Suomi
Gamereactor
artikkelit
Crysis 2

Cevat Yerli puhuu Crysis 2:sta

Ruudinkäryn kyllästämä paratiisisaari on jäänyt kauas taakse. Kylmää rakastavat avaruusoliot, ruskettuneet korealaiset ja koko joukko kookkaita palmuja ovat vain kaukainen muisto. Luvassa on enemmän vapautta ja entistä rajumpaa sodankäyntiä, tällä kertaa keskellä New Yorkia. Haastattelimme Cevat Yearliä Crysis 2:n ominaisuuksista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Uusi kriisi käynnistyy, kun ensimmäisestä osasta tutut avaruusolennot iskevät jälleen. Jättimäiset laskeutumisalukset sukeltavat pilvien läpi kuin tuliset komeetat ja kyntävät asfalttia kuin mustuneet veitset. Kopat aukeavat ja otukset vyöryvät ulos. Uhka on todellinen ja New York on täysimittaisen hyökkäyksen kohteena. Yhdysvaltain paras puolustus lepää jälleen nanopukuun sonnustautuneen supersotilas Nomadin harteilla.

Crytek kutsuu invaasion torjumista katastrofaalisen kauniiksi. Vihollisten ensimmäisen aallon torjuminen riippuu täysin Nomadista, eli toisin sanoen pelaajasta. Tämä kaikki vain pohjustaa vielä suurempaa hyökkäystä ja voitte olla varmoja, että se on tulossa.

Crysis 2 tulee olemaan kovempi, äänekkäämpi, nopeampi ja suurempi. Ottaaksemme selvää mitä kaikkea on luvassa, haastattelimme pelin takana olevan studion johtajaa, kehittäjänero Cevat Yerliä.

Ensimmäinen peli päättyi siihen, kun Nomad palasi saarelle. Jatko-osassa hän taistelee New Yorkissa. Mitä tässä välissä on tapahtunut?
Kun aloitimme Crysis 2:n suunnittelemisen, yritimme ensin päättää mihin suuntaan haluaisimme tarinaa viedä. Crysis oli erinomainen seikkailu, mutta miten siitä jatkaisi? Mitä historiankirjoihin seuraavaksi kirjattaisiin?

Tämä on mainos:

Koska koko Crysisin tarina pyöri paratiisisaaren ja hallituksen salaliiton ympärillä, kerronnan mahdollisuudet oli tiukasti rajattu. Näin pelkistetysti kaikki tapahtui piskuisella saarella, eikä muu maailma tiennyt mitä oli tapahtumassa. Mutta oli selvää, että henkiinjääneet kertoisivat avaruusolentojen maihinnoususta eteenpäin, ja pian huhut katastrofista leviäisivät.

Joten kun miettii mitä tuon jälkeen tapahtuisi, oli pian selkeää, että kaikki kulminoituisi suuressa asutuskeskuksessa, ja valitsimme New Yorkin. Ensimmäistä kertaa studion historiassa Crytek ei puuhastele viidakkoympäristön kanssa, vaan sijoittaa osaamisensa yhteen upeimmista ja kuuluisimmista kaupungeista. Valitettavasti juuri sen enempää en voi tarinasta paljastaa.

Mitä uusia ominaisuuksia nanopuvusta löytyy?
Crysis 2:ssa esitellään uusi ja paranneltu nanopuku, Nanosuit 2.0. Se antaa pelaajille enemmän toiminnanvapautta kuin mihin ykkösosasta tuttu panssaripuku pystyi. Tällä kertaa kyse on enemmän erilaisten pelityylien tukemisesta kuin puvun tiettyjen ominaisuuksien käyttämistä kenttäsuunnittelun määräämillä hetkillä.

Olemme hyvin tietoisia siitä, että pelaajat kehittivät kekseliäitä tapoja käyttää ykkösosan nanopukua, ja olemmekin hioneet puvun eri aspekteja nimenomaan rohkaistaksemme kokeilevaa ja omaan tyyliin sopivaa pelaamista. Jotkut pelaajat haluavat pelata aggressiivisesti, toiset varovaisesti, ja kolmannet käyttävät puvun jokaista temppua ollakseen tehokkain mahdollinen tappokone. Uusi nanopuku tukee kaikkia näitä pelitapoja, ja siinä olevia lisäjippoja voi päivittää ja muokata oman maun mukaiseksi.

Tämä on mainos:

Maksimaalista tehoa hakevat yhdistävät puvun kykyjä ja ominaisuuksia, kuten nopeutta ja voimakkuutta. Vaikka aktiiviset kyvyt eivät olisikaan käytössä, passiiviset ominaisuudet ovat jatkuvasti päällä, antaen pelaajien pysytellä valitsemassaan roolissa koko ajan.

Crysis 2

Kertoisitteko jotain pelin uusista aseista?
Ne tulevat olemaan tehokkaita - se on varmaa. Vaikka kuinka haluaisin, en voi puhua niistä sen tarkemmin. Joka tapauksessa kaikkein tehokkain ase Crysis 2:ssa on mielestäni Nanosuit 2.0, josta ehdimmekin jo puhua.

Mikä oli ensimmäisen Crysisin paras pala?
Se ensimmäinen kerta, kun pelasin nanopuvun toimintojen kokeilemiselle suunniteltua testikenttää. Loikkasin mökin päälle, hakkasin kattoon reiän ja pudottauduin sisällä olevien niskaan yhtenä hävityksen pyörremyrskynä. Se oli elämys, mihin mikään muu kokeilemani toimintapeli ei ole pystynyt vastaamaan. Ennen kaikkea se oli hienoa näin tuottajan näkökulmasta. Silmäkarkin ja avoimen maaston ohella nanopuku erilaisine temppuineen oli se paras yksittäinen osa.

Mikä taas oli Crysisin heikoin lenkki?
Vaikea kysymys. Luulenpa, että heikoin osa peliä oli itse tarina. Minun mielestäni juonesta puuttui omaperäisyyttä ja yksityiskohtia. Crytekiä on moitittu tästä usein ja olemme täysin tietoisia, ettemme ole tehneet läksyjämme tarinankerronnan suhteen niin hyvin kuin pitäisi. Mutta me opimme vuorenvarmasti virheistämme. Toinen ongelma koski pelin loppupuolen suoraviivaisuutta. Kolmas virhe taasen oli päätös olla kehittämättä Crysistä myös Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle.

Crysis 2Crysis 2

Mitä yllätyksiä on luvassa?
Koska Crysis 2 julkaistaan PC:lle, Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle, haluaisin jakaa vastaukseni osiin. Luulen, että erityisesti konsolipelaajat tulevat pitämään Crysis 2:n vapaata etenemistä mielenkiintoisena. Crysis-pelien rakenne ei ole se tyypillinen "mene tuonne ja tee näin", vaan siinä tarkastellaan tilannetta etäältä ja laaditaan suunnitelma, jotta vastassa olevat viholliset saadaan kukistettua parhaaksi näkemällään tavalla.

Pelaajilla on vapaat kädet päättää, mitä aseita ja millä tavoin niitä käytetään, tai miten ympäristöä käytetään hyödyksi. Kutsumme tätä "Veni Vidi Vici" -pelityyliksi: tulin, näin ja valloitin. Sen pitäisi olla tuoretta konsolipelaajille.

PC-pelaajat puolestaan saavat aiempaa hauskemman, paremman näköisen ja paremmin pyörivän pelin, joten kukaan tuskin tuntee tulleensa huijatuksi omalla suosikkialustallaan.

Ensimmäinen Crysis on edelleen markkinoiden upein peli. Mitä graafisia parannuksia kakkososa tuo tullessaan?
Kiitoksia kehuista! Crysisin tapauksessa halusimme piiskata CryEngine 2:sta kaiken irti ja se, että Crysistä ja Crysis Warheadia edelleen käytetään graafisen loiston mittatikkuna, on oiva osoitus onnistumisestamme.

Crysis 2:n kulisseissa hyrräävä CryEngine 3 on yhdistelmä skaalautuvuutta, tehokasta pelinkehitystä sekä Crytekin graafista ja renderöintiosaamista. Olemme kehittyneet kaikilla osaamisemme alueilla, ja pyrimme totta kai ylittämään aiemmat saavutuksemme.

Crysis 2

CryEngine 3 näyttää tosiaan hienolta. Kuinka se on saatu sovitettua PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle?
Kehuja on aina kiva kuulla, ja olemme jopa itse hämmästyneitä siitä, että CryEngine 3 näyttää joka päivä uudelta. Crytek on myynyt CryEngine-teknologiaa jo useita vuosia, tarkalleen ottaen yli kymmenen vuotta. Päätös pelimoottorin tuomisesta konsolimarkkinoille johtui etunenässä halustamme tehdä konsolipelejä. Niitä olemme aina halunneet tehdä. Iso haaste CryEngine 3:n kehityksessä on ollut skaalata moottoria visuaalisesta laadusta ja suorituskyvystä tinkimättä. Se on aina vaikeaa, ja ongelmia totta kai esiintyi. Olemme kuitenkin erittäin ylpeitä siitä, että tiimimme ovat kyenneet ratkaisemaan vaikeudet, kuten olemme todistaneet moottorin esittelyissä ja tulemme todistamaan Crysis 2:lla.

Vaikuttiko konsolien graafisten tehojen rajat päätökseen vaihtaa rehevät Tyynen valtameren viidakot New Yorkin urbaaniin ja helpommin hallittavaan betoniviidakkoon?
Suoraan sanottuna päätös siirtää tapahtumien keskipiste New Yorkiin tuli pitkän pohdinnan tuloksena, eikä sillä ollut mitään tekemistä konsoligrafiikan kanssa. Meillä oli takanamme jo kolme viidakkoon sijoittuvaa peliä, emmekä halunneet enää tehdä neljättä. Halusimme luoda uuden kokemuksen, joka olisi silti huippuluokkaa.

Kun ryhdyimme suunnittelemaan Crysis 2:ta, mietimme aluksi miten voisimme pistää paremmaksi ja mihin suuntaan haluaisimme jatkaa, ja millaisen jättimäisen hiekkalaatikon haluaisimme seuraavaksi rakentaa. Halusimme kaikki nähdä Nomadin keskellä suurkaupunkia, ja New York valittiin melko varhaisessa vaiheessa suunnitteluprosessia.

Kaupunkiympäristö tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia korkeuseroihin perustuvaan peliin kuin mitä viidakko voi tarjota. Pelaaja voi loikkia kerrosten ja rakennusten välillä, pudottautua bussien ja rekkojen päälle sekä kieriä kraaterin seinää alas. Pelaajalla on enemmän etenemistapoja kaupungissa kuin viidakossa. Crysisissä pelaajat tulevat saamaan entistä enemmän valinnan vapautta niin etenemisen kuin hyökkäystensä suunnittelemisen suhteen.

Crysis 2Crysis 2

Miten moninpeliä parannetaan tai muutetaan?
Tässä vaiheessa Crysis 2:n kehitystyötä en valitettavasti halua paljastaa mitään yksityiskohtia koskien pelin moninpeliosiota. Kiitän Gamereactorin lukijoita kärsivällisyydestänne.

Mistä asiasta olette Crysis 2:n kohdalla ylpeimpiä?
Ehdottomasti äärimmäisen motivoituneesta tiimistä, joka seisoo tämän kunnianhimoisen projektin takana. Kaikki tekevät mahtavaa jälkeä ja paiskivat ahkerasti töitä saadakseen pelin valmiiksi ja muovaillakseen siitä toimintaeepoksen, jollaista maailma ei ole vielä nähnyt.

Crytek löi itsensä läpi Far Cry -pelillä, mutta sen lisenssi on sittemmin siirtynyt Ubisoftille. Mitä mieltä olitte Far Cry 2:sta?
Valitettavasti en ole juurikaan ehtinyt peliä pelata, mutta olen pitänyt siitä mitä olen tähän mennessä nähnyt. Hauska peli.

Lukuunottamatta Crytekin omia pelejä, mitkä ovat henkilökohtaisia toimintapelisuosikkejasi?
Tähän on vaikea vastata, sillä hyviä pelejä on niin paljon. Näin yleensäottaen pidän kovasti koko Call of Duty -sarjasta. Call of Duty: Modern Warfare 2 on lumonnut minut perinpohjin. Todella, todella hyvin tehty peli.

Crysis 2Crysis 2Crysis 2

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Crysis 2Score

Crysis 2

ARVIO. Kirjoittaja Petter Hegevall

Crytekin tulikuuma uutuusjatko-osa on vihdoin hyppysissämme. Lue ensimmäinen pohjoismainen arvio pelistä ja päätä itse, onko odotus ollut sen arvoista.



Ladataan seuraavaa sisältöä