Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Dead or Alive 5

Team Ninjan povipommit ovat palanneet taistelupelikentille. Tuore Dead or Alive 5 on kuitenkin uudistuneen tiimin käsialaa. Missä kunnossa sarja on ilman luojaansa Tomonobu Itagakia?

Tämä on mainos:

Vastaus yllä olevaan kysymykseen kuuluu: ei kovin hyvässä. Dead or Alive 5 mallintaa taistelijattarien maitorauhasten liikkeitä entistä häkellyttävämmin, mutta pelimekaniikka saa pian toivomaan, että aikaa olisi käytetty myös johonkin muuhun.

Tämä on mainos:

Dead or Alive -sarja on aina edustanut nopeatempoista taistelua, jossa sukkelat kombot ja notkeat heitot ovat olleet tärkeämmässä osassa kuin muissa peleissä. Nappien satunnainen näppäily on johtanut vain tappioihin vastaiskuja vähääkään taitavaa pelaajaa vastaan kamppaillessa. Intuitiivinen pelisysteemi on houkutellut sarjan ääreen paljon myös sellaisia pelaajia, jotka eivät ole muuten taistelupeleistä innostuneet, ja tämä on johtanut ehkä hieman vääristyneeseen näkemykseen Dead or Alivesta. Peli voi nimittäin olla juuri niin viihdyttävä ja syvä kuin hyvän taistelupelin kuuluukin olla.

Dead or Alive 5
Rinnat liikkuvat entistä "realistisempaan" tapaan. Sarjan tavaramerkki on siis siltä osin tallella.

Team Ninja tuntuu kuitenkin hukanneen punaisen langan Dead or Alive 5:ssä. Uusi osa ei ole yhtä notkea kuin edeltäjänsä. Taisteluihin uppoutuminen on hankalaa, ja koko toiminta tuntuu nykivämmältä eikä täysin koherentilta. Liian usein pitkät animaatiot estävät viholliseen tarttumisen, mikä tuntuu takapakilta aiempaan.

Varsinkin mahdollisuus kiertää vihollisten ympärillä on heikentynyt selvästi. Team Ninja vaikuttaa niin ylpeältä uusista kentistään, että avointen reunojen lähellä peli tuntuu melkeinpä pakottavan pelaajan kerrosta alemmas, jotta taistelu jatkuisi uusissa puitteissa. Tähän tyyliin tottuminen ja luottamuksen palauttaminen pelimekaniikkaan eivät tapahdu hetkessä. Pelissä on jopa määrättyjä hyökkäyksiä, jotka on suunniteltu vastustajan lennättämiseksi ulos kentältä.

Dead or Alive 5
Hahmovalikoima on pääosin tuttu, mutta jotkut ovat saaneet merkittävästi modernisoidun ilmeen - eikä vähiten kuvan Bayman.

Team Ninja on toki puhunut siitä, että ympäristöistä halutaan tehdä elävämpiä, mutta Dead or Alive 5:ssä se vain vie huomiota varsinaiselta taistelulta. Taistelupelissä pelimekaniikka täytyy priorisoida höysteen yli. En halua kuulostaa liian negatiiviselta, mutta aiemmasta heikentynyt pelimekaniikka tuo ikävästi mieleen sen, miten Team Ninja hoiti Ninja Gaiden 3:n. Tämä pistää miettimään, missä kunnossa kehitystiimi nykyään on.

Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Dead or Alive 5
Tämä on mainos: