Suomi
Gamereactor
artikkelit
Need for Speed: Hot Pursuit

Ensitestissä Need for Speed: Hot Pursuit

Need for Speed: Hot Pursuit tekee paluun marraskuussa, ja Gamereactor säntäsi testaamaan pelin varhaista versiota. Ensituntumalta peli vaikutti hauskalta, eikä vauhtia puutu. Eikä ihme, sillä pelin taustalla on Burnoutin luonut Criterion.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alku aina hankalaa, sanotaan. Tämä valitettavasti päti myös meikäläisen UK-reissun kohdalla, sillä kaksipäiväinen keikka typistyi puoleen julkisen liikenteen yllätyslakon vuoksi. Hirvittävän puhelinsoittorumban, myötämielisten lentoasemavirkailijoiden ja hyvien ulkomaisten kontaktien avulla saavuin pelipaikalle vain kymmenisen minuuttia tapahtuman alkamisajasta jäljessä. Jos fiilis oli synkkä keskiviikkoyönä Helsinki-Vantaan lentokentällä jumittaessani, oli se kertaluokkaa valoisampi astellessani vihdoin Criterionin suunnittelupyhättöön sisään.

Ensimmäiseksi iltapäivän isännät esittäytyivät meille; suunnittelupäällikkö Craig Sullivan ja vastaava tuottaja Matt Webster toimivat oppainamme tuoreimman projektin, Need For Speed: Hot Pursuitin sielunelämään. Nopeiden kädenpuristusten jälkeen siirrymme Guildfordin studion ytimeen, konferenssihuoneeseen eli brittiläisittäin "War Roomiin".

Need for Speed: Hot Pursuit

Sullivan aloittaa läväyttämällä pöydälle kaksi pienoismalliautoa: "Perusidea on varsin yksinkertainen. Tässä meillä on vastakkain poliisit ja kilpa-ajajat." Hän jatkaa: "Luonnollisesti näiden kahden osapuolen kohdatessa lähtevät kisaajat paahtamaan karkuun kyttien syöksyessä takaa-ajoon. Juuri nämä takaa-ajokohtaukset loistavat Hot Pursuitin keskipisteessä."

Tämä on mainos:

Tiedot kertovat, että monien Need For Speed -sarjan vuosien aikana fanien ykköstoive on ollut sama. Mahdollisuutta hypätä virkavallan puolelle jahtaamaan roistoja on anottu hartaasti. Need for Speed: Undercover kokeili verkkopelissään varovaisesti tätä, joskin toteutus jäi varsin yksinkertaiseksi, eikä toteutuksessa päästy hyvää ideaa pidemmälle. Mutta nyt unelma toteutuu oikein korkojen kera. Need for Speed: Hot Pursuit jakaa sisällön keskeltä kahtia, sillä pelaajat saavat kaasutella tasapuolisesti lain molemmin puolin niin yksin- kuin moninpelissä.

Need for Speed: Hot Pursuit

Undercoverin sijaan Hot Pursuitin selkeä esikuva löytyy Need for Speed: Most Wantedista. "Pelasimme useasti täällä toimistolla Most Wantedia ja pidimme pelistä todella paljon. Poliisien pakoileminen oli toteutettu siinä loistavasti", Craig kertoo. Noteerasin Most Wantedin vaikutuksen Heat-mittarissa, jonka kierrokset nousevat pakenevan kaaharin tehdessä liikennerikkomuksia. Kuumotuslukeman kerryttäminen avaa molemmille osapuolille erikoiskykyjä. Pitkitetyissä takaa-ajoissa kytät voivat kutsua helikoptereita ja käyttää EMP-asetta, kun taas rosvoilta löytyy ajotutkaa häiritseviä ja lisänopeutta antavia kykyjä.

Millaisia ovat visiot Need for Speed: Hot Pursuitin verkko-ominaisuuksista? Vastaava tuottaja Webster kertoo, että he haluavat luoda yhteisöllisyyttä ja pitää kaverit lähellä, pelattiinpa sitten yksin- tai moninpeliä. Tämä konkretisoituu monipuolisilla tilastoilla, jotka päivittyvät reaaliajassa ja joita käytetään vertailupohjana kavereiden kesken jatkuvasti. "Useasti kavereiden kanssa pelaaminen vaatii aikataulujen osumista yksiin, ja se ei aina ole helppoa. Haluamme, että pelaaja tuntee kaahailevansa tutussa porukassa, vaikka ystävät eivät olisikaan linjoilla juuri samaan aikaan. Tästä Comparison Playssa on kysymys", selventää Webster.

Tämä on mainos:
Need for Speed: Hot Pursuit

Nyt kun Criterion pääsee ensimmäistä kertaa mallintamaan oikeita autoja, on toki mielenkiintoista tietää, mitä pelaajien on lupa odottaa sillä saralla. "Olemme todella onnekkaita saadessamme mallintaa peliin oikeat autot, mikä on mielestämme yksi NFS-sarjan valttikortteja", tilittää Sullivan ja jatkaa: "Haluan autoskaalamme sijoittuvan välille todella upeat ja superupeat autot. Perusautojahan näkee joka päivä, mitä hienoa niissä olisi? Me annamme pelaajalle huikean takaa-ajokokemuksen heti kättelyssä, ja pidemmälle mentäessä pidot vain paranevat." Kuulostaa superilta.

Parituntisen War Room -fiilistelyn jälkeen pääsemme vihdoin itse asiaan, hyppäämään ratin taakse. "Nyt pelattava versio on vielä hyvin aikaisessa vaiheessa, asteikolla yhdestä kymppiin ehkäpä vaiheessa kaksi", Sullivan muistuttaa. Se ei menoa haittaa. Pelattavana on kaksi erää Cruise & Patrol -moodia, jossa vuorotellen paetaan ja ajetaan takaa. Aloitan poliisien puolella ja ampaisen roisia ylinopeutta kiitävän kuskin perään. Paahdamme peräkanaa taajama-alueen mutkittelevalla moottoritiellä harvoja vastaantulevia autoja väistellen. Skoudeilla lienee hivenen parempi huippunopeus, sillä pääsen karkurin rinnalle. Tähtään takarenkaan tuntumaan yrittäen kolhaista ajokkia ulos tieltä, mutta parin tällin jälkeen pirulainen läväyttää nitrot peliin ja kiihdyttää edelleni. Yritän seuraavaksi kutsua parit tiesulut, mutta ne ovat valitettavan helposti ohitettavissa pientareen kautta. Takaa-ajo jatkuu tasaisena, kunnes epähuomiossa tällään liikenteenjakajaan kovasta vauhdista. Auto alkaa savuttamaan, mutta saan koslan statarttaamaan ja pystyn vaivoin jatkamaan. Vastapuoli on kuitenkin häipynyt näköpiiristä, eikä sabotoitu ajotutkanikaan auta - tappio on tosiasia.

Need for Speed: Hot Pursuit

Jälkimmäisessä erässä näyttää jo paremmalta. Olen vaihtanut leiriä pollareista rosvoihin, ja muutaman äkkijarrutuksen ja 180-käännöksen turvin olen karistamassa päällystakkia niskastani. Tuulettelen jo voittoani, kun yhtäkkiä keskellä baanaa on valtava punainen rasti. Olen ajautunut umpikujaan ja poliisien pillien ääni lähestyy! Saan tällin kylkeeni, jolloin pahaenteinen savu alkaa nousta konepellin alta. Ei kai taas? Yritän saada vauhdin kiihtymään pienessä tilassa muutamalla pyöräytyksellä, mutta kesken kaiken auton turvatyyny rävähtää silmille - tai näin tilannetta kuvaili Matt Webster, jonka naurulle ei meinannut tulla loppua. Takaa-ajo nimittäin päättyi siihen, että hipaisin vahingossa ohjaimen XMB-nappia, jolloin autoni pysähtyi ja teki minusta vapaata riistaa. Karu tapa lähteä putkaan.

Normaalisti olen sen verran kilpailuhenkinen, että jos ottaisin takkiini kahdessa matsissa peräkkäin, joutuisin vähintään nakkaamaan yhden ohjaimen alas parvekkeelta. Need for Speed: Hot Pursuitin rallittaminen oli kuitenkin niin hauskaa, että suupielet kääntyvät väkisinkin ylöspäin. Pidin erityisesti Burnout-tyylisestä ajotuntumasta, joka on sanalla sanoen erittäin hauska. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää, eikä yksi pikku virhe lässäytä koko kisaa. Kun tähän heitetään vielä oikeat superautot, hyrrää hypemoottori kovilla kierroksilla. Ja jos minulta kysytään, takaa-ajot pesevät kilpa-ajot kuin Sebastian Loeb Kimi Räikkösen.

HQ
Need for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot Pursuit

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
Need for Speed: Hot PursuitScore

Need for Speed: Hot Pursuit

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Burnout-sarjasta tunnettu Criterion lainaa Need for Speedin kehitysvastuuta ja panostaa vauhdikkaisiin poliisitakaa-ajoihin. Kuinka kokonaisuus toimii?



Ladataan seuraavaa sisältöä