Suomi
Gamereactor
arviot
Bravely Default

Bravely Default

Kummallisella nimellä siunattu j-roolipeli on paluu genren juurille, muttei jää vaille uudistuksiaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Olen tyystin väsynyt siihen, että jokaista uutta japanilaista roolipeliä verrataan Final Fantasyihin. Tässä vaiheessa koko vertaus on jo oikeastaan ehtinyt menettää kaiken merkityksensä. Joudun silti nostamaan sen takaisin esiin Bravely Defaultin kohdalla, koska pelistä on tyystin mahdoton puhua vertaamatta sitä Final Fantasy -sarjaan.

Ensinnäkin Bravely Default on megalomaanisen kokoinen. Jouduin poistamaan kaksi muuta peliä sen tieltä, vaikka 3DS:n muistikortilla oli jo ennestään runsaasti tilaa. Järkälemäisestä koostaan huolimatta Bravely Default on putipuhdas paluu roolipeligenren juurille - vähän kuin Final Fantasy VI olisi julkaistu uudelleen.

Bravely DefaultBravely Default

Mukana ovat kaikki tutut elementit: vuoropohjainen taistelujärjestelmä, intensiivinen musiikki ja juustoisa tarina nuoresta pojasta, joka menettää kaiken. Väliin livahtaa muistinsa hukannut naistenmies, kuumaverinen nainen, joka toimii gigolon vastavoimana, sekä tietenkin se pakollinen tyyppi, jonka maagiset voimat tulevat ratkaisemaan maailman kohtalon.

Tämä on mainos:

Mukana on myös lainaus Mega Manista, koska piestyjen vihollisten voimat saa omaan valikoimaansa. Alussa saatavilla on vain neutraalin luokan freelancer, mutta pelin salat aukeavat matkan varrella ja ennen pitkää luokkia saa jaella vapaasti tiimin jäsenille.

Bravely Default tarjoaa myös jotain uutta, joka on siinä määrin siistiä, että sitä jää jopa kaipaamaan muihin vastaaviin peleihin palatessa. Taistelussa voi nimittäin pelata omat vuoronsa etukäteen tai säästää ne myöhemmäksi, ja tämä koskee jokaista hahmoa erikseen.

Systeemi voi kuulostaa hieman monimutkaiselta, mutta pohjimmiltaan se merkitsee sitä, että heikkoa vihollista vastaan voi käyttää heti vaikka neljä vuoroa putkeen ja kaataa tämän siihen paikkaan. Tietenkin jos omaa arvio vihollisen voimasta meni poskelleen, joutuu sitten katselemaan avuttomana, kun tämä läpsyttää takaisin neljän vuoron verran.

Vuorot voi myös säästää, jolloin tiimi valmistautuu koitokseen ja ottaa vastaan vähemmän vahinkoa vihollisilta. Tämän jälkeen voikin heittää maksimissaan neljä säästettyä kierrosta vihollisen silmille - siis neljän hengen tiimillä yhteensä 16 kierroksen verran pieksäntää.

Tämä on mainos:

Systeemi toimii upeasti ja antaa Bravely Defaultille oman freesin fiiliksensä, vaikka systeemi on muuten aika vanhanaikaisen tuntuinen. Ennen kaikkea se tarkoittaa, ettei "roskatappeluihin" tarvitse käyttää paljoa aikaa. Yksi köpöinen tiikeri saa etukäteistoimituksena koko arsenaalin niskaansa ja homma on ohitse 15 sekunnissa.

Bravely DefaultBravely Default

Dialogi on hyvin kirjoitettua ja suurin osa ääninäyttelijöistä tekee suorituksensa laadukkaasti. Ikävä kyllä toiset, kuten änkyttävä velho, ovat niin kamalia, että pelissä haluaisi laittaa äänet pois ja mennä hetkeksi kylmään suihkuun. Kaikki on kirjoitettu Super Nintendosta muistuttavalla tavalla, dialogi esitetään tekstilaatikoissa ja kässärissä sekoitetaan huumoria ja höpönlöpöä vakavampaan ja synkempään settiin. Jokainen nuppi on käännetty niin kaakkoon, ettei se menisi lävitse muualla kuin itäisessä roolipelissä tai läntisessä musikaalissa.

Tarina on tietysti niin eeppinen kuin j-roolipeliltä voisi odottaakin, mutta ehkä myös vähän liiankin mahtaileva. Pelin avaava animaatio, jossa päähenkilö Tizin koko kylä ja pikkuveli häviävät maan alle, ei järin koskettanut, mutta kun aloin myöhemmin tuntea hahmoja paremmin, alkoi herätä myös merkkejä välittämisestä.

Tuhotut kylät johdattavat Bravely Defaultin pieneen minipeliin, joka muistuttaa Clash of the Clansista. Tiz haluaa korjata koko entisen kotimaansa vanhaan kuntoonsa, ja tämä tapahtuu yksinkertaisesti lähettämällä työläinen korjaamaan taloja. Aluksi työläisiä on vain yksi, mutta näitä voi saada lisää 3DS:n Street Pass -ominaisuuden avulla, koska ohikulkevat pelaajat vangitaan matkalta käsikonsolin orjiksi. Korjatut rakennukset tarjoavat sitten myöhemmin esimerkiksi aseita ja taikajuomia.

Bravely DefaultBravely Default

Street Pass taipuu myös taisteluun. Jokainen pelaaja voi muodostaa oman hyökkäyksensä ja käyttää tätä kerran päivässä toisia vastaan. Systeemi on hauska, erilainen ja siinä on paljon potentiaalia, mutta koska asun pikkukaupungissa, en voi odottaa kohtaavani kaduilla erityisen paljon Bravely Defaultin pelaajia. Onneksi tätä systeemiä voi käyttää myös verkon yli kavereiden kanssa.

Bravely Default on näin jo hieman liiankin moniulotteinen, mutta luvassa on vielä pahempaa. Square Enix on nimittäin lisännyt mukaan niin sanotun SP-ominaisuuden, jonka avulla taistelussa voi tappaa vihollisia ilman, että nämä voivat tehdä asialle mitään. SP:tä kertyy, kun käsikonsolia pitää sleep-tilassa kahdeksan tunnin ajan, mutta sitä voi ostaa myös oikealla rahalla. En tiedä paljonko SP maksaa, koska sitä ei voinut ostaa arvosteluversiossa, mutta sillä ei ole oikeastaan väliä. Kyseessä on joka tapauksessa typerä huijausjärjestelmä, joka kannustaa maksamaan tiensä voittoon. Pelikokemus on paljon rikkaampi ilman sitä.

Ilman näitä kyseenalaisia lisiä Bravely Default olisi yhdeksikön peli, mutta nyt arvosana jää kasiin. Rakastan pelin taistelujärjestelmää, tyyliä, musiikkia, hahmoja, hahmonkehitystä, luokkasysteemiä, rytmitystä, ympäristöjä sekä sisällön määrää, mutta vihaan SP-järjestelmää. Myös Street Pass -höpön olisi voinut jättää pois, koska se vain ärsyttää niitä, jotka eivät asu isossa metropolissa.

Suosittelen Bravely Defaultia silti jokaiselle, joka rakastaa j-roolipelejä edes pikkaisen. Unohtakaa mikromaksut, unohtakaa SP-huijaus, kokeilkaa Street Passia jos kaverit vaativat, mutta ennen kaikkea: nauttikaa mehukkaimmasta roolipelistä 3DS:lle sitten Fire Emblem: Awakeningin.

Bravely DefaultBravely DefaultBravely Default
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Klassinen roolipeli uusilla virityksillä, musiikki, sisällön määrä.
-
Huijausmahdollisuus, Street Passin vaihteleva hyödyllisyys.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • Mar-Mar
    Bravely Default vaikutti lupaavalta. Useita taisteluluokkia joista valita, uusi jrpg 3DS:lle.. Ja peli onkin ihan mielyttävä! Taistelut ovat usein... 7/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Bravely DefaultScore

Bravely Default

ARVIO. Kirjoittaja Oskar Nyström

Kummallisella nimellä siunattu j-roolipeli on paluu genren juurille, muttei jää vaille uudistuksiaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä