Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Gran Turismo 6

Prioriteetit pielessä? Gran Turismon tuorein osa saa kylmää kyytiä Gamereactorin autoekspertin käsittelyssä.

Aina kun Gran Turismo julkaistaan, siihen liittyy mittava PR-stuntti. GT Academy haalii automaailman huomiota. Kokeneet ammattikuljettajat kehuvat miehissä, miten realistiselta peli tuntuu. Lehdistöä ympäri maailman lennätetään Tokioon vierailemaan Polyphony Digitalilla ja Nissanin tehtaalla. Sarjan tuottaja ja autoilun ylin ystävä Kazunori Yamauchi matkustaa Madridiin, Roomaan tai Barcelonaan. Kalliita autoja lainataan ja jarrutuspaikoista ja rengasseoksista puhutaan tarkoin valikoitujen fanien ja pelilehtien kanssa. Gran Turismo mainitaan vain ohimennen, mutta kaikkihan nyt tietävät, että Sonyn huippusuosittu, genreä määrittelevä autoilusarja on "the real driving simulator". Koska näin meille on kerrottu 15 vuoden ajan.

Gran Turismo 6
Tämä on mainos:

Ovelasti suunniteltujen markkinointitempausten ja ylevien puheiden keskellä itse peli on kuitenkin päässyt unohtumaan. Kun siitä ei enää irtoa riittävää viihdearvoa eikä simulaatio ole sloganinsa veroista, ymmärtää pöllömpikin, että jotain on pielessä. Tekee pahaa sanoa näin, mutta jonkun se on sanottava: Gran Turismo 6 on vain keskinkertainen ajopeli, joka kuuluu vuoden suurimpiin pettymyksiin.

Aivan kuten Need for Speed, Grid tai Forza, myös Gran Turismo 6 alkaa tutoriaaliluontoisella kilpailulla, jossa pääsee maistamaan, miltä peli myöhemmissä vaiheissaan tuntuu. Uudistus on paikallaan, mutta mitä sen jälkeen tapahtuu, eroaa muista. Johdannon jälkeen valitsen autoa Volkswagen Polosta, Ford Fiestasta, Honda Jazzista ja Suzuki Swiftistä. Päädyn Hondaan, jossa on 1,1-litrainen moottori ja 87 hevosvoimaa - voi turkanen. Seuraavat neljä tuntia matelevatkin sitten tuskastuttavan hitaasti palkintorahoja nyhtäen, jotta saisin välttämättömiä päivityksiä piskuiseen kopperooni.

Tämä on mainos:

Ymmärrän kyllä vaikeudet, jotka liittyvät dramaattisten muutosten tekemiseen hyväksi havaittuun konseptiin, joka mullisti koko genren 15 vuotta sitten. Yamauchi ei tietenkään halua sössiä perusreseptiä. Mutta mitä tulee oikeasti pelin fiilikseen, ensimmäisten tuntien aikana ei voi olla hämmästelemättä kehittäjän uppiniskaisuutta. Oranssi Hondani mutkittelee 88 kilometrin tuntinopeudella ratojen läpi kuin allaspakastin renkailla. Kilpa-autoilu ei paljon huonommaksi voi tulla.

Uramoodin rakenteessa ei ole sinänsä mitään uutta. Etenemisen hitaus tuskin siis tulee yllätyksenä - pikemminkin päinvastoin - mutta olisin silti odottanut, että Polyphony Digital olisi viimein kiinnittänyt asiaan huomiota. Lisenssitestit ovat myös pakollinen osa GT6:tta, ja niistä on hupi kaukana. Testit ovat porttina jokaiseen pelin kuudesta luokasta, ja jokaiseen näistä sisältyy kuusi testiä. Kaikkiaan on siis ajettava 36 lisenssitestiä. Mikä ihmeellisintä, ainoa syy niiden olemassaoloon tuntuu olevan sisällön lukitseminen.

Gran Turismo 6Gran Turismo 6

Vaikka lisenssitestit olivat hyvä idea sarjan alussa, Gran Turismo 6:ssa ne hämmentävät. Ennen ensimmäistä lisenssitestiä ei ajeta vain tutoriaalia, vaan kolme pitkää kisatapahtumaa, joihin kuhunkin kuuluu useampi kilpailu. Vasta sitten peli päättää heittää pelaajan autokouluun, jossa varmistetaan, että kaasun ja jarrun käyttö on hanskassa. Aivan kuin peli unohtaisi, että jo tutoriaalikisa pursuaa pakollisia ohjeita. Gran Turismo 6 tuntuu vähän siltä kuin sitä olisi työstänyt kaksi tiimiä ja näiden aikaansaannokset olisi liimattu yhteen ilman yhteistä linjaa.

Peliä mainostetaan vauhdikkaana ja adrenaliinipitoisena kilpa-autoilupelinä, mutta kaikki on lukittuna tavalla, joka tekee pelistä pitkäpiimäisen ja kärsivällisyyttä koettelevan kestävyystaistelun.

Asiaa eivät auta sen enempää latausajat kuin paikasta toiseen siirtymiseen vaadittavat näppäinkomennotkaan. Gran Turismo 5:ssä ongelmana oli huonosti järjestelty päävalikko, ja tämä on onneksi korjattu, mutta esiin nousee muita ongelmia. Siinä missä päävalikkoa on kyllä helpompi navigoida, esitystapa on muilla tavoin kömpelö. Jo pelkästään se, että yhdestä voitetusta kilpailusta seuraavaan siirtymiseen vaaditaan yhdeksän napinpainallusta, kertoo omaa kieltään. Polyphony ei ole edelleenkään kuunnellut palautetta, vaan kisan jälkeen potkaistaan uusinta automaattisesti käyntiin ja sen skipattua kursori hakeutuu automaattisesti "Retryn" eikä "Next Racen" päälle.

Gran Turismo 6Gran Turismo 6

Täysin uudistettua fysiikkamoottoria on hehkutettu ennakkoon ahkerasti. Viime kesän GT Academy -demo antoi vihiä hieman parantuneista rengasfysiikoista, jotka ovat mukana myös valmiissa pelissä. Kokonaisuutena parannukset ovat kuitenkin marginaalisia ja suurelta osin vähäpätöisiä. GT5:een verrattuna autoissa on nyt hieman enemmän lateraalista pitoa, mutta se on ainoa oikeasti tuntuva muutos tällä saralla. Se, että kumit reagoivat lämpöön ja kulumiseen, ei välity hyppysiin.

Autojen tuntuma on mekaaninen ja eloton, mikä heijastaa paremmin resiinalla kuin 600-hevosvoimaisella GT:llä kaahailua. Gran Turismo 6 kaipaisi dynaamisuutta ja ennalta arvaamattomuutta - ja ennen muuta vauhdin hurmaa, joka kilpa-ajamiseen kuuluu. Turn 10 ja Forza Motorsport 4 ovat tällä saralla useita askeleita edellä. Lisäksi Gran Turismossa voi yhä voittaa nojaamalla mutkissa tekoälyautoihin, mikä on jo kaiken kritiikin alapuolella.

Gran Turismo 6

Vaikka pelissä kytkisi kaikki ajoavut pois, 662-hevosvoimaista Ford Mustang Shelby GT 500:aa on lähes mahdoton saada paikaltaan pyörähtämään. Renkaiden pito poikkeaa todellisuudesta tavalla, joka tappaa kaahailun jännityksen. Vanha viisaus siitä, ettei rengasta saa pakottaa tekemään kahta asiaa yhtä aikaa, ei myöskään päde tässä pelissä. Honda Jazz puskee puskemistaan riippumatta siitä, miten paljon rattia kääntää. Nissan GT-R GT3:lla on oikeasti vaarallista kallistaa auton painopistettä liian nopeasti, mutta Gran Turismo 6:ssa sitä voi heitellä puolelta toiselle kuin keilapalloa, koska pitoa on vaikea menettää kokonaan.

Mitä ajaja ratin takana tuntee, sitä on tietenkin vaikea simuloida, koska kyse on subjektiivisesta asiasta. Peli voi laskea auton painopisteen kaasun ja jarrun mukaan, mutta halutunlaisen ajotuntuman tuottamiseksi tarvitaan myös ripaus luovaa matematiikkaa. Asiaan ovat viime vuosina kiinnittäneet huomiota muun muassa rFactorin, Netkarin, iRacingin ja Live for Speedin kehittäjät.

Polyphony viis veisaa muiden puuhista ja tarjoaa edelleen omaa näkemystään, joka on - kuten todettua - eloton ja steriili. Se ei minusta vastaa sitä, miltä auton ajaminen radalla oikeasti tuntuu. Omistamani Nissan GT-R (R35) löytyy pelin 1200 auton valikoimasta, mutta vaikka auton ulkoisessa mallinnuksessa on onnistuttu erinomaisesti, tuntuma on poskellaan. Sama pätee Mitsubishi Evolution IX:ään, joka käyttäytyy pelissä kuin 40-tonninen höyryveturi. Oikea Evo IX on tälle täydellinen vastakohta: leikkisä, rento ja helposti käsiteltävä auto.

Gran Turismo 6Gran Turismo 6

Soralla ja lumella tuntuma kärsii entisestään. Soralla pitkittäispitoa ei ole nimeksikään ja autot lipsuvat tienpinnan yläpuolella kuin märät saippuapalat. Lumella fysiikka toimii rahtusen paremmin, mutta ei pääse lähellekään oikean rallin tuntumaa. Tähän liittyy tietysti se, etteivät ralliradat ole kummoisia. Vaihtelu on sinänsä hyvästä, mutta vaihtelun tuottaminen laadun kustannuksella ei mene läpi.

Parhaiten Gran Turismo 6:ssa toimivat driftausosuudet. Tällä saralla peli on kehittynyt ansiokkaasti ja pääsee lähelle oikean driftauksen meininkiä. Monet kisamuodossa käytettävät radat ovat ehkä vähän kähärästi sille sovitettuja, mutta driftauksen fiilis on paras yksittäinen osa koko pelissä. Sen pariin kelpaa palata arvostelun jälkeenkin.

Gran Turismo 6

GT6 on saatavilla vain PS3:lle, ja aika on karauttanut siitä ohi. Noin 300 "premium-autoa" ovat hyvin mallinnettuja aina sisätiloja myöten, mutta sadat muut autot haiskahtavat Playstation 2:n jäänteiltä jo kaukaa. Useat radat fiktiivisistä lenkeistä Span, Laguna Secan ja Silverstonen kaltaisiin oikeisiin ympyröihin ovat tyylikkäästi toteutettuja, mutta ruudunpäivitys putoaa useasti 60 kuvan tahdista. Hienoilla efekteillä, kuten bloomilla ja HDR:llä, ei ole ajosimulaattorissa virkaa, kun samaan aikaan muu kuvitus on latteahkoa. Kenties Polyphonyn olisi aika aloittaa alusta Playstation 4:llä ja priorisoida asiat eri tavalla.

Kyseenalaiset prioriteetit ovat iso ongelma GT6:ssa. Miksi peliin on pitänyt tuoda lisää minivaneja ja piskuisia kauppakasseja sen sijaan, että kaikkien autojen laatu olisi nostettu premium-tasolle? Miksi resursseja on upotettu kuumönkijään, köyhään rataeditoriin, rallikisoihin ja kartingiin, kun niiden sijasta olisi voitu satsata oikeasti parempaan pelituntumaan tai innostavampaan äänimaailmaan? Leijonanosa pelistä kärsii täsmälleen samoista ongelmista kuin Gran Turismo 5, mutta nyt kolme vuotta myöhemmin ongelmat nousevat vielä pistävämmin esiin.

Gran Turismo 6Gran Turismo 6

Yksi parannusta saaneista osa-alueista on online-puoli. Verkkopeli toimii aiempaa sujuvammin ja mukana on enemmän ominaisuuksia. On hienoa nähdä, että verkkopeli otetaan viimein vakavasti, mutta koska GT6:n rypyt ulottuvat itse ajokokemukseen, omien kisojen, tiimien ja turnausten muodostaminen ei poista perusongelmaa. Vaikka ihmisiä vastaan kisailu tarjoaakin enemmän jännitystä kuin heikkoa tekoälyä vastaan kurvailu, pohjimmiltaan Gran Turismo 6 on puutteellinen peli, jota vetävät alaspäin niin fysiikat, äänet kuin ruudunpäivityskin.

Toivoisin todella, että Kazunori Yamauchi tiimeineen pääsisi yli sarjan laskusuhdanteesta, mutta Gran Turismo 6 ei ole se peli, joka kurssin kääntää. Kyseessä on lopulta aika pintapuolinen laajennus, jossa monet ominaisuudet osoittavat selvää potentiaalia ja jopa toimivat hyvin, mutta niitä vastassa on yhtäläinen määrä korjausta odottavia ongelmia.

Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
Gran Turismo 6
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Runsaasti autoja, runsaasti ratoja, parannettu verkkopeli, hyvä driftausmekaniikka
-
Eloton ajotuntuma, typerä tekoäly, pystyyn kuollut uramoodi, huono vauhdintunne, vanhentunut äänimaailma

Täydentävä mielipide

Kimmo Pukkila
Suhtauduin Petteriä positiivisemmin Gran Turismo 5:een enkä ole yhtä jyrkällä linjalla myöskään jatko-osan suhteen. En kuitenkaan kiistä ongelmakohtia, jotka Petter arviossaan ansiokkaasti tuo esiin. Jatkossa Polyphony Digitalin on pakko nostaa päänsä puskasta. Gran Turismo 6 maistuu väljähtyneeltä kuin eilispäivän viini, ja sarja huutaa kokonaisvaltaista modernisointia toissijaisten yksityiskohtien sijaan. Tästä huolimatta GT6 on edelleen ainutlaatuisen kattava romppu autoista kiinnostuneille. Kun alkukankeuden jälkeen peli avautuu, valikoimaa on enemmän kuin missään muussa pelissä ja jotkin autot on mallinnettu - etenkin PS3:n rajoitteet huomioiden - uskomattomalla tarkkuudella. Gran Turismo 6 ei petä, jos kaipaa lisää sitä samaa pienin pintaviilauksin, mutta isoja yllätyksiä ei kannata odottaa. 7/10
Tämä on mainos: