Suomi
Gamereactor
artikkelit
Sin and Punishment: Successor of the Skies

Treasure - aarteita täynnä

Vuonna 1992 Tokiossa perustettu Treasure on monelle jo silkalla logollaan paras laaduntae mitä pelikotelosta voi löytää, eikä aivan suotta. Historiansa aikana monessa mukana ollut pelistudio on tuottanut vuosien varrella lukuisia legendaarisiksi luettavia pelejä, kiitos kekseliään pelisuunnittelun ja mielikuvituksen täydellisen kahlitsemattomuuden. Treasure herätti runsaasti huomiota jo ennen ensimmäistä peliään, olivathan firman perustajat entisiä Konamin työntekijöitä jotka halusivat päästä toteuttamaan vapaasti omia visioitaan, ilman valtavaksi paisuneen emofirmansa vaatimuksia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Avaus ei olisikaan voinut olla parempi: 1993 Sega Mega Drivelle julkaistu Gunstar Heroes oli omaperäinen, värikäs ja vauhdikas visiointi perinteisestä tasohyppelyräiskinnästä. Pelin aseistus koostui yhteensä 14 erilaisesta vaihtoehdosta, joista osa saatiin yhdistelemällä muita aseita toisiinsa. Tähän päälle ikimuistoinen kenttäsuunnittelu ja toimiva kaksinpeli ja tie klassikoiden joukkoon oli auki. Gunstar Heroesia pidetään edelleen Mega Driven toimintaloikkien tähtihetkenä.

Alku jatkui vaihtelevasti. Muistettavampien pelien, kuten tasoloikat Dynamite Headdy ja Alien Soldier, väliin mahtui myös yksi kappale McDonald`s-lisenssipeliä, mätkintäpelikokeilu YuYu Hakusho -universumissa sekä sinänsä onnistunut, mutta nopeasti unohtunut toimintaroolipeli Light Crusader.

Sin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the Skies
Gunstar Heroes, Dynamite Headdy, Alien Soldier ja Light Crusader.

1996 oli aika jättää 16-bittinen aika taakse ja siirtyä tuoreempien pelilaitteiden pariin. Jälleen kerran avaus oli erittäin vahva. Segan tuoreelle Saturn-pelilaitteelle julkaistu mätkintäroolipeli Guardian Heroes yhdisteli näyttävästi edellisestä sukupolvesta opittuja niksejä ja vinkeä anime-henkinen toteutus jazzahtavaan musiikkiin yhdistettynä teki lopputuloksesta varsin omalaatuisen. Guardian Heroesin lisäksi Saturn näki myös vinkeän Silhouette Mirage -tasoloikan sekä Treasuren ensimmäisen avaruusammuskelun, Radiant Silvergunin. Kaksi jälkimmäistä kokeilivat ensimmäistä kertaa mm. Ikarugassa käytettyjä väri- ja polariteettielementtejä ja ovat siksi tärkeitä kappaleita yrityksen historiaa. Saturn-ajan pelit ovat tätä nykyä melkoisia harvinaisuuksia ja jokaisesta saa maksaa itsensä kipeäksi, erityisesti Radiant Silvergunista.

Tämä on mainos:
Sin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the Skies
Guardian Heroes, Silhouette Mirage ja Radiant Silvergun.

Myös Nintendo 64 sai oman Treasure-kattauksensa. Konsolin julkaisun yhteydessä julkaistu Mischief Makers, vinkeä tasoloikinta sekä alkujaan ainoastaan Japanin riemuksi jäänyt Sin & Punishment olivat kauttaaltaan laadukkaita pelituotteita, mutta jäivät siitä huolimatta varsin vähälle huomiolle. Omaperäisesti erilaisten toimintapelien ideoita sekoitelleen Sin & Punishmentin ympärille oli vuosien saatossa muodostunut pieni legenda, sillä ne harvat jotka olivat japanijulkaisuun päässeet käsiksi, kehuivat peliä kuin yhdestä suusta yhdeksi alustansa parhaista peleistä. Peli julkaistiin länsimaissa lopulta vasta vuonna 2007, Nintendo Wiin Virtual Console -palvelussa.

Sin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the Skies
Mischief Makers ja Sin & Punishment.

2001 oli jälleen uuden konsolisukupolven aika. Aikakausi ei alkanut Treasuren kannalta kovin mairittelevasti. Silpheed: The Lost Planet oli vain PS2-konversio vanhasta Saturn-pelistä ja samalle alustalle julkaistu Stretch Panic lukeutuu yrityksen heikoimpien tuotosten joukkoon. Kolikkopelisaleista kuului kuitenkin positiivista kuhinaa, jotain todella hienoa oli tulossa. Ja niin vuonna 2002 Segan Dreamcastille julkaistiin Ikaruga, studion kenties tunnetuin ja kiitetyin teos. Nokkela polariteettisysteemi yhdistettynä Treasuren pitelemättömään mielikuvitukseen teki pelistä modernin klassikon alta aikayksikön. Myynnitkin sujuivat mainiosti, sillä Ikaruga ei jäänyt pelkästään Sega-pelaajien riemuksi. Vuosi Dreamcast-julkaisun jälkeen peli julkaistiin myös Nintendo Gamecubelle, ja 2008 Xbox 360:lle Live Arcade-latauspelinä. Dreamcast-peleistä maininnan arvoinen on myös Bangai-O, alunperin erittäin pienellä painoksella vain Japanissa julkaistu Nintendo 64 -peli. Dreamcast-käännöksen myötä peli julkaistiin myös länsimaissa ja oli pienimuotoinen menestys.

Tämä on mainos:
Sin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the Skies
Silpheed: The Lost Planet, Stretch Panic, Ikaruga ja Bangai-O.

Viime vuodet Treasure on puuhastellut pääasiassa käsikonsolipelien ja Bleach-animeen perustuvien pelien parissa. Repertuaariin mahtuu näiden lisäksi myös Nintendolle väsäilty mätkintäloikka Wario World sekä tietynlainen ympyrän sulkeminen Konamille tehdyn Gradius V:n myötä. Vaikka varsinaiset tähtihetket ovat viime vuosina olleet harvassa, pelien peruslaatu on silti aina vähintäänkin hyvä. Niinpä Treasuren logoa voi hyvällä omallatunnolla pitää edelleenkin laadun takeena.

Sin and Punishment: Successor of the SkiesSin and Punishment: Successor of the Skies
Wario World ja Gradius V.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Treasure - aarteita täynnä

Treasure - aarteita täynnä

ARTIKKELI. Kirjoittaja Tero Kerttula

Vuonna 1992 Tokiossa perustettu Treasure on monelle jo silkalla logollaan paras laaduntae mitä pelikotelosta voi löytää, eikä aivan suotta. Historiansa aikana monessa mukana ollut pelistudio on tuottanut vuosien varrella lukuisia legendaarisiksi luettavia pelejä, kiitos kekseliään pelisuunnittelun ja mielikuvituksen täydellisen kahlitsemattomuuden. Treasure herätti runsaasti huomiota jo ennen ensi...



Ladataan seuraavaa sisältöä