Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ARTIKKELI

Crysis 2 - tulta ja tappuraa Nykissä

Crytekin kehittämä Crysis on edelleen yksi PC-pelien virstanpylväistä, mutta vastoin odotuksia jatko-osa ei keskity vain grafiikan viilailuun. Tutustuimme scifi-rymistelyn uusiin kujeisiin New Yorkissa.

  • Teksti: Philip Gyde Poulsen, kääntänyt: Eerik Rahja

Crysis 2 - näin on kirjoitettu jättiscreenille mahtipontisin kirjaimin. Räväkkä musiikki pauhaa ämyreistä. Juttelemme keskenämme niitä näitä, mitä leffoja on katsottu, mitä pelejä on pelailtu. Kun meteli viimein vaimenee ja valot himmenevät täpötäydessä pressitilassa, on h-hetki koittanut. Kaikki pidättävät hengitystään.

Tumman naisäänen tulkitsemana, Frank Sinatran kuolemattomien sävelien, New York, New York, tahdissa eteemme levittäytyy NYC kaaoksen vallassa. Crysis 2:n kuvaama raunioitunut Manhattan näyttää todellakin vihamieliseltä paikalta. Kun yö laskeutuu metropolihelvetin ylle, helikopterilentue kiitää ilman halki. Kuten kyydissä istuvien sotilaiden ilmeistä voimme päätellä, on määränpää karmaiseva paikka. Yksi miehistä tähyilee ympärilleen hermostuneena ja huomaa pimeyden keskellä olion, joka saa I Am Legend -elokuvan monsterit näyttämään kilteiltä kissanpennuilta.

Crysis 2Crysis 2

Yhtäkkiä helvetti repeää valloilleen! Pirullinen tulimyrsky pyyhkäisee ylitsemme ja koko ilmapiiri on yhtä tulta ja tappuraa. Karmaisevaa kokemusta vahvistaa taustalla yhä soiva Sinatran ikivihreä, jonka surrealistinen versio antaa pelille paljon synkemmän ja alakuloisen sävyn, kuin mitä olemme odottaneet.

Sillä välin kun solttupojat ja hirviöt tekevät toisistaan jauhelihaa hidastuksilla ja mehukkailla kamera-ajoilla kuorrutetussa väkivaltaorgiassa, astuu esiin sankarimme uudessa parannellussa nanopuvussaan. Hän heittää kameraan pikaisen katseen vakuuttaakseen meidät siitä, että tilanne on hänen hallinnassaan. Sitten mies syöksyy kohti ympärillään raivoavaa taistelua. Juuri kun kohtaus on jännittävimmillään, kuva häviää pimeyteen ja yleisön raikuvat aplodit täyttävät huoneen.

"Uskon nähneeni tämän trailerin jo parikymmentä kertaa tänään", toteaa David Demartini, EA Partnersin toimitusjohtaja. "Yhteistyömme Crytekin kanssa on saumatonta. Emme voisi toivoakaan parempaa tiimiä. He eivät tyytyneet pelkästään pelin tekemiseen, vaan he ovat täysillä mukana jokaisella projektin osa-alueella. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että olemme ylittäneet pelille asetetut odotukset."

Ja me voimme todellakin antaa tämän myyntipuheen mennä täydestä. Uunituore traileri oli kaikin puolin tyydyttävä, ja tulevaisuuden dystopiaksi muodostunut Crysis 2:n Manhattan on perin omalaatuinen. Se lyö laudalta monet muut Nykin kauhuskenaariot, joita olemme nähneet aiemmin.

"Olemme kaikki yksimielisiä siitä, että Crysis oli erittäin hyvä, viimeistelty peli, mutta halusimme tällä kertaa päästä aivan uudelle tasolle. Ensinnäkin lanseeraamme pelin konsoleille, mikä on itsessään unelmien täyttymys. Crysis 2 on edeltäjäänsä paljon suurempi kokonaisuus, ja siitä on kiittäminen kaikkia Crysis-pelaajia. Aloittaessamme Crysis 2:n kehitystyötä kysyimme itseltämme: Millä osa-alueella voimme vielä parantaa? Grafiikkaan olimme tyytyväisiä; vaikka Crysis on kolmisen vuotta vanha, on se silti yksi PC:n kauneimmista. Voin vakuuttaa, että kakkososa on vieläkin komeampi ilmestys. Siltikin laitteistovaatimukset pysyvät kurissa."

"Yleinen mielipide oli se, että tarina ei yksinkertaisesti ollut riittävän hyvä. Tätä mieltä olivat sekä pelaajat että me itse. Siksipä päätinkin ottaa yhteyttä suosikkikäsikirjoittajaani, scifi-kirjailijaan Richard Morganiin pyytääkseni häntä mukaan projektiin. Morgan piti itse paljon ensimmäisestä Crysiksesta, joten hän ei kauaa epäröinyt. On kunnia saada hänet tiimiimme mukaan", kertoo Crytekin TJ Cevat Yerli Gamereactorille.

Crysis 2

Olin yksi niistä, jotka eivät innostuneet ykkösosan tarinasta. Peli oli teknisesti vakuuttava, mutta juonikuviot olivat täynnä kliseitä. Scifi-fanit ovat takuulla iloisia kehitystiimin yhteistyöstä niinkin kovan tekijän kuin Richard K. Morganin kanssa. Lupaa hyvää.

Morgan kertoo seuraavassa itse epätoivon ja yksinäisyyden tunteesta. Tavallisesti pelien alussa ollaan ulkona tapahtumista, mutta samalla tuntuu, että päähahmo tietää tilanteesta paljon enemmän kuin pelaaja. Tätä yritetään Crysis 2:ssa muuttaa, kertoo Richard Morgan:

"Haluamme tarjota pelaajalle kokonaisvaltaisen elämyksen, kokemuksen täynnä pelkoa ja epätoivoa, mikä kantaa alusta loppuun. Päähenkilön täytyy tuntea epätoivoa samoin kuin pelaaja, ja tähän pyrimme sekä tekniikan että tarinan keinoin. Tällä kertaa nanopuku pysyy polttopisteessä koko juonikaaren loppuun asti. Puku on mitä erinomaisin varuste, mutta halusimme liittää siihen jotain extraa: kuten tiedetään, uusi tekniikka ei ole aina täysin luotettavaa. Voiko puku olla niin voimakas, että pelihahmo menettää sen hallinnan? Voiko se jopa vallata pelaajan mielen ja ruumiin? Jaa-a, se selviää vasta sitten, kun pääsette käsiksi Crysis 2:een."

Jännittävä ja mielenkiintoinen idea voi olla juuri se juttu, joka nostattaa tunnelmaa ja siivittää nanopuvun uusiin ulottuvuuksiin. Ainakin muun pressiyleisön reaktio oli erittäin positiivinen ja henkilökohtaisesti pidin Richard Morganin liittämistä projektiin piristysruiskeena. Pelkästään miehen mukanaolo on merkittävä etu Crysis 2:lle. Morgan on erityisen innostunut New Yorkin taustojen valottamisesta. Cevat Yerli kertoo, miltä kaupunki tuntuu pelissä:

"New York ja Manhattan tarjoavat huikeat puitteet. Kun pelaaja miettii metropolia, joka sopisi pelialueeksi, tulee useimmin mieleen juuri NYC. Olemme tyytyväisiä viidakoista suurkaupunkiin siirtymiseen. Neliökilometrit ovat osapuilleen samat kuin alkuperäisen Crysiksen Lingshan-saarilla, mutta tällä kertaa seikkaillaan useilla kerroksilla - katutasolla, maan alla ja pilvenpiirtäjissä. Mutta täysin vapaata etenemistä ei pidä odottaa."

"Teemme kaikkemme säilyttääksemme tasapainon vapaan tutkiskelun ja tarinan saneleman etenemisen välillä. Kaikkiin rakennuksiin ei pelaaja tule pääsemään, mutta tietyt alueet sallivat läpikotaisen tutkiskelun."

Crysis 2

Esittelytilassa Cevat Yerli kertoo meille pelin teknisistä ominaisuuksista videon avulla. Näemme, kuinka valo- ja varjoefektit syntyvät niin konsoleilla kuin PC:lläkin. Lisäksi videolla väläytellään tuhoutuvaa peliympäristöä ja esitellään hahmojen kasvonilmeitä.

Crysis 2 on hulppean kaunista katseltavaa. Vaikkakin konsolit jäävät laitetehoissa PC:lle, on Crysis 2 silmäkarkkia alusta loppuun. Lehdet varisevat puista ja taistelut raivoavat pilvenpiirtäjien kurkotellessa taivasta kohti. Ja mikä uskomattominta, testikonsoli pyörittää tätä kaikkea silminnähden sutjakkaasti.

Grafiikkapläjäyksen jälkeen jatkamme Cevat Yerlin kanssa nanopuvun ominaisuuksista: "Ykkösosan menestys pohjautui paljolti nanopuvun tarjoamiin mahdollisuuksiin. Meille oli tärkeää saada sieltä parhaat puolet irti ja kehittää niitä edelleen. Pelaajalla on nyt täysi valta puvun käytön suhteen, eikä se ole enää pelkkä varuste vaan keskeinen osa tarinaa. Nanoasu on vapaasti räätälöitävissä oman mieltymyksen mukaan erilaisten kehityspalikoiden avulla. Lisäksi parantelimme puvun käyttöliittymää, jotta pelaaja voi keskittyä täysillä vihollisten kurittamiseen. Nanopuvun energiataso kasvaa edeltäjästään 20 prosenttia, siinä on 60-kertainen optinen zoom, voimakkuus lisääntyy 32 prosenttia ja puolustusta hoitaa EMP-kilpi. Näillä pärjää taatusti."

"Olemme pyrkineet hyödyntämään mahdollisimman hyvin palautetta ensimmäisen Crysiksen nanopuvun käyttäjäkunnalta. Kilpi- ja näkymättömyysmuoto olivat useimmin käytettyjä, ja olemmekin rakentaneet uuden puvun nimenomaisesti tämän pohjalta. Aikaisemmin oli mahdollista käyttää vain yhtä muotoa kerrallaan, mutta Crysis 2:n nanopuku tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää useampia samaan aikaan. Haastetta piisaa tästä huolimatta, sillä vihulaiset ovat nyt järkevämpiä ja vaarallisempia kuin ennen. Ainahan uuden räiskintäpelin ilmestyessä hehkutetaan tekoälyn fiksuutta, mutta me uskomme tosissaan luoneemme jotain ainutlaatuista Crysis 2:een."

Crysis 2

Kaikki kuulostaa valtavan hyvältä, ja kehitystiimin optimismi on vähintäänkin tarttuvaa. Kuitenkin vasta Cevat Yerlin himmentäessä valot ja polkaistessa käyntiin kymmenminuuttisen pelikuvapätkän hypejuna pääsee todenteolla vauhtiin. Istumme auditoriossa jännittyneinä aivan kuin megaluokan leffan ensi-illassa. Viimein pitkän lataustauon jälkeen pääsemme näkemään, miten korkealle Crytekin uutuukainen yltää.

Korkealla katutason yllä näemme sankarimme kävelevän rennosti kohti pilvenpiirtäjän reunaa. Sieltä avautuva näkymä New Yorkin raunioista lamauttaa aivot. Olen majaillut kaupungissa nyt viitisen päivää ja hävityksen seasta pystyn erottamaan katuja, joilla itsekin olen kävellyt - pelottavan aidontuntuista. Toisen maailmansodan Berliini tuntuu äkkiseltään viihtyisältä. Vaikka tarkkailenkin tapahtumia sivusta, tilanne on koskettava: ihmiskunnan kehityksen symboli viimeisen sadan vuoden ajalta on luhistunut täysin.

Puiden lehdet pyörteilevät ilmassa rakennusten romuttuessa maan tasalle massiivisen ryminän saattelemana. Ulkoasu on todella upea, eikä jätä mitään toivomisen varaan. Peli pyörii moitteetta Xbox 360:lla, ja huolet koskien konsolitehojen riittävyyttä ovat tyystin kaikonneet. Kuva liukuu vaivatta näytöllä (puhutaan kuitenkin pelistä, joka valmistuu vasta jouluksi!), ja yksityiskohtien määrä on valtaisa. Jos Crysis 2 näyttää näin hyvältä konsoleilla, voin vain kuvitella PC-version räjäyttävän tajuntani.

Cevat Yerli kertoo meille: "Tiimimme on ahkeroinut kaikkien kolmen version kanssa yhtä lujasti. Jos ihmiset haluavat nahistella siitä, millä alustalla peli on komeimmillaan, se sopii meille. Loppupeleissä yritämme tehdä kauneinta mahdollista jälkeä joka alustalla. Mitään tökeröjä käännöksiä ei nähdä, kaikki versiot on luotu omikseen. On selvää, että tuliterä tietokone kepittää konsoliversiot visuaalisella puolella, mutta sekä PS3- että Xbox 360 -versiot ovat omassa sarjassaan lyömättömiä. Siksi toivomme roskapuheiden vaikenemista ja sitä, että pelaajat ostavat pelin sille laitteelle, mikä kotoa löytyy."

Crysis 2

Sotilaamme käyvät taistoon kohteenaan palkkatappajat, jotka ovat vallanneet kaupungin. Emme tiedä vielä miksi, mutta selvästikin me olemme esteenä jollekin, minkä he haluavat itselleen. Nähtyäni miten sankari heittäytyy rakennuksia päin ja taistelee tiensä ylös olen vakuuttunut nanoasun monipuolisuudesta.

Palkkasoturit kellistettyään hypätään pelissä eteenpäin, jolloin vastaan asettuu huomattavasti hankalampia hirviöitä. Yö on laskeutunut Nykin ylle, mutta se ei tee grafiikkakuorrutuksesta yhtään vähemmän maukasta. Urhomme hyppii auton katolta toiselle käyttäen puvun monia ominaisuuksia mennessään. Pommit paukkuvat ja kranaatit lentelevät räjähdysten värittäessä tätä väkivaltanäytöstä. Oliot ovat todella kova vastus, mutta lopulta viimeinenkin rumilus on päästetty päiviltä. Juuri kun luulemme tilanteen olevan ohi, hirviöraadosta kuoriutuu uusi entistäkin häijympi otus, joka antaa pelihahmolle rajun tällin. Iskua seuraa intensiivinen välinäytös, jota emme valitettavasti päässeet tiiraamaan kokonaan.

Crysis 2

Crysis 2 osaa ottaa yleisönsä. En muista milloin olisin viimeksi ollut näin innoissani. Juuri näkemämme pätkä sai ihoni kananlihalle, ja näkemämme pelikuvakohtaukset saavat muut räiskintäpelit näyttämään vanhoilta kalkkiksilta, kaavoihin kangistuneilta. Lisäksi Manhattan tuntuu olevan täydellinen pelialue. Tämä valtava metropoli edustaa ihmiskunnan kehityksen monumenttia. Pystytkö sinä pelastamaan kaupungin varmalta tuholta?

Entä mitä Crytek suunnittelee moninpelin varalle? Siitä emme valitettavasti vielä tiedä juuri mitään, eikä kehitystiimi halua paljastaa korttejaan. Myös kaikki tarinan yksityiskohdat sekä avainhenkilöt Nomad ja Prophet ovat vielä hämärän peitossa. Mutta olen varma siitä, että EA ja Crytek tulevat paljastamaan jotain hyvin kutkuttavaa myöhemmällä ajalla.

Tulin New Yorkin testitilaisuuteen yhtä suurin odotuksin kuin ennakkoluuloinkin, jotka aiheutuivat ykkösosan ongelmista. Mutta Crysis 2 on jo tässä vaiheessa vahva ehdokas vuoden 2010 parhaaksi peliksi. Kaikki osa-alueet niin tarinan kuin nanopuvun sekä grafiikan osalta näyttävät olevan iskussa. En uskalla edes kuvitella, miten hyvä peli on kahdeksan kuukauden kuluttua, mutta voin vakuuttaa, että sen lopputuloksen haluaa jokainen meistä kokea itse.

Crysis 2Crysis 2Crysis 2Crysis 2
Crysis 2Crysis 2Crysis 2Crysis 2
BETA +