Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Quantum Conundrum

Kim Swift ei tee itselleen suurta palvelusta toistaessaan erään aiemman ja aavistuksen kuuluisamman pelinsä kaavaa halpahallihintaluokassa.

Huutakaa kun kuulostaa tutulta: Olet mykkä päähenkilö suuressa kompleksissa, joka on täynnä kammioita, jotka sisältävät erilaisia fysiikkapohjaisia ongelmia, joita voit ratkaista käyttäen hypertieteellistä vimpainta, samalla kun omasta erinomaisuudestaan vakuuttunut ääni heittelee taustalla sarkastisia kommentteja osaamisesi tasosta. Nyt saa lakata huutamasta, naapurit huolestuvat.

Quantum Conundrum
Tämä on mainos:

Kyllä, Kim Swift, Portalin pääsuunnittelija on julkaissut uuden pelin, joka tuntuu kovasti tämän vanhalta peliltä. Quantum Conundrum peittää vanhan kehikon uudella kukkatapetilla, mutta valitettavasti siinä missä Swift nautti ennen Valven kehitysresursseista, on uusi yritelmä koostettu indie-tuotannoille tuttuun tapaan sillan alla tyhjistä tölkeistä, narunpätkistä ja kuolleista undulaateista.

Tämä on mainos:

Näistä materiaaleista on ennenkin saatu aikaan käypää tavaraa, mutta Quantum Conundrumia on täysin mahdotonta pelata vertaamatta sitä Portaliin, joten siitä ei vain kykene täysin nauttimaan omana itsenäisenä tuotantonaan. Leikitään kuitenkin hetken aikaa, että näin voisi tehdä.

Quantum Conundrum

Quantum Conundrumin päähenkilö on 12-vuotias poika, joka joutuu tiedemiessetänsä hoteisiin. Valitettavasti herra Quadrwangle on onnistunut taikomaan itsensä tyystin kadoksiin, ja miehestä on jäljellä enää ulottuvuuksien rajapinnan lävitse kaikuva ääni. Tahattomalle ulottuvuusmatkalle joutunut setä pyrkii parhaansa mukaan opastamaan veljenpoikaansa kartanon salaisuuksiin, toivoen näin saavansa itsensä takaisin ihmisten ilmoille. Odotukset eivät kuitenkaan selvästi ole korkealla.

Päähenkilö on toki nuori, mutta kartanon mittasuhteet saavat tämän vaikuttamaan ehkä metrin mittaiselta. Kaikki on kovin korkeaa ja leveää, ja tyhjää tilaa piisaa. Harvuus ja haja-asettelu ovatkin pelin pääasiallisia ongelmia, koska ne yksityiskohdat joihin alussa ihastuu paljastuvat jo hetken pelaamisen jälkeen niiksi ainoiksi yksityiskohdiksi joita peliin on saatu mukaan. Esimerkiksi samat maalaukset ja nokkelasti nimetyt kirjat toistuvat tiukalla kierrolla alusta loppuun saakka, eivätkä ne näin jaksa pitkään hymyilyttää.

Quantum Conundrum

Veljenpojan "ase" kartanon taltuttamisessa on sedän keksimä hansikas jonka avulla tämä pystyy muuttamaan vallitsevia olosuhteita neljän rinnakkaisulottuvuuden kautta. Nämä ovat: pörröinen, raskas, hidas, ja vastapainovoima. Pörröisessä kaikki on söpöä ja kevyttä, ja kolme muuta kuvailevatkin itsensä jo nimellään. Päähenkilön ominaisuudet säilyvät vakiona käytetystä ulottuvuudesta huolimatta, joten tämä voi esimerkiksi heittää pörröulottuudessa sohvan ja vaihtaa sitten hitaalle ehtiäkseen hyppäämään samaisen sohvan kyytiin ja ratsastaa sillä kuilun ylitse.

Näillä elementeille peliin onkin luotu sangen mielenkiintoisia fysiikkapulmia, jotka ovat pääosin varsin onnistuneita. Näistä muutamat olisivat kuitenkin hyötyneet enemmästä pelitestauksesta, koska ne vaativat ärsyttävän tarkkaa ajoitusta, aina siihen pisteeseen asti ettei pelaaja voi olla täysin varma onko hän edes oikeilla jäljillä ratkaisunsa kanssa. Samaten pelin oma fysiikkamoottori pettää aina silloin tällöin.

Quantum Conundrum

Nykyisellään Quantum Conundrum muistuttaa lapsille suunnatuista pelituotannoista, joissa suuret, yksiväriset pinnat hallitsevat näkymää. Kartano tuntuu sangen steriililtä ympäristöltä, eivätkä harvat ja yksinkertaiset tekstuurit tee vaikutusta. Star Trekin Q (John de Lancie) sentään ääntelee taustalla vakuuttavasti sedän roolissa, joten tunnelma ei ole aivan niin halpa kuin se voisi olla.

Haluaisin pitää Quantum Conundrumista enemmän. Se on tehty hyvillä fiiliksillä, ja pitää muistaa, että sehän oikeasti maksaa vain 15 euroa, joten hintaansa nähden se tarjoaa hyvinkin ammattimaista ja laadukasta pulmailua. Pelin lopetus jättää silti hieman valjun fiiliksen, ja ei-niin-hyvä loppulaulu vain alleviivaa sitä kuinka tämä ei ole todellakaan mikään Portal.

Quantum Conundrum

Tästä kaikesta huolimatta haluaisin silti rohkaista pulmapeleistä pitäviä sijoittamaan Quantum Conundrumiin. Jos Airtight Games saa tehtyä hieman voittoa, tulee seuraavasta pelistä jälleen parempi, ja Swiftin pulmasuunnittelu on kuitenkin alansa parasta kymmentä prosenttia. Tieteelle!

Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
Quantum Conundrum
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Nautittavia pulmia, hyvä peruskonsepti
-
Harvat ja toistuvat ympäristöt, fysiikkamoottorin onnahtelut
Tämä on mainos: