Suomi
Gamereactor
artikkelit
Sonic Generations

Ensisilmäys Sonic Generationsiin

Ruotsin Gamereactorin Viktor pistäytyi Barcelonassa juhlistaakseen yhden maailman ikonisimman pelihahmon 20. syntymäpäivää, pelatakseen Sonic Generationsia ja puhuakseen yhdelle maailman vihatuimmista ja rakastetuimmista pelinkehittelijöistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sonic the Hedgehogin synnystä on kulunut kaksikymmentä vuotta, ja tässä ajassa sinisestä siilistä on ehtinyt tulla pelimaailman dinosaurus. Sonicin matka alkoi äärimmäisin suosituilla ja fantastisilla Megadrive-peleillä, ja se on jatkunut sittemmin 2000-luvulle melkolailla keskinkertaisemmissa tunnelmissa. Tavatessani Sonicin adoptioisän Takashi Iizukan siilin 20-vuotisjuhlissa Barcelonassa, en ole aivan varma haluanko halata vai tintata tätä.

Iizuka-san otti Sonic Teamin ohjat Yuji Nakalta, ja on ollut vastuussa melkein kaikista Sonic-peleistä Sonic Adventuresta eteenpäin. Näin hän onkin vastuussa kamalista aallonpohjista kuten Sonic Heroes, Sonic Unleashed ja Shadow the Hedgehog. Samaan aikaan hän tosin määritteli allekirjoittaneen lapsuuden, joka vierähti pelaten Sonic Adventurea Dreamcastilla.

Sonic GenerationsSonic Generations

Iizukan puolustukseksi täytyy silti sanoa, että yksikään Sonic-peleistä ei ole tyystin flopannut myyntiensä puolesta. Ne ovat tosin saaneet kärsiä rankasta kritiikistä niin fanien kuin lehdistönkin toimesta, jotka syyttivät Sonic Teamia ja Segaa sarjan lypsämisestä kuoliaaksi. Puhuimme pitkällisesti siitä kuinka sarja kiersi viemäriä läpi 2000-luvun, fanien alkaessa kyllästyä koko hommaan. Sonic, sellaisena kuin he tämän tunsivat, oli kuollut. Hän ei koskaan tulisi takaisin, ja oli tullut aika hyväksyä tämä.

Tämä on mainos:

Viimeisen kuuden kuukauden aikana on silti tapahtunut jotakin. Vaikka fanit olivat keskittyneet banaaliin Sonic the Hedgehog 4: Episode 1:een, taustalla otettiin askel oikeaan suuntaan lapsiystävällisen Sonic Coloursin muodossa. Ensimmäinen hyvä Sonic-peli sitten Dreamcast-aikakauden. Eihän se fantastinen ollut, mutta se oli hyvä, ja se oli jo itsessään aika ihmeellistä. Olivatko tummat pilvet viimein rakoilemassa?

Kun Iizuka-san ja Sonicin brändipäällikkö David Corless nousevat lavalle Barcelonassa esitelläkseen Sonic Generationsin, heillä on tarjolla enemmän kuin sanoja: "Tämä on erinomainen Sonic-peli, ja todistaaksemme sen päästämme teidät tänään pelaamaan sitä."

Täytyy muistaa, että on hyvin harvinaista päästää media pelaamaan peliä, kun se esitellään julkisuudessa ensimmäistä kertaa. Sonic Team on hyvin varma Sonic Generationsista, ja he tietävät luoneensa jotain laadukasta. He tietävät myös, että heidän täytyy todistaa tämä kriitikoille, jotka ovat sylkeneet sappea Segan maskotin päälle koko 2000-luvun ajan. Saadessani ohjaimen käteeni tunnen sen: tämä voi olla paras peli sitten Sonic Adventuren.

Sonic Generations
Tämä on mainos:

Sonic Generations on tiivistelmä siilin urasta tähän mennessä. Se on peli, joka sekoittaa vanhaa ja uutta eikä pelkää dipata kaikkea loputtomiin nostalgian kerroksiin juhlistaakseen 20-vuotispäivää. Tarina käsittelee Sonicin uutta verivihollista, joka repii universumin ajan ja paikan rakenteen kappaleiksi. Tämä levittää kenttiä ja maailmoja sarjan varrelta kuin syksyn lehtiä tuulessa, ja samalla vihulainen koettaa pyyhkiä itseään aikaa pois olemassaolosta.

Pahis ei tosin osannut odottaa, että tämä loisi sinistä siiliä pahemman vastavoiman: kaksi sinistä siiliä. Klassinen Sonic Megadriven ajoilta ja moderni Sonic Dreamcast-aikakaudesta eteenpäin yhdistävät voimansa pelastaakseen ajan ja avaruuden, juosten lävitse Sega-maskotin 20-vuotisen historian.

Iizuka kertoo, että tämän käsikirjoituksen takaa löytyvät Sonic Coloursin Ken Pontac ja Warren Graff, jotka kirjoittivat myös Madworldin kässärin, mutta ovat paremmin tunnettuja suositusta verkkoanimaatiosta Happy Tree Friends (jossa söpöt metsänelukat pääsevät hengestään hirveillä tavoilla). Tämä lupaa hyvää, etenkin kun muistetaan kuinka hauska ja fiksu Sonic Coloursin käsikirjoitus oli. Vaikka kässäri saattaakin jäädä kakkoseksi toiminnalle tässä Epic Mickeyltä haiskahtavalta asetelmassa, on siinä valtavasti potentiaalia. Toivon, että Team Sonic on käyttänyt tilaisuutensa tutkiskellakseen sitä perusteellisesti.

Sonic GenerationsSonic Generations

Varsinainen toiminta Sonic Generationsissa on jaettu klassisen ja modernin Sonicin kesken, kullekin kykyjensä mukaisesti. Klassinen Sonic läpäisee kentät 2D-moodissa, yksinkertaisen kontrollien ohjaamana, kun taas moderni Sonic toimii kuin päivitetty Sonic Colours, joka sekoittaa 2D- ja 3D-moodeja keskenään. Lehdistötapaamisen aikana koetimme pelata siilejä klassisimman Sonic-kentän, Green Hill Zonen uudelleentulkinnassa.

Klassisen Sonicin pelaaminen tuntuu melko hyvältä, mutta ei vielä todista mistään suuremmasta, jos sitä vertaa ikonisiin Megadrive-peleihin. Kokeiluni perusteella sanoisin, että siinä on silti enemmän hyvää kuin huonoa. Ainakin Sonic Team on huomannut, kuinka tärkeät flipperifysiikat ovat pelattavuudelle. Se tarjoaa nopeutta ja jännitystä, jota aiemmin nähtiin vilaukselta retroisassa Sonic the Hedgehog 4: Episode 1:ssä. Siinä siili pystyi liimaamaan itsensä helposti pystysuoriin seiniin ja luuppeihin.

Sonic Generationsissa on selkeämpi tunne hahmon painosta ja liikkeestä, mikä tekee kontrolleista paremman tuntuisia ja pelaamisesta hauskempaa. Silti fysiikkapuolessa tuntuu edelleen olevan pieniä ongelmia. Ei pidä käsittää väärin - peli on mahtavaa katsottavaa suurimman osan ajasta -, mutta on harmi ettei Team Sonic ole panostanut siihen, että näitä pelejä voisi pelata muutenkin kuin pitämällä ohjaimen painettuna tukevasti oikealle.

Sonic Generations

3D-moodi modernin Sonicin kanssa tuntuu kumma kyllä pelillisesti vahvimmalta puolelta Sonic Generationsissa. Siinä on enemmän vaihtelua, enemmän siilin suoraa hallintaa, joskin peli ajoittain toimii samoin elkein kuin Sonic Colours. Meno on hyvin öljyttyä ja vapaa Sonic-pelien yleisistä ongelmista, ja siihen on lisätty paljon pieniä näppäriä ratkaisuja, jotka tekevät pelaamisesta valtavan hauskaa.

Iloisten uutisten joukossa on uusi drift-nappi, jonka avulla siili pystyy purjehtimaan kurvien lävitse 3D-moodissa. Sonic iskee sisään piikikkäänä pallona, ja yhtäkkiä ollaan rallipelissä Outrun 2:n malliin, ja se toimii valtavan hyvin. Kaahaamisen kaaos ja ohjauksen herkkyys yhdistyvät, ja tunnen olevani Sonicin täydellisessä hallinnassa. Toivon vain, että Team Sonic uskaltaa rakentaa lopulliseen peliin paljon tämän toimivuuden ympärille, ja etteivät nämä jätä sitä vain todellisten vääntäjien huviksi. Tällä hetkellä tuntuu, että tämä voi olla paras asia mitä siilille on tapahtunut sitten tämän siirtymisen kolmanteen ulottuvuuteen.

Vaikka suurin osa pelin kentistä on koottu tuoreista uudelleentulkinnoista, on vanhan tekniikan rajoitukset jätetty taakse. Sonic Generations seisoo vankalla pohjalla ja antaa PS3:n ja Xbox 360:n graafisen potentiaalin toimia hyväkseen. Tämä pätee myös pelin 2D-puoleen, ja kuvan syväfokus on mahtava. Yksityiskohdat pursuavat näytöltä ja vauhdin tunne on jatkuva. Kun tahti kasvaa, Green Hill Zonen musiikki alkaa sekoittua, ja pelin näkymät pehmenevät luoden illuusion vauhdista, johon silmä ei edes ehdi mukaan.

Sonic Generations

Kysyessämme Iizukalta, miksi Sonic on kerännyt niin uskollisen fanijoukon, hän toteaa Sonicin vedonneen ihmisiin, koska siili on altavastaaja. Sonic aloitti kilpaillen Marion kanssa, ja on ollut se kakkosmies, jonka kaikki halusivat voittavan. Iizuka ei kuitenkaan katso olevansa oikea mies vastaamaan tähän kysymykseen, vaan toteaa ihmisillä olevan lukuisia eri syitä ja tapoja fanittaa siiliä. Tällä tavalla fanit itse luovat Sonicin näinä päivinä, ja on pelintekijöiden tehtävä toteuttaa nämä toiveet peleissään. Se on toki mitä Iizuka haluaakin tehdä tänä 20-vuotispäivänä, ja tämä päivä omistetaan faneille, joita ilman täällä ei oltaisi.

Tämä pieni maistiainen, jonka sain Sonic Generationsista Barcelonassa, tiivistää monin tavoin suhdettani näihin peleihin viimeisen 20 vuoden aikana. Rakkautta ja vihaa - suutun ja rakastun pikkaisen yhtä aikaa.

Minua suututtaa, että Sonic Team on kieltäytynyt löytämästä mitään uutta, suojellen sinistä salamaansa tekemällä tämän 20-vuotispäiville pelin, joka koostuu lähinnä vanhoista (joskin uudelleentulkituista) materiaaleista. Rakastun puolestani siihen, että pitkästä aikaa Sonic-peli herättää minussa todellisen onnen tunteita.

Sonic GenerationsSonic Generations

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
Sonic GenerationsScore

Sonic Generations

ARVIO. Kirjoittaja Viktor Eriksson

Generations on hieman puolivillainen juhlistus Sonicin urasta, mutta kenties nämä ovat ne kekkerit, jotka sininen siili ansaitsee.



Ladataan seuraavaa sisältöä