Suomi
Gamereactor
arviot
Ratchet & Clank Trilogy

Ratchet & Clank Trilogy

Ratchet ja Clank täyttävät tänä vuonna kymmenen, ja tätä on mitä parhainta juhlistaa sarjan kolmen ensimmäisen, klassisen pelin parissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vanhojen PS2-pelitrilogioiden teräväpiirtopainokset ovat tätä päivää. Ensin Sly Cooper sai omansa, sitten Jak ja Daxter. Nyt on vuorossa kokoelmista kenties se odotetuin, Ratchet & Clank Trilogy, joka kokoaa yhteen sarjan kolme ensimmäistä ja rakastetuinta osaa. Totuttuun tapaan sarjan "syrjähyppy" Ratchet: Gladiator on jätetty pois kuvioista.

Ratchet & Clank Trilogy

Insomniac Gamesin ensimmäinen Ratchet & Clank julkaistiin vuonna 2002, ja vaikka se oli myöhempiin osiin verrattuna melko yksinkertainen, oli siinä jo nähtävissä sarjan tunnusomainen huumori ja oiva graafinen suunnittelu. Ratchet-lombaxi tapasi siinä ensimmäistä kertaa Clank-robotin, ja lähti tämän kanssa pelastamaan planeettoja ryöstökapitalisti Drekiltä. Pelissä esiteltiin myös koheltava Kapteeni Quark, joka on ollut vuorotellen taisteluparin ystävä ja vihollinen.

Ratchet & Clank nojasi alusta asti monipuoliseen tasoloikintaan sekä laajaan valikoimaan aseita ja vimpaimia, joiden kautta mukaan saatiin ujutettua monenlaisia pelimekaniikkoja sekä minipelejä aivopähkinöistä aina rallikisoihin asti. Näin se ohitti heti lähtöviivalla monet kilpailijoistaan tarjoamalla yksinkertaisesti enemmän. Ratchetin itsekäs teinipersoonallisuus tosin nakersi joitakin pelaajia, ja hahmosta tulikin mukavampi seuraavissa peleissä.

Tämä on mainos:
Ratchet & Clank Trilogy

Ratchet & Clank 2: Locked & Loaded (jenkeissä Going Commando) teki heti vuonna 2003 aikansa jatko-osille tyypillisen loikan eteenpäin edeltäjästään. Graafiset parannukset olivat ilmeisiä, ja peli oli muutenkin sujuvampi ja entistäkin monipuolisempi. Ensimmäinen osa kärsi jonkin verran liian harvaan asetetuista tarkistuspisteistä, jolloin sangen vaikeitakin osuuksia joutui tahkoamaan alusta yhä uudestaan ja uudestaan. Jatko-osa korjasi tätä ongelmaa hieman, tarjoten aiempaa mielikuvituksekkaampaa kenttäsuunnittelua sekä tietenkin lisää aseita ja vipstaakeja.

Jatko-osa toi mukanaan myös aseiden päivitysjärjestelmän, jonka kautta aseet vahvistuivat sitä enemmän mitä innokkaammin näitä käytti. Samaa logiikkaa seurailivat pelin kuluessa lisääntyvät kestopisteet, jotka pitivät Ratchetin pidempään tien päällä. Tarjontaan ilmestyivät myös haarniskat, joskin niitä voisi kritisoida hauskasti suunnitellun ja ilmeikkään hahmon piilottamisesta hieman geneerisen suojakerroksen alle. Pelin ilme oli muutenkin aavistuksen viileämpi.

Tällä kertaa kaksikko joutui metsästämään Megacorpilta varastettua ökkömönkiäistä, mutta elämä suuryhtiön palveluksessa ei ollutkaan niin ruusuista ja yksinkertaista kuin kuuluisuudennälkäinen Ratchet kuvitteli. Pelissä oli nyt mukana myös avaruustaisteluita, ja aiempaa enemmän hupaisia välianimaatioita.

Tämä on mainos:
Ratchet & Clank Trilogy

Ratchet & Clank 3 (jenkeissä Up Your Arsenal) julkaistiin vuoden 2004 joulumarkkinoille, ja se onnistui olemaan jälleen kerran edeltäjiään parempi ja monipuolisempi huolimatta siitä, että jo ensimmäinen peli oli vähintään yhdeksikön arvoinen aikansa kriteereillä - ja kahdeksikko vielä tänäänkin. Se laajensi ase- ja ajoneuvovalikoimaa kakkosesta, hioi ohjausta sekä valikkoja ja toi mukanaan kiitettyjä moninpelielementtejä, jotka on nyt päivitetty PS Networkia varten.

Kolmannessa osassa taistelupari kohtasi metallisen Tohtori Nefariouksen, joka halusi tuhota kaiken orgaanisen elämän koko galaksista. Tällä kertaa pelaaja pääsi kokeilemaan myös Kapteeni Quarkin saappaita erityisissä, kaksiulotteisissa Vid Comic -osuuksissa. Seikkailu oli, kuten aina, hauska ja toiminnantäytteinen.

Lähdemateriaali uudelle kokoelmalle on siis täyttä dynamiittia ja piti aikanaan PS2:n myynnit korkealla kolmena joulukautena, mutta miten se pärjää PS3:lla vuonna 2012? Vastaus on: paremmin kuin monet muut. Kyseessä voi hyvinkin olla paras HD-trilogia tähän mennessä, paljolti siksi koska alkuperäiset pelit ovat jo valmiiksi niin korkealaatuisia. Ensimmäinen Ratchet & Clank ei esimerkiksi näytä puoliksikaan niin pahalta kuin aikalaisensa Jak & Daxter. Tokihan Ratchet oli haastavanmallinen kaveri aikansa osaamiselle ja teknologialle, ja näytti paljon paremmalta konseptina kuin PS2:n prosessoimana, mutta ilmeikkyys ja persoona saatiin silti kohdalleen jo ensimmäisellä kerralla.

Ratchet & Clank Trilogy

Idol Mindsin vastuulla ollut siirtymä teräväpiirtoaikaan on sujunut pääosin mallikkaasti. Välianimaatiot on silti esitetty suurimmaksi osaksi 4:3-kuvasuhteessa, ja jotkut osiot, kuten asekauppa ensimmäisessä pelissä, on vain rumasti venytetty leveämmäksi ilman sen kummempaa skaalausta. Itse pelitoiminta on kuitenkin kääntynyt moitteettomasti teräväksi laajakuvaksi, ja pikseleitä on pakattu vierekkäin niin, että kokonaisuus näyttää hämmästyttävän tuoreelta kymmenvuotiaaksi peliksi. Mitä pidemmälle trilogiassa pääsee, sitä helpommin unohtaa näiden pelien edes olevan uudelleenjulkaisuja.

Insomniacin pelisarja on siis kestänyt ajan hammasta huomattavasti paremmin kuin monet kilpailijoistaan. Oivallisen grafiikan lisäksi myös pelien musiikillinen anti ja ääninäyttely ovat erinomaisia, ja kun pelattavuuskin on kohdallaan, voiko enää enempää toivoa? Tätä trilogiaa ei kutsuta klassikoksi kevein perustein, ja jos et ole jo pelannut sitä lävitse ainakin yhdesti, on nyt korkea aika korjata puute pelisivistyksestä. Sarjan vanhojen tuttujen oletan jo tehneen ennakkotilauksensa.

09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hauska juoni ja fiilis, hieno ulkoasu, musiikit, monipuolisuus
-
Hieman jähmeä kamera, ykkösen pitkät ja hankalahkot osuudet
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ratchet & Clank TrilogyScore

Ratchet & Clank Trilogy

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Ratchet ja Clank täyttävät tänä vuonna kymmenen, mutta kavereiden ikää ei tästä trilogiasta arvaisi.



Ladataan seuraavaa sisältöä