaistavaa tukkia tai vaikka korokkeelta alas laskettavia tikkaita.

Souls-like-peleissä kentät itsessään ovat usein jo vaikeita kuolemanloukkuja. Vaarallisten vihollisten ohella vastassa saattaa olla mäen päältä vieriviä kiviä, tyhjyyteen pudottavia kapeita jyrkänteitä, pelaajan myrkyttäviä suoalueita ja niin edelleen. Monipuolinen kenttäsuunnittelu on keskeinen osa lajityyppiä: eteenpäin ajaa pelaajan uteliaisuus nähdä, mitä sen sumuisen myrkkysuon toisella puolella onkaan.

Tämä on mainos:
Tämä on mainos: