Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Payday 2

Pankkikeikka meni pieleen.

Tämä on mainos:

Kehittäjä Overkillilla on halua puhaltaa vähän eloa paikalleen jämähtäneeseen räiskintäpeligenreen. Ensimmäinen Payday oli jo varsin lupaava yritys, mutta se ei noussut lähtökuopistaan vielä välittömäksi menestystarinaksi. Kakkoselta on lupa odottaa enemmän ja parempaa. Harmillisesti tälläkin keikalla jotain menee vielä pieleen.

Ensimmäisestä persoonasta kuvattu ammuskelupeli heittää romukoppaan putkijuoksut ja seitinohuet juonikuviot, tarjoten sen sijaan ajattelevan ihmisen toimintaa erilaisten rikollisten toimintojen parissa. Tarkoituksena ei ole paahtaa tukka putkella läpi kentän vastustajia räiskien, vaan pistää tunnusomaiset pellemaskit päälle vasta suunnitteluvaiheen jälkeen.

Tämä on mainos:

Neljä eri hahmoluokkaa tarjoaa hieman erilaisia lähestymistapoja ongelmanratkaisuun, joskin niiden erot alkavat näkymään harmillisesti vasta pidemmällä pelissä. Mastermind on tilanteen hallinnan herra, joka pystyy komentamaan siviilejä auktoriteetilla ja jopa käännyttämään heitä puolelleen Tukholman syndrooman tyylisesti. Enforcer pitää raskaan panssarinsa ja haulikkotaitojensa turvin muun porukan turvassa. Technician vastaa taas holvien ja kassakaappien poraamisesta tai räjäyttämisestä. Ghost on hiljaisen toiminnan mestari, ja kykenee päästämään kelmijengin vahtien huomaamatta vartioiduille alueille. Itse räiskintä toimii hyvin ja aseissa on sopivasti rekyyliä. Rambona räimimällä ei siis pitkälle pötki ja etenkin raskaammin panssaroitua poliisien erikoisjoukkoja varten pitää hakea osumia heikoista kohdista.

Payday 2

Keikkoja valitaan varsin pöljästä Crime.net -kartasta, jossa eri kentät näkyvät hetkellisesti eri puolilla kaupungin karttaa vain kadotakseen täysin satunnaisesti näkyvistä. Kartalta voi valita joko "tyhjän" kentän kaveriporukan pelattavaksi tai hypätä mukaan monista avoimista peleistä. Valitettavasti kokonaisuus on sekä sekava että turhauttava, etenkin jos yrittää löytää tiettyä keikkaa pelattavaksi. Tarkoituksena on varmaan ollut luoda teeman mukainen tapa löytää tekemistä, mutta käytännössä se ainoastaan hidastaa sopivan pelin löytämistä.

Keikat alkavat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ensin suunnitteluvaiheesta, jossa kriminaalit voivat kiertää kohdetta kartoittaen turvakameroiden sijaintia ja vahtien partioreittejä. Tämä on erityisen merkityksellistä siksi, että vaikka itse tehtävä ja kenttä olisivat samoja (vaikkapa alun koruliikkeen ryöstö), yksityiskohdat kentässä saattavat vaihdella reilustikin. Edellisellä pelikerralla takahuoneesta löytynyt kassakaappi voikin olla arkistokaappi ja harmia aiheuttanut vahti pyöriikin nyt täysin erilaisella reitillä.

Harmillisesti suurinta osaa liikkumisesta on rajoitettu, eikä paikkaa tutkiva voi esimerkiksi hyppiä, kyykistyä tai käyttää ovia. Rajoitus tuntuu keinotekoiselta ja monien tehtävien vaikeuden huomioiden muutenkin inhottavalta.

Kun porukka on päässyt lähestymistavasta yksimielisyyteen, pistetään naamarit päälle ja aloitetaan koko ajan kaoottisemmaksi käyvä toimintaosuus. Mitä pidempään kassavirkailijat saa pidettyä hälytysnapeista erossa, siviilit poissa puhelimesta tai omat naamat poissa valvontakameroista, sitä enemmän aikaa on ryöstää paikka puhtaaksi. Käytännössä jotain menee aina pieleen, jonka jälkeen paikalle alkaa saapua sekä määrältään että varusteiltaan voimistuvaa poliisijoukkoa.

Ryöstösaaliin kuljetus pakoautolle onkin lähes aina kujanjuoksu virkavallan kokiessa raskaita miehistötappioita. Onnistunut keikka palkitaan rahalla varusteiden ostoa varten, kokemuksella uusien kykyjen hankkimiseen sekä satunnaisella lisäpalkinnolla, joka saattaa sisältää rahaa, uuden naamion tai aselisäosan. Haluamansa lisäosan saaminen suosikkikivääriinsä on kuitenkin todella harvinaista, eikä niitä voi erikseen ostaa.

Inhottavasti rahaa tuntuu tulevan aina reilusti alakanttiin ostettavaan tavaramäärään nähden. Uudet aseet maksavat maltaita, samoin lisäpalikoiden laittaminen niihin kiinni. Rahaa kuluu tukuittain myös lisäkykyjen ostoon. Tuntuu kuin peli odottaisi pelaajan ostavan oikealla rahalla Free-to-play -pelien tyyliin lisää riihikuivaa.

Payday 2Payday 2

Payday 2 tuntuu hieman ristiriitaiselta sen suhteen, mitä se odottaa eri kentissä lopulta tapahtuvan. Henkilökohtaisesti olin odottanut pelin sisältävän enemmän klassisten ryöstöelokuvien tyylisiä hienoja ja kenenkään näkemättä suoritettavia keikkoja. Tällainen ninjailu on toki mahdollista, mutta äärimmäisen vaikeaa. Kenttä kuin kenttä päättyy yleensä onnistuessaan helposti noin sadan poliisin kuolemaan. Itse kokisin paljon miellyttävämmäksi ryöstökeikan, jossa uhrina on korkeintaan vakuutusyhtiö ja pankki.

Teknisesti peli on keskitasoa, muttei missään nimessä sitä kummoisempaa. Ruudunpäivitys sentään pyörii sen ansioista tasaisena koko ajan, eivätkä latausajat aiheuta harmaita hiuksia. Vähät puheet on hoidettu hyvin ja aseiden kakofonia toimii mukavasti liikkuen jossain leffaäänien ja realismin välimaastossa. Tekoälystä on valitettavasti pakko mainita, sillä se on paikoittain luokattoman huono niin omien kuin vihollistenkin kohdalla.

Payday 2 on lähes pelikelvoton yksinpelinä, sillä oma jengi tietokoneen ohjastuksessa hädin tuskin erottaa oikeaa vasemmasta. Kaverit eivät osaa poimia ryöstösaalissäkkejä tai ylipäätänsä tehdä mitään muuta kuin räiskiä vastustajia. Käytännössä peliä on lähes pakko pelata vähintään kaksinpelinä, mielellään koko neljän pellen poppoona. Poliisit ja muut viranomaiset eivät pärjää sen paremmin hankkiutuessaan itsetuhoisesti suoraan tulilinjalle. Välillä tekoäly myös tuntuu pitävän tuumaustaukoa, jonka aikana se ei tiedosta aivan kyljessä neppailevaa pelaajaa millään tavalla.

Payday 2Payday 2

Haluaisin kovasti pitää Payday 2:sta. Ensimmäinen antoi jo hyvää osviittaa siitä, mitä hieman erilainen räiskintäpeli voi olla. Valitettavasti kakkonen on lähinnä lisännyt kenttiä ja kustomointia koskematta ykkösen pahimpiin ongelmiin. Tehtävät degeneroituvat edelleen lähes väistämättömään poliisiaaltoon ja silmittömään ammuskeluun. Tekoäly on välillä täysin kuutamolla. Kitsaat palkinnot ja muutama käsittämätön suunnitteluratkaisu pakottavat pelaavat jauhamaan samoja kenttiä uudelleen ja uudelleen.

Overkill on luvannut päivitysten lisäksi myös lisäsisältöä vuoden päiviksi. Toivoa sopii, että pahimmat puutteet saadaan siihen mennessä korjattua. Julkaisutilassaan se on kuitenkin niin haulikolla ammuttu kokoelma hyviä ja huonoja ajatuksia tai toteutuksia, että siitä nauttiminen vaatii pitkää pinnaa ja kykyä nostaa pelin hyvät puolet huonojen päälle. Allekirjoittaneellakin kokonaispisteet nousevat kaikista ongelmista huolimatta seiskaan, sillä haluan luottaa studion kykyyn kiillottaa se timantti, joka pelin rujon kuoren alta pilkottaa.

Payday 2Payday 2Payday 2Payday 2
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Yhteistyöryöstöt, kustomointi
-
Crime.net, tekoäly kautta linjan, yletön räiskintä
Tämä on mainos: