Suomi
Gamereactor
artikkelit
Civilization V

Haastattelussa Civilization V:n suunnittelija

Saksan Gamereactorin Martin Eiser istahti alas Civilization V:n pääsuunnittelijan Jon Shaferin kanssa ja kyseli mieheltä Civ-maailman uusista tuulista sekä PC-pelaamisen nykytilasta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Firaxis-pomo Sid Meierin siirryttyä projektinvalvonnassa takavasemmalle on Jon Schafer saanut päävastuun uuden Civilizationin suunnittelusta. Luvassa on mittava ja kivinen polku kohti maailmaherruutta ja paikkaa historiankirjoissa. Vaikka peruspeli on edelleen sitä raudanlujaa Civiä, rajujakin uudistuksia on uskallettu tehdä.

Perusteellisimpiin uudistuksiin lukeutuu pelikartan muuttaminen kuusikulmiopohjaiseksi sekä yksittäisen heksan yksikkömäärän rajoittaminen yhteen. Muutoksilla haetaan taktisempaa otetta, mutta kuinka niihin päädyttiin, pääsuunnittelija kertoo.

Civilization V

En ole pelannut kaikkia Civilization-pelejä, mutta tämä näyttää melko erilaiselta verrattuina muihin.

Tämä on mainos:

Civ 4 oli ensikosketuksemme 3D:hen, ja siinä kuvakulmaa pystyi vaihtelemaan. Jokaisella Civ-pelillä on ollut oma suunnittelijansa, joten lähestymistavat ovat eronneet toisistaan. Pelasin itse todella paljon Civ 3:a, ja se on lähinnä sydäntäni.

Miksi siirryitte neliöistä kuusikulmioihin?

Tähän on kaksi suurta syytä. Ensimmäinen koskee pelattavuutta. Kuusikulmaiset ruudut tekevät yksiköiden liikuttelusta selkeämpää, kun pelaaja näkee, minne voi liikkua ja minne ei. Lisäksi liikkumisetäisyys on nyt helpompi hahmottaa. Ennen pelaaja saattoi päästä pidemmälle liikkumalla vinottain neliöiden läpi kuin suorinta tietä menemällä, mutta nyt tällaista kikkailua ei tarvitse harrastaa.

Toinen syy on graafisella puolella. Kun poistetaan neliöiden palikkamaisuus, peli näyttää sutjakammalta. Heksagonit ovat lähempänä ympyröitä kuin laatikoita, ja se miellyttää silmää. Nyt rantaviivat, vuoristot ja muut maisemat ovat luonnollisempia.

Tämä on mainos:
Civilization V

Onko grafiikka tärkeä osa Civilization V:ttä? Luuletko, että ihmiset pelaavat jopa enemmän käyttäen strategiakuvakulmaa, jolla on varsin klassinen ilme?

Pelillä on tapana vetää puoleensa melkoisen laajan yleisön, ja pelitapoja on yhtä monta kuin pelaajiakin. Jotkut pitävät grafiikkaa tärkeimpänä, toisia se ei kiinnosta ollenkaan.

Pelattavuus on aina ykkösjuttu. Mutta nykytekniikalla pystymme vetoamaan myös muihinkin kuin ydinfaneihin, ja yksi tapa on kohentaa pelin ulkoasua. Nätti ulkokuori, siinä missä muutkin elementit, vaikuttaa pelikokemukseen. Haluamme tehdä jokaisella osa-alueella mahdollisimman hyvää työtä.

Civilization Revolution tavoitteli satunnaispelaajia. Onko Civ V suunnattu samalle pelaajakunnalle?

Haluamme ehdottomasti tarjota heillekin mahdollisuuden, vaikka Civ V ei tulekaan viihdyttämään ihan jokaista. Viidennen osan tavoitteena on syvyyden ja monipuolisuuden säilyttäminen, mutta samalla käyttöliittymän kohentaminen niin, että pelaaminen - ja erityisesti peliin sisään pääseminen - on helpompaa.

Civilization V

Yksi rundi Civiä voi perinteisesti kestää muutaman tunnin - onko tämä yhä totta, vaikka yhdelle laatalle mahtuu vain yksi yksikkö?

Civ 4:ään verrattuna pelikello asettuu samoille lukemille. Otamme kuitenkin huomioon sen, että taistelusysteemin muutokset voivat pitkittää peliä, sillä pelaaja ei voi enää komentaa isoa kasaa yksiköitä. Yritämme silti karsia turhaa näpräämistä. Päämääränä tässä on kehottaa pelaajia miettimään yksiköidensä käyttöä, niiden sijoittelua. Civ V:ssä ei voi jyrätä jättimäisellä armeijalla, sillä olemme rajoittaneet yksikkömäärää ja nostaneet niiden kouluttamisen hintaa.

Jokaisen vastustajan kaupungin valtaamisen sijaan sotilaallinen voitto edellyttää vain pääkaupungin miehittämistä. Tämän systeemin lainasimme Civ Revolutionista, mikä tekee pelaamisesta nopeampaa ja fokusoidumpaa.

Lopuksi kysymys PC-pelaamisesta yleensä. Sen on sanottu olevan kuolinvuoteellaan jo pidemmän aikaa. Mitä itse ajattelet?

PC on mielestäni hyvä alusta, eikä sillä mene ollenkaan hassummin. Ja tämä vuosihan on ollut loistava PC-pelaajille, eritoten strategisteille: Starcraft II, Elemental: War of Magic, Victoria II ja R.U.S.E. - sekä tietysti Civilization V, jonka toivomme olevan suurin ja kaunein näistä kaikista. Henkilökohtaisesti pidän PC-peleistä ja toivon, että Starcraft II ja Civ V osoittavat, että alusta on hengissä ja voi hyvin.

[Käännös: Eerik Rahja]

HQ
Civilization VCivilization VCivilization VCivilization V
Civilization VCivilization VCivilization VCivilization V
Civilization VCivilization VCivilization VCivilization V

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Civilization V: Gods & KingsScore

Civilization V: Gods & Kings

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Gods & Kings palauttaa uskonnot ja vakoojat Civilizationin strategiayhtälöön. Toinen näistä toimii, mutta toinen jättää toivomisen varaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä