Suomi
Gamereactor
arviot
Dead or Alive 5

Dead or Alive 5

Team Ninjan povipommit ovat palanneet taistelupelikentille. Tuore Dead or Alive 5 on kuitenkin uudistuneen tiimin käsialaa. Missä kunnossa sarja on ilman luojaansa Tomonobu Itagakia?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vastaus yllä olevaan kysymykseen kuuluu: ei kovin hyvässä. Dead or Alive 5 mallintaa taistelijattarien maitorauhasten liikkeitä entistä häkellyttävämmin, mutta pelimekaniikka saa pian toivomaan, että aikaa olisi käytetty myös johonkin muuhun.

Dead or Alive -sarja on aina edustanut nopeatempoista taistelua, jossa sukkelat kombot ja notkeat heitot ovat olleet tärkeämmässä osassa kuin muissa peleissä. Nappien satunnainen näppäily on johtanut vain tappioihin vastaiskuja vähääkään taitavaa pelaajaa vastaan kamppaillessa. Intuitiivinen pelisysteemi on houkutellut sarjan ääreen paljon myös sellaisia pelaajia, jotka eivät ole muuten taistelupeleistä innostuneet, ja tämä on johtanut ehkä hieman vääristyneeseen näkemykseen Dead or Alivesta. Peli voi nimittäin olla juuri niin viihdyttävä ja syvä kuin hyvän taistelupelin kuuluukin olla.

Dead or Alive 5
Rinnat liikkuvat entistä "realistisempaan" tapaan. Sarjan tavaramerkki on siis siltä osin tallella.

Team Ninja tuntuu kuitenkin hukanneen punaisen langan Dead or Alive 5:ssä. Uusi osa ei ole yhtä notkea kuin edeltäjänsä. Taisteluihin uppoutuminen on hankalaa, ja koko toiminta tuntuu nykivämmältä eikä täysin koherentilta. Liian usein pitkät animaatiot estävät viholliseen tarttumisen, mikä tuntuu takapakilta aiempaan.

Tämä on mainos:

Varsinkin mahdollisuus kiertää vihollisten ympärillä on heikentynyt selvästi. Team Ninja vaikuttaa niin ylpeältä uusista kentistään, että avointen reunojen lähellä peli tuntuu melkeinpä pakottavan pelaajan kerrosta alemmas, jotta taistelu jatkuisi uusissa puitteissa. Tähän tyyliin tottuminen ja luottamuksen palauttaminen pelimekaniikkaan eivät tapahdu hetkessä. Pelissä on jopa määrättyjä hyökkäyksiä, jotka on suunniteltu vastustajan lennättämiseksi ulos kentältä.

Dead or Alive 5
Hahmovalikoima on pääosin tuttu, mutta jotkut ovat saaneet merkittävästi modernisoidun ilmeen - eikä vähiten kuvan Bayman.

Team Ninja on toki puhunut siitä, että ympäristöistä halutaan tehdä elävämpiä, mutta Dead or Alive 5:ssä se vain vie huomiota varsinaiselta taistelulta. Taistelupelissä pelimekaniikka täytyy priorisoida höysteen yli. En halua kuulostaa liian negatiiviselta, mutta aiemmasta heikentynyt pelimekaniikka tuo ikävästi mieleen sen, miten Team Ninja hoiti Ninja Gaiden 3:n. Tämä pistää miettimään, missä kunnossa kehitystiimi nykyään on.

Dead or Alive 5:ssä on toki myös hyvät puolensa. Yksi näistä on hahmovalikoima. Hayabusan brutaalin Inazuma Dropin tekeminen on edelleen hauskaa, eivätkä Ayane, Kasumi ja kumppanit ole koskaan näyttäneet paremmilta. Team Ninjan panostus hahmoihin näkyy muussakin kuin naisten rintavarustuksessa, koska hahmojen kasvot ja vaatteet ovat todennäköisesti yksityiskohtaisempia kuin missään muussa taistelupelissä. Vaatteet nyt myös likaantuvat ja kastuvat taistelujen aikana.

Tämä on mainos:

Uusi tulokas Mila on tervetullut lisäys ja täydentää MMA-tyylillään mukavasti muuta joukkoa. Vanhana Sega-fanina en voi myöskään moittia Virtua Fighter -kaksikko Sarah Bryantin ja Akira Yukin vierailua Dead or Alivessa. Vaikka pelimekaniikat poikkeavatkin Virtua Fighter 5:stä, Team Ninja tekee vierailijoille silti kunniaa.

Dead or Alive 5
Yksinpeli on riittävän pitkä ja monipuolinen, mutta tarina ja dialogi ovat häpeällisiä jopa taistelupelien standardeilla.

Hahmojen rinnalla ympäristöt näyttävät karummilta aivan kuin Team Ninja olisi joutunut kompromissina leikkaamaan niiden tekstuureja ja reunojenpehmennystä. Pikselien välkyntää ei juuri peitä se, että valaistustehosteet ovat itse asiassa melko herkullisia.

Dead or Alive 5 ei tunnu kokonaisuutena aivan valmiilta. On selvää, että Team Ninja on uudistunut eikä tekijöillä ole yhtä rautaista kokemusta taistelupelien tekemistä kuin aiemmin. Tämä on johtanut siihen, että Dead or Alive 5:ssä on keskitytty pintapuoliseen kiillotukseen ja "siisteihin juttuihin", kun taas pelattavuutta ei ole kehitetty eteenpäin - ennemminkin karsittu. Sarjan ystävänä koin pelin siten pettymyksenä, vaikka se ei missään nimessä huono peli olekaan.

Ostopäätöstä pohtiville sanottakoon, että Tekken Tag Tournament 2:n jälkeen Dead or Alive 5 tuntuu auttamattomasti vanhentuneelta. Verrattuna edeltäjäänsä, vuoden 2006 Dead or Alive 4:ään, se ei tuo parannuksia kuin lähinnä grafiikkaan ja tissifysiikkaan. Nämä seikat huomioiden peli ei minusta riitä oikeuttamaan hintaansa.

Katso pelin julkaisutraileri

HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Tyylikkäät taistelijat, intuitiiviset kontrollit, siistit kentät, hyvä harjoitusmoodi
-
Ei yhtä sujuva kuin edeltäjänsä, teknisesti yksinkertaiset taustat, liian paljon turhaa kikkailua
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
Dead or Alive 5Score

Dead or Alive 5

ARVIO. Kirjoittaja Jonas Mäki

Team Ninjan povipommit ovat palanneet taistelupelikentille. Liha hyllyy, mutta mihin kummaan katosi lennokas pelattavuus?



Ladataan seuraavaa sisältöä