Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ARVIO

BATTLEFIELD 4

Battlefield 4 on moninpelinä eeppinen, mutta yksinpeliksi siitä ei ole.


Ravintolassa on tapana tarjoilla alkupaloja, kun asiakas odottaa tilausta. Joskus alkupalat voivat olla hyvinkin herkullisia, joskus vähemmän jännittäviä. Joka tapauksessa alkupala tuskin on syy, miksi ravintolassa käydään. Juuri tällainen on myös Battlefield 4:n yksinpeli. Se on mutustelua pääruoan alla. Toki sitä voi luonnehtia hienoksi puhtaasti teknisestä näkökulmasta, mutta eihän kukaan osta Battlefieldiä yksinpeliä pelatakseen.

Kampanja maistuu siltä kuin sata kertaa ennenkin. Tarina on vähemmän räjähtävä kuin Battlefield 3:ssa ja käsittelee sotilaallista vallankaappausta Kiinassa, mikä johtaa monenlaisiin konflikteihin ja lähes sisällissotaan. Ainakaan juoni ei keskity terrorismiin ja amerikkalaisinvaasioihin, mutta tämä ei vielä tee siitä järin mielenkiintoista tai edes ymmärrettävää. Pääsin jyvälle kokonaisuudesta vasta sitten, kun pelasin kampanjan ensimmäisen tehtävän uudelleen - tarinan läpäisyn jälkeen.

Battlefield 4
Grafiikat ovat odotetun tyylikkäät, mutta realistinen äänimaailma varastaa jälleen show'n.

Jos Diceä pitää jostakin kiittää, ainakin studio on pyrkinyt tekemään kampanjakokemuksesta hieman enemmän Battlefieldin kaltaisen. Pelaajan mukana tallaa jatkuvasti muutama sotilas, joita voi komentaa hyökkäämään tiettyjä vihollisia vastaan. Kentät ovat myös saaneet leveyttä, mikä tarjoaa enemmän mahdollisuuksia hiipiä vihollisen selustaan, mutta tämä on vain pieni muutos syvästi lineaarisessa kollaasissa purkitettuja kohtauksia.

Vaikka Michael K. Williams (Omar The Wiresta ja Chalky White Boardwalk Empiresta) näytteleekin tarinassa merkittävää roolia, yksinpelikampanja on lopulta melkoista tusinatavaraa. Se on myös todella lyhyt. Läpäisyyn kului vain reilut viisi tuntia, vaikka pidin lounastauon välissä. Mutta kuten todettua, yksinpeli on vain alkupala ennen pääruokaa, joka on tietysti Battlefieldin moninpeli.

Pääsimme arvioimaan peliä sekä PC:llä että Playstation 4:llä, ja 64 pelaajan tuki uudella sukupolvella on ehkäpä merkittävin muutos sarjaan sitten sen konsolidebyytin. Ensimmäistä kertaa konsoliversio ei nimittäin tunnu rampautetulta ja rajoitetulta mahtavan PC-version rinnalla. Peli näyttää parhaimmalta teho-PC:llä, mutta PS4-versiokin on graafisesti todella makea runsaiden yksityiskohtien yhdistyessä silkinsulavaan 60 kuvan ruudunpäivitykseen. Kontrasti 24 pelaajalla ja 30 kuvan ruudunpäivityksellä rullaaviin PS3- ja Xbox 360 -versioihin on selvä.

Olipa alustana PC tai PS4, Battlefieldin patentoitu kaaos nousee esiin jo ensimmäisten minuuttien aikana. Panssarivaunut vyöryvät kumpareiden yli ja moukaroivat vihollista samalla, kun puut pirstoutuvat säleiksi ja rakennukset ottavat osumaa. Taivaalla kieppuu helikoptereita, ilmassa viheltää lyijyä ja kranaatit piiskaavat subwooferia. Battlefield tunnetaan räjähtävästä sotafiiliksestään, eikä neljäs osa ole missään nimessä poikkeus kaavaan. Fiilis on yksinkertaisesti eeppinen.

Toisaalta olo on myös varsin kotoinen. Käyttöliittymä, aseet ja varusteet vaikuttavat siltä kuin ne olisi tuotu parin vuoden takaisesta Battlefield 3:sta vain pintakiillotuksen saaneina. Ero Battlefield 4:n ja 3:n välillä on selvästi pienempi kuin Battlefield 3:n ja Bad Company 2:n välillä. Tämä ei onneksi tarkoita etteikö pelissä olisi uutta. Dice on ottanut Battlefield 3:n pohjaksi, tehnyt valtavasti viimeistelytyötä ja rakentanut uusia ominaisuuksia hyväksi havaitun ytimen päälle.

Battlefield 4
Lentäminen toimii parhaiten peliohjaimella.

Yksi eniten hypetetyistä uudistuksista on Levolution, joka viittaa siihen, miten kentät voivat muuttua pelin aikana. E3-ennakkomme lukeneet tai hiljattain järjestettyä betaa pelanneet tuntevat jo Siege of Shanghain, jossa keskeisellä paikalla jäpittävä pilvenpiirtäjä voi romahtaa ja laajentaa maa-aluetta jättämällään romulla. Samalla tärkeä kontrollipiste siirtyy rakennuksen katolta maan tasalle.

Tornin kaato on epäilemättä spektaakkelimaisin "Levolution-hetki" koko pelissä. Monet muut ovat vaatimattomampia. Operation Locker -nimisessä kentässä, joka sijoittuu kiinalaiseen vankilaan vuoristossa, Levolution näkyy lähinnä voimistuvana lumimyrskynä ja vankilan ovien avautumisena tai sulkeutumisena. Pilvenpiirtäjien lomaan sijoittuvassa Dawnbreakerissä voi romahduttaa pienen sillan kentän keskeltä. Hanian Resortissa voi sytyttää pieniä öljyvuotoja ja saada muutamia hotellinsiipiä sortumaan. Golmud Railwayssä juna kulkee kohti vihollisen tukikohtaa (riippuen siitä, kummalla on kontrolli junaan) ja ympäristössä on joitakin voimakkaita räjähteitä paukuteltavaksi.

Hieman isommassa mittakaavassa Levolutionin vaikutukset näkyvät esimerkiksi Flood Zonessa, jossa on mahdollista rikkoa pato ja hukuttaa kenttä tulvan alle. Saariryhmän muodostamassa Parcel Stormissa puolestaan yltyy trooppinen myrsky ja ankkuristaan irronnut sotalaiva voi paiskautua maihin. Samalla se siirtää yhtä kontrollipistettä. Rogue Transmissionissa valtavan radioteleskoopin vastaanotin voi pudota, mikä muuttaa sekä teleskoopin alapuolista aluetta että sen parabolista pintaa. Kenttä on kuin James Bond -elokuvan kohtauksesta.

Battlefield 4
Battlefield ei olisi Battlefield ilman ajoneuvoja. Maassa mönkii erilaisia tankkeja ja jeeppejä.

Battlefieldin koko sielun muodostava Conquest-pelimuoto on tietenkin jälleen mukana vieden taisteluun 5-8 kontrollipisteestä täyden kalustoarsenaalin kera. Kentästä riippuen käytössä on tankkeja, miehistönkuljetusautoja, maastureita, lentokoneita, helikoptereita, vesijettejä ja rynnäkköveneitä. Toinen tuttu moodi on Rush, jossa yksi joukkue puolustaa M-Com-asemia toisen yrittäessä valloittaa ne.

Dice on kuitenkin ryydittänyt pakettia myös uusilla pelimuodoilla. Näiden joukossa on esimerkiksi Obliteration, jossa kaksi joukkuetta taistelee yhden pommin hallinnasta yrittäessään samalla kuljettaa sitä johonkin kolmesta viholliskohteesta. Kun pommi on räjäytetty tai kadotettu (esimerkiksi hukkunut mereen), uusi pommi putkahtaa kentän keskelle hetken kuluttua. Kuin jalkapallo, pelimuoto kysyy tiivistä joukkuepeliä, ja pomminkuskailua voi vauhdittaa esimerkiksi helikopterilla. Toiminta on hauskaa, ja moodi on mielestäni Battlefield 4:n paras uutuus tällä osastolla.

Toinen uutuusmoodi on nimeltään Domination, mikä on käytännössä Conquest-variantti vähemmillä kontrollipisteillä ja ilman ajoneuvoja. Kuten perinteinen Team Deathmatch, se muistuttaa vahvasti Call of Dutya, mutta pykälää visuaalisemmissa puitteissa räjähdysten ja pölypilvien polttaessa silmiä. Defuse on puolestaan lainattu Counter-Strikesta. Moodissa yhdelle tiimille annetaan pommi, joka pitää räjäyttää jommassakummassa ennalta määrätyistä pisteistä. Toinen joukkue yrittää estää toimet, ja pelaajilla on vain yksi elämä per kierros. Kenttien koot säätyvät automaattisesti pelattavan pelimuodon mukaan, joten kaikkia moodeja voi pelata pelin kaikilla kymmenellä kentällä.

Battlefield 4
Horisontissa kieppuu onneton lentäjä, jolle koittaa pian kuumat paikat.

Uusi harjoittelutila on tervetullut sivujuonne peliin. Battlefieldin pelaajat tietävät varmasti tunteen, kun hyppää helikopteriin, joka nousee ilmaan vain surmatakseen kaikki matkustajat paiskautuessaan heti maahan. Jotkut ovat ehkä jopa alkaneet välttää muiden kuskaamista epäonnistuminen mielessä. Harjoittelutilassa kaikkia erilaisia ajoneuvoja voi kokeilla omassa rauhassa. Niinpä kopteritkin alkavat pian pysyä paremmin hanskassa.

Tässä yhteydessä on tosin syytä mainita, että Dice on muuttanut pelin oletusohjausta aiemmasta. Maalla ja merellä vasen tatti kontrolloi kaasua ja rattia ja oikea tatti esimerkiksi tykkiä. Tankin ajaminen uudella ohjausmallilla osoittautui allekirjoittaneelle likimain mahdottomaksi. Onneksi ohjauksen voi vaihtaa perinteiseen malliin, jossa liipaisimet toimivat kaasuna ja jarruna.

Battlefield 4
Commander Modessa voi lähettää ohjuksia tabletilta pelikentälle.

Battlefield 4 merkitsee myös pitkään uupuneen Commander Moden paluuta. Se mahdollistaa käytännössä 66 pelaajan moninpelin, kun molemmille puolille voi liittyä yksi pelaaja komentajana. Komentaja jakaa hyökkäyskäskyjä kentällä oleville pelaajille ja aktivoi laitteita, kuten vihollisia paikantavan ja varusteita pudottavan UAV:n. Riippuen joukkueen kontrollipisteistä komentaja voi saada näppeihinsä vaikka risteilyohjuksen. Ohjuksen ampuminen on hidasta, mutta vastapainoksi se iskee kovaa sinne, minne se osuu. Parhaimmillaan sillä eliminoi kokonaisen ryhmän kertalaakista.

Komentajan roolissa voi pelata suoraan konsolilla/PC:llä tai tabletilla erillisellä pelisovelluksella, joka toimii tarvittaessa myös karttana. Battlefield 4:ssä on sisäänrakennettu äänichat, jolla ryhmänjäsenet kommunikoivat keskenään ja ryhmänjohtajat puhuvat komentajalle. Kommunikointi toimii täydellisesti, ja myös tablettisovelluksen kanssa.

Battlefield 4
Mahdollisuuksia hahmoluokkien ja varusteiden muokkaamiseen on riittävästi - jokaiselle jotakin.

Kuten minkä tahansa moninpelin kohdalla, peliseura määrää pitkälti kokemuksen viihdyttävyyden. Jos omassa joukkueessa ei ole muita kuin häirikköjä, pelaaminen voi käydä hyvin turhauttavaksi. Dice on pitkään syrjinyt kaikenlaista automaattitasapainotusta, ja jos Battlefield 4:ssä eksyy huonoon joukkueeseen, ei pelissä auta muu kuin hampaanpureminen erän loppuun asti tai toisen palvelimen etsiminen.

Jos pelistä kuitenkin pääsee nauttimaan kunnon kavereiden kanssa, Battlefield 4 on yksinkertaisesti mahtava ympäristö virtuaalihippasille. Taistelun mittakaava ja jo aiemmin esiin nostettu kaoottisuus tarjoavat sellaisen elämyksen, johon hyvin harva peli yltää. Peli kannustaa jatkuvasti yhteistyöhön koskaan kuitenkaan pakottamatta siihen. Moninpelikentät ovat pääosin laadukkaita, Flood Zonesta en henkilökohtaisesti innostunut, mutta Rogue Communication, Dawnbreaker ja tankkitehdas Zavod 311 ovat selkeitä suosikkeja, ja Golmud Railwayn voi helposti nähdä saavuttavan Caspian Borderin tai Operation Firestormin suosion.

Battlefield 4 on kaukana vallankumouksellisesta räiskinnästä, mutta se on epäilemättä paras osa sarjassaan pitkään aikaan. Se on kaikkea, mitä edellisestä osasta jäi kaipaamaan, ja Playstation 4:llä (ilmestyy 29.11.) saadaan viimein konsoliversio, joka ei tunnu kompromissilta. Moninpeli on ensiluokkainen ja tärkein syy pelin hankintaan. Yksinpelikampanjan voi turvallisesti ohittaa olankohautuksella.

[Arvioitu EA:n järjestämässä tapahtumassa. Xbox One -versiota ei ole vielä lupa arvioida. EA ei ole toimittanut Xbox 360- ja PS3-versioita testiin.]

09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hieno grafiikkaa, hektinen ja kaoottinen toiminta, yksi parhaista moninpeliräiskinnöistä, vaihteleva kenttäsuunnittelu, monipuoliset pelimuodot.
-
Unohdettava yksinpeli, tiimitasapaino voi vaihdella.

Käyttäjäarviot

  • Peliukko
    Tämä arvio perustuu pelin moninpeliin. Olen odottanut tätä peliä jo Battlefield3:n julkaisusta asti. Enkä pettynyt ja tarkoitan nyt sisältöä. Mutta... 9/10
BETA +