Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Ensituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratista

Kimmo otti tuntumaa päheään lisävarusteeseen.


Fanatec lanseerasi taannoin virallisen PS4-version CSL Elite -rattiohjaimestaan. Julkaisu on merkki siitä, että rattivalmistajan ja Sonyn välinen sekaannus yhteensopivuusasioissa on viimein saatu ratkaistua. Tämä lupaa hyvää muun muassa Gran Turismo Sportia silmällä pitäen. Vaikka suomalaiskaupoissa merkin näkyvyys on ollut vähäistä, simupiireissä Fanatec on tullut tunnetuksi varteenotettavana vaihtoehtona Thrustmasterille ja Logitechille. Pelimessujen parrasvaloissakin se on esiintynyt, esimerkiksi virallisen Forza Motorsport -ratin kanssa.

Myös CSL Elite debytoi jo viime kesänä Xbox Onella. Myöhäinen PS4-versio on kuitenkin parannettu versio alkuperäisestä. Esimerkiksi rattikehän vuoraus on hienostuneempi ja ratin sisuksia on päivitetty. Moottori on kuulemma napattu kalliimmasta ClubSport V2.5 -ratista. Yhteistä molemmissa on esimerkiksi laaja 1080 asteen kääntösäde ja rattiin integroidut LED-valot ja pieni näyttö.

Hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan CSL Elite sijoittuu pelirattien kovempaan keskisarjaan. Se tarjoaa markettiratteja jämäkämmän tuntuman, joka ei aivan kilpaile erikoistuneempien (ja huippukalliiden) ammattilaisratkaisujen kanssa. Useimmille harrastajille tällainen tuote on optimaalinen kompromissi.

CSL Eliteä myydään Fanatecin sivuilla reilun 500 euron aloituspakettina, joka kattaa moottoriyksikön, irrotettavan (ja vaihdettavan) ratin sekä kaksi poljinta. Gamereactor sai testattavakseen lisäksi Loadcell Kitin, joka on noin 140 euron arvoinen lisävaruste. Se korvaa alkuperäisen jarrupolkimen edistyneemmällä mallilla. Samalla vakiojarru voidaan siirtää kytkimeksi.

Fanatecin ekosysteemi tarjoaisi jatkoksi vielä esimerkiksi vaihdelaatikkoa ja käsijarrua - jos vain budjetti kestää.

Asennusrumba on tavallista peliohjainta mutkikkaampi, sillä tavara kuoriutuu pakkauksistaan osina. Ratti on ruuvattava kiinni moottoriinsa, ja polkimet on pultattava jalkatukeen. Loadcell Kit edellyttää myös jalkatuen alle piiloutuvan elektroniikkayksikön vaihtamista kehittyneempään. Ennen käyttöönottoa pyydetään päivittämään firmware, mihin tarvitaan tietokonetta. Kasaamisessa tarvittavat kuusiokolo- ja mutteriavaimet sentään tulevat mukana.

Toisaalta harrastajatason laatu tuntuu. Metallia on käytetty paljon ja osat vaikuttavat kestäviltä. Vaikka moottorin vuoraus on tässä mallissa muovia, ei kokonaistuntumaa voi moittia halvaksi tai huteraksi. Rattikehän ammattimaisen oloinen nahka- ja mokkavuoraus tuntuu suorastaan luksukselta kämmenissä, ja metalliset vaihdeviikset tottelevat käskyjä tyydyttävästi napsahdellen. Ikonisten pleikkaripainikkeiden tilalle voi vaihtaa autojen eri funktioita muistuttavat napit, jotka helpottavat kriittisten toimintojen paikantamista kilpailun tiimellyksessä.

Tämä on mainos: