Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Dishonored

Hiippailurintamalla riittää tänä syksynä vaihtoehtoja. Tuttujen jatko-osien lisäksi genre saa uuden, arvokkaan lisän tämän Deus Exän ja Thiefin rumankauniin lehtolapsen muodossa.

Tämä on mainos:

Dishonored kertoo Corvo Atanosta, keisarinnan henkivartijasta, joka joutuu syytetyksi tämän salamurhasta. Vaikka todelliset syylliset haluaisivat tietysti mestauttaa syntipukkinsa, on eräillä maallisilla sekä ylimaallisilla tahoilla vallan muita suunnitelmia. Henkivartija katoaa salamurhaajan naamion taakse, koska kuten pelin tunnuslause kertoo, kosto ratkaisee kaiken.

Harvemmalla pelillä on esittää näin lupaavaa sukupuuta. Vaikka Arkane Studios ei varmastikaan ole (vielä) kaikille tuttu nimi, löytyy Dishonoredin takaa muun muassa kaksi alkuperäisen Deus Exän suunnittelijaa sekä Half-Life 2:een visuaalisen leimansa jättänyt taiteilija Viktor Antonov.

Tämä on mainos:

Antonovin tyyli näkyy vahvasti myös Dishonoredissa. Pelin 1600-luvun Lontooseen pohjautuvaa rähjäistä ilmettä rikkovat valtaisat metallivallit sekä vartiotornit, jotka muistuttanevat monia pelaajia Kaupunki 17:stä, jossa Gordon Freeman seikkaili aikoinaan.

Kiireisemmät ovat varmasti jo leimanneet pelin steampunkiksi, mutta sitä se ei ole. Vanhasta Britanniasta on otettu sen rumimmat piirteet, niin arkkitehtuurissa kuin naamoissakin, ja ne on istutettu yhteiskuntaan, jota ei pyöritetä höyryllä ja hammasrattailla vaan valaanrasvalla. Merelliset teemat ovat aina läsnä, ja lopputulos on omaperäinen ja kouraiseva, etenkin kun katuja kansoittavat köyhät, rotat ja ruttoiset.

Dishonored
Päähahmo Corvo on monen alan osaaja: mies osaa hiipiä, taistella ja pystyy tarpeen tullen vaikka taikoihin.

Onnistunut visuaalinen suunnittelu yhdistyy Dishonoredissa grafiikkaan, joka muistuttaa hieman kulahtanutta öljymaalausta. Etäällä seisovat talot pelkistyvät pastellinsävyisiksi tilkuiksi, eikä tekstuurinviilaus ole selvästikään ollut kehittäjillä listan kärjessä. Lopputulos on rumankaunis, ja kun siihen ensijärkytyksen jälkeen ehtii tottumaan, alkaa siitä suorastaan nauttia. Tyylitelty groteskius on kenties juuri se visuaalinen piristysruiske, jota ollaan jo ehditty odotella. Paras versio grafiikasta löytyy tietysti PC:ltä, mutta konsoliversioillakaan ei ole mitään hävettävää.

Myös äänipuoli on sangen mukiinmenevää kamaa, ja musiikki vaihtelee haikean melankolisesta tiiviin toiminnalliseen, pysyen koko ajan pelin maailmaan soveltuvana. Ääninäyttelijät on poimittu hyvin. Mukana ovat mm. Susan Sarandon, Brad Dourif, Carrie Fisher sekä "Hit-Girl" Chloë Grace Moretz. Joukko hoitaa repliikit asianmukaisesti, mutta ääniteknikko tuntuu välillä tehneen näille ns. Walkenit - ketjuttamalla lausahdukset hätäisesti, välimerkit unohtaen. Myös vartijoiden repliikit toistavat itseään sangen tiheään.

Dishonored
1600-luvun Lontoosta vaikutteensa hakeva Dunwall ei ole ruusuinen kaupunki.

Dishonored avaa salamurhaajien syksyn, joka jatkuu myöhemmin sekä Hitmanin että Assassin's Creedin merkeissä. Uskon, että uutukainen tulee kuitenkin erottumaan edukseen, sillä vaikka Dishonored on hiippailupeli, voi se pelaajasta riippuen olla myös toimintaseikkailu, jossa pistoolit paukkuvat ja porukkaa heitellään seiniin kuin räsynukkeja.

Peli tarjoaa suorastaan esimerkillisen erinomaista maastoa ja tekemistä hiljaisesta lähestymistavasta kiinnostuneille, mutta kun mieli muuttuu - tai vartija pääsee yllättämään nurkan takaa - paljastuu Corvo sangen päteväksi mieheksi miekan ja pistoolin varressa. Taistelu on intensiivistä, koska pelaaja esimerkiksi joutuu itse torjumaan vihollisten pistot. Hyvästä ajoituksesta palkitaan vastustajan tasapainon järkkymisellä, mikä puolestaan avaa tilaisuuden usein sotkuiseen lopetukseen.

Dishonored
Taistelut ovat kiihkeitä, mutta halutessaan niiltä voi myös välttyä.

Edellä mainitut aseet ja pehmeät kengät eivät myöskään ole ainoat välineet voittoon. Corvon ylimaallinen mesenaatti on lahjoittanut tälle joukon kykyjä, joita voi avata ja kehittää tehtävistä löytyvien riimujen avulla. Nämä erikoiskyvyt tekevät Corvosta täysimittaisen supersankarin, joka pystyy esimerkiksi kaukosiirtymään paikasta toiseen, riivaamaan eläimiä sekä ihmisiä ja manaamaan esiin vaarallisia rottalaumoja. Valikoimasta löytyy luonnollisesti myös Batmanin Arkham-peleistä muistuttava kyky tiirailla seinien lävitse.

Vaikka kykyjä on vain kourallinen, on niistä moneen lähtöön. Niiden avulla salamurhaajasta voi viilata superninjaa, taistelukenttien kauhua tai jotakin siltä väliltä. Mihinkään kykypuihin pelaajaa ei olla pakottamassa, vaan kaiken ytimessä on valinnanvapaus.

Dishonored
Dishonored
Dishonored
Dishonored
Dishonored
Dishonored
Dishonored
Dishonored
Dishonored
Tämä on mainos: