Suomi
Gamereactor
artikkelit
Homefront

Ensitestissä Homefront

THQ:n omistaman Kaos Studiosin työstämä Homefront lupaa suuren luokan taistelua lähitulevaisuuden Amerikasta. Saksan Gamereactorin Christian Gaca pistäytyi studiolla tutustumassa ensi keväälle lykätyn toimintauutuuden nettipeliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kurkin varovasti M112-tarkkuuskiväärilläni pienen ladon ikkunasta. Yhä uudelleen ja uudelleen silmäilen maisemaa. Tarkennan tähtäystä ja painan liipaisinta kolmesti: boom, boom, boom. Vastapuolelta kolme kaveria, jotka kapusivat mäelle jossain puolen kilometrin päässä, kaatuvat hiekkaan. Jälleen kerran. Odotan tyyppien hoksaavan kill camin kuvasta, missä luuraan. Samalla ladon ulkopuolella koko maailma on liekeissä. M1A3 Abrams -panssarivaunut jyräävät surutta suojaamattomat jalkaväkijoukot, ja Hummerit, C4-räjähteet sekä EMP-kranaatit tanssivat ympäriinsä.

Ei sillä, että välittäisin kaaoksesta. Toistaiseksi rauhallisesta suojastani keräilen maltillisesti Battle Pointseja, toimintapeli Homefrontin tärkeintä valuuttaa. Lyön rahoiksi tarkkuudella, tappoputkilla ja joukkuetovereiden tukemisella. Battle Pointsit voivat esimerkiksi avata ovet yhteen mahtavista AH-64 Apache -helikoptereista, joten lopulta koetun väistämättömän kuoleman jälkeen voin viimein jättää tiirailun ja levittää kuolemaa taivaalta.

"Joku, joka ei ole nähnyt luotia kymmeneen sekuntiin, on selvästi liikkumassa väärään suuntaan", pelin tekninen pääsuunnittelija Brian Holinka huomauttaa. Jalkaväki, pommit, lennokit, ajoneuvot, ilmaiskut - kaikki on mukana melkein alusta asti. Hänellä on pointti. Moninpelin vimmaisuus ympäröi yksinpelikampanjaa, jossa eletään vuotta 2027 ja Pohjois-Korea on vallannut Yhdysvallat sysäten maan kaaokseen ja kurjuuteen. Moninpelikentät hyödyntävät tätä skenaariota, kun Amerikkalainen idylli on vaihtunut pommitettuihin kaupunkeihin ja Keskilännen autioihin maalaismaisemiin, joissa kaikissa amerikkalaiset käyvät sissisota kommunistiarmeijaa vastaan.

Moninpeli vaikuttaa Homefrontin tärkeimmältä kilpailuvaltilta. Jopa 32 pelaajaa voi taistella keskenään joko soolona tai ryhmissä. Peli tarjoaa nettipeliä varten pystytetyt itsenäiset pelipalvelimet sekä PC:lle että konsoleille. Sota sijoittuu verrattain suurille kentille, mutta spawn-systeemi takaa, että kuoleman jälkeen tupsahtaa aina takaisin etulinjaan. Pelaaja voi esimerkiksi hypätä suoraan räiskivään Abrams-tankkiin, jonka joukkuekaveri on ostanut Battle Pointseillaan. Omia ajoneuvoja voi ostaa ennen kentälle hyppäämistä, mikäli on kerryttänyt taisteluissa riittävästi pisteitä. Pelaaja voi joko säästää pisteitä suurempia hankintoja kuten panssarivaunuja tai helikoptereita varten tai ostella jatkuvasti pienempiä bonus-esineitä.

Tämä on mainos:

Battle Pointsit on suunniteltu "motivoimaan tiimipeliä" sen sijaan, että ne olisivat vain korvike kokemuspisteille, Holinka sanoo. Systeemi toimi melko kivasti kirjavassa journalistijoukossa, joka osallistui pelin esittelyyn. Mutta kaikkein parasta oli tunne, että pisteet tukevat erilaisia pelityylejä ja palkitsevat niistä. Vaikka matka 1400 pisteen Apache-helikoptereihin on yhtä pitkä kaikille pelin hahmoluokille, pelikokemus on jokaisella erilainen.

Tapahtuman aikana pelasin Ground Control -nimistä pelimuotoa kahdella kentällä, joilla kaikki pelaajat aloittavat yhä kaukaa ja koettavat vallata kolme määrättyä pistettä. Mikäli toinen joukkue onnistuu tavoitteessa, vallattavat pisteet vaihtavat paikkaa, ja mikäli pistekatto saavutetaan, toinen joukkue voittaa. Cul-de-sac-kenttä sopii kahdeksan hengen joukkueille ja sijoittuu pommitettuun amerikkalaislähiöön. Visuaalisesti kaikki näytti kohtuulliselta, vaikka tapahtumassa käytetty versio oli vielä varsin varhainen. Pre-Alpha-vaiheen ulkoasua ei yleensä ole helppo tuomita, mutta Homefrontilla on mahdollisuuksia näyttää vähintään yhtä hyvältä kuin tämän hetken suurimmat kilpailijansa. Erityisesti lähiön monet yksityiskohdat loihtivat vivahteikkaan surumielisen tunnelman. Se jos mikä sopii sissisodan kuvaan sorretussa Amerikassa.

Kaikkia tuttuja ominaisuuksia nettipelissä ei ole hylätty uudesta Battle Points -systeemistä huolimatta. Kaos Studiosin mukaan Homefront sisältää kokemustasot, ranking-järjestelmän ja pelaamalla avattavia bonuksia - mutta tarkempaa tietoa niistä jäämme vielä odottamaan. Homefrontin on määrä tulla myyntiin noin puolen vuoden kuluttua.

[Käännös: Kimmo Pukkila]

Tämä on mainos:
HQ
HomefrontHomefrontHomefrontHomefront
HomefrontHomefrontHomefrontHomefront
HomefrontHomefrontHomefrontHomefront

Aiheeseen liittyviä tekstejä

HomefrontScore

Homefront

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Vuonna 2012 Pohjois-Korean diktaattori Kim Jong-Il siirtyy tuonpuoleiseen ja seuraaja mullistaa valta-asetelmat aina Yhdysvaltoja myöten.



Ladataan seuraavaa sisältöä