Suomi
Gamereactor
artikkelit
Borderlands 2

Borderlands 2:n ensitunnelmat

Yksi Gamescom 2011:n suurimmista paljastuksista oli epäilemättä Borderlands 2 Gearbox Softwarelta. Tarkastimme pelin demon ja jututimme sen kehittelijöitä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On helppoa nähdä miksi Borderlands upposi hardcore-pelaajiin. Satunnaisesti generoidut aseet, co-op -pelaaminen ja hyvät räiskintämekaniikat kävivät hienosti yksiin tarpeidemme ja toiveidemme kanssa. Nähtyämme Borderlands 2:n demon Gamescomissa voimme sanoa ettei Gearbox ole sekoittanut soppaa, vaan ottanut alkuperäisen pelin parhaat elementit ja parannellut niitä uutta julkaisua varten.

Tekoälyyn, vihollisiin, aseisiin, moninpelioptioihin, ympäristöihin, tarinankerrontaan, hahmoluokkiin ja kykyihin tehdyt muutokset saattavat vaikuttaa itsessään pienimuotoisilta, mutta näkemämme perusteella tämä on jatko-osa jolla on kaikki oikeudet olemassaoloonsa vaikkei se vedäkään kaikkea uusiksi.

Borderlands 2

Gearbox on keksinyt miten parantaa jännästi ensimmäisen pelin "tsiljoonaa" asetta. Järjestelmään on lisätty eri asevalmistajia erityisillä profiileillaan joka tekee pelaamisesta vaihtelevampaa ja rohkaisee käyttämään useampia tykkejä. Näimme vain pienen joukon näistä valikoimista Gamescomissa, mukaan lukien rosvojen värkkäämät isolippaiset luotiruiskut jotka toimivat myös kranaatteina, ilmestyen takaisin käyttäjänsä käteen heiton jälkeen. Tunnistettavat aseluokat omilla vahvuuksillaan rohkaisevat pelaajia varmasti kokeilemaan laajempaa valikoimaa, ja tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten nämä soveltuvat eri hahmoluokkien erikoisominaisuuksiin. Tästä lähtien on selkeämpää kuinka aseen vaihtaminen saattaa kääntää taistelun suunnan, ja se on vain hyvä.

Tämä on mainos:

Borderlandsin tarina oli mielenkiintoinen, muttei kovin hyvin integroitu itse peliin. Eri ei-pelaajahahmojen välillä juokseminen erilaisten noutotehtävien merkeissä ei ole ideaali tapa kertoa tarinaa, ja myös Gearbox on nyt huomannut tämän. Heti kun jatko-osalle oli näytetty vihreää valoa, pakotettiin kirjoittaja Anthony Burch samaan huoneeseen luovan ohjaajan Paul Hellquistin kanssa jotta juoni ja peli kulkisivat nyt käsikkäin.

"Kasasimme tarinan yhdessä varmistaaksemme, että se kulkisi pelaamisen lomassa, eikä menisi tyyliin: peliosio, 20 minuutin välianimaatio, peliosio, 20 minuutin välianimaatio. Näytimme tulokset Jeramy Cookelle ja Mike Neumannille, ja saimme heiltä palautetta. Borderlands 2:n tarina on paljolti kuten ensimmäisessäkin osassa. Se ei puutu pelaajan kokemuksen luonteeseen, vaan tämä saa edelleen kokea pelin haluamallaan tavalla. Tarina on vahvasti läsnä tehtävissä, mutta jos et ole niin kiinnostunut sellaisesta, ei sinun tarvitse erikseen kiinnittää huomiota jokaiseen pieneen yksityiskohtaan," Burch kertoi.

Borderlands 2Borderlands 2

Borderlandsin ympäristöjä ei voinut kuvata erityisen monipuolisiksi. Paljon aakeeta laakeeta ja luolia, ja vaikka se olikin okei, on ilo nähdä että Gearbox on nyt panostanut hieman enemmän jatko-osaan. Gamescomin demo esitteli meille arktisen kentän täynnä lunta ja vuorenhuippuja, mutta luvassa on myös muunlaisia maisemia. Kehittelijät huomauttivatkin meille, että kaikki vuoren huipulta näkemämme oli pelikelpoista maastoa jonne voi halutessaan kävellä. Olemme tottuneet kuulemaan tällaisia lausuntoja tällä massiivisten, avoimien pelien aikakaudella, mutta Borderlands 2:n kaltaisen pelin tapauksessa se saa meidätkin höristämään korviamme.

Tämä on mainos:

Maisemat tulevat nyt olemaan vähemmän staattisia, ja näimmekin tilanteen jossa Bullymong heitti meitä autolla ja lohkareilla. Viholliset voivat nyt myös juosta ja loikkia vapaasti pitkin maastoa eivätkä enää jumitu helpoiksi maaleiksi.

Tapahtumassa esiteltiin hahmot Maya the Siren ja Salvador the Gunzerker. Salvador on tyypillinen asehullu, kahta asetta heilutteleva vahingonmaksimoija, mutta tämänkin suorasukaisessa lähestymistavassa on nyansseja, kuten Anthony Burch selitti:

"Hän voi käyttää mitä tahansa kahta asetta pelissä yhtä aikaa, se on hänen toimintakykynsä. Salvadoria on törkeän hauska pelata, ja hän sopii aseita rakastaville pelaajille. Äkkiseltään luulisi ettei tämä ole kovin strateginen hahmo, ja voihan häntä pelata kuin aivotonta tappokonetta, tiettyyn pisteeseen asti. Hänen taitovalikoimassaan on silti myös paljon syvyyttä. Yksi Salvadorin taidoista on Overheat, jossa aseiden nopeus kasvaa sitä mukaa kuin nappia pitää pohjassa. Se saattaa inspiroida jonkun vaihtamaan haulikoista isolippaisiin automaattiaseisiin, ja ryhtymään todelliseksi ylivoimaiseksi Arnoldaattoriksi."

Borderlands 2

Vaikka Gearbox ei vielä paljastanutkaan meille yksityiskohtia siitä kuinka he aikovat sekoittaa erilaisia kykyjä, he kertoivat tavoitteenaan olevan muuttaa pelin kaarta niin että pelin tasapainoon vaikuttavaa kamaa löytyy tasonkohotusten myötä vielä myöhemmässäkin vaiheessa, eikä pelkästään pelin alussa.

Suurimmalta muutokselta vaikuttaa kuitenkin tekoälyn ja vihollisten saama säätö. Komentoyksiköt, vahvistuksia odottavat viholliset, raajakohtainen vahinko ja yksiköt jotka parantavat toisia. Nämä eivät mikään ole vallankumouksellisia keksintöjä, mutta yhdessä ne luovat valtaisan eron alkuperäisen ja jatko-osan välille. Avaimena tässä on ettei parempi tekoäly aina takaa parempaa pelikokemusta, ja Gearboxin pitääkin varmistaa etteivät Borderlandsin luolankomppausta muistuttavat ominaisuudet joudu hukkaan Borderlands 2:n kolmannen persoonan joukkuepohjaisessa rymistelyssä. Tyhmien otusten tappaminen voi olla hauskaa, mutta fanit voivat luottaa siihen että Borderlands 2:n Psykot ovat astetta fiksumpia.

Yleisesti ottaen vaikuttaa siltä että Gearbox on käyttänyt pelien välisen ajan hioakseen ja parantaakseen alkuperäisen jokaista osiota. Tulee olemaan jännä nähdä osuvatko nämä napakymppiin kahdesti peräkkäin.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Bordelands 2 PSVR:lle joulukuussa

Bordelands 2 PSVR:lle joulukuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gearbox Softwaren Borderlands 3 on mitä ilmeisimmin tulossa, mutta studio työstää muutakin. Nimittäin Borderlands 2 saapuu PSVR-laitteelle 14. joulukuuta nimellä...

0
Uusi nöyrä nyytti vie paljon aikaasi

Uusi nöyrä nyytti vie paljon aikaasi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Humble Bundle eli nöyrä nyytti on taas jaossa niille, jotka kaipaavat Steamissa lisää pelattavaa. Endless RPG -paketti pakkaa samaan joukon pelejä, joiden läpäisyssä...



Ladataan seuraavaa sisältöä