Suomi
Gamereactor
arviot
Killer Instinct

Killer Instinct

Killer Instinct iskee jälleen miltei 20 vuoden tauon päätteeksi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Olen pelannut Killer Instinctiä nyt niin että peukkuja juilii. Vasen tatti ei antanut tarvitsemaani tarkkuutta, joten vaihdoin jo melko varhaisessa vaiheessa Xbox Onen uusittuun ristiohjaimeen. Se onkin tähän tarkoitukseen huomattavasti parempi kuin sitä edeltäneen Xbox 360 -ohjaimen vastaava, mutta se on pieni lohtu takomisesta kipeille peukaloilleni.

Double Helix on herättänyt henkiin klassisen sarjan, jonka Rare aloitti alunperin vuonna 1994. Kyseessä on niin sanottu 2.5D -taistelupeli, jossa kolmiulotteiset hahmot taistelevat kaksiulotteisissa maisemissa. Kaikki nojaa komboihin, täsmälliseen ohjaukseen ja sulavaan liikkeeseen. Killer Instinctin voi ladata Xbox Onen verkkokaupasta yhden hahmon kera ilmaiseksi, mutta pelasin pelin Ultra Editionia, joka sisältää kaikki tämänhetkiset kuusi hahmoa.

Killer Instinct

Aloitin pelin nöyrästi Noob-tasolta, mutta se paljastui aivan liian helpoksi jopa kaltaiselleni amatöörille. Easy puolestaan romutti minut tyystin komboketjuillaan ja erikoisliikkeillään. Seuraava osoite olikin pelin tutoriaali, koska olin selvästi pienen opastuksen tarpeessa.

Tämä on mainos:

Dojo on paitsi kattava myös vaikuttava. Opastusta on tarjolla 32 tason verran. Jotkut liikkeistä ovat hankalia oppia ohjeidenkin kanssa, mutta tutoriaali auttaa silti merkittävästi pelin sekä koko taistelugenren oppimisessa.

Taistelu nojaa tuttuihin perusteisiin. Perääntyminen toimii torjuntana, ja iholle käydään loikkien, heittojen, iskujen ja potkujen kera. Kahta jälkimmäistä on vieläpä kolmea eri tyyppiä. Identiteettinsä Killer Instinct löytää liikkeiden yhdistelystä. Avausiskun saa kääntymään tuplaksi oikein ajoitetulla painalluksella, jota voi sitten jatkaa toisella kombolla. Pisteen antaa kunnon lopetus, ja tässä vaiheessa vihollisen pitäisikin jo olla kerällä nurkassa.

Komboja voi myös rikkoa oikealla ajoituksella, mutta tämänkin voi vielä kääntää rikkojaa vastaan. Tällainen edestakaisuus tulee sitä tärkeämmäksi mitä taitavammat taistelijat ovat kentällä. Shadow-mittarin täyttyessä pääsee käsiksi erikoishyökkäyksiin, jotka ovat nopeampia ja tehokkaampia kuin perusversionsa. Tämän lisäksi on vielä erillinen Instinct-mittari, jonka täyttyminen tarjoaa parantumista ja hyökkäysten tainnutuspotentiaalia. Järjestelmän syvyys ei myöskään vielä lopu tähän, vaan uusia tasoja löytyy kun vain jaksaa kaivaa.

Kuudenkin hahmon kanssa saa ajan kulumaan, mutta näitä on tulossa kaksi lisää seuraavien kuukausien aikana. Silti, kahdeksaa hahmoa ei vielä voi pitää anteliaana tällaisessa pelissä. Vietin suurimman osan ajasta Jagon parissa, koska hahmo on tuttu jo Dojo-moodista. Jago on joka paikan seppä, jolla on helpohkot erikoisliikkeet sekä selkeät kombot.

Tämä on mainos:

Muilla hahmoilla on tietysti omat kujeensa. Esimerkiksi valotikkujen kanssa heiluva Orchid on nopea ja perso kierrepotkuille, kun taas Glacius ja Thunder ovat voimakkaita mutta hitaita. Parhaat komboni sain aikaan Sabrewulfilla, joka on tuhoisa etenkin lähietäisyydeltä.

Killer InstinctKiller Instinct

Nättejä hyökkäyksiä on mahdollista saada aikaan melko satunnaisellakin nappienrunnomisella, mutta tottuneemmat taistelijat voivat ammentaa strategia-arkustaan ja torjua näitä sekavia hyökkäyksiä kokemuksen tuomalla varmuudella. Erikoishyökkäysten ja kombojen nopeus varmistaa, että toiminta pysyy aina hurjana, mutta kokemuksen kautta kaaoksesta alkaa löytää kuvioita.

Visuaalisesti peli on komea. Hahmot ovat yksityiskohtaisia, hyvin animoituja ja liikkuvat sulavasti. Liikkeet ovat salamannopeita, mutta esimerkiksi taintumisesta vihjataan selkeästi. Eri hahmojen teemoja heijastavat taustat ovat myös täynnä yksityiskohtia.

Pelissä ei ole harmillisesti minkäänlaista tarinaa, ja paketti tuntuu sen vuoksi kevyeltä. Valittavana on erilaisia pelimuotoja (PvP, PvCPU, CPUvCPU) sekä eloonjäämismuoto, jossa pelaaja saa vastaansa vihollisia kolmen erän matseissa, kunnes tuupertuu. Ansaitsemalla KP:tä pelistä saa avattua ekstroja sekä uusia tuunausmahdollisuuksia, mikä on hauska lisä. Myös mahdollisuus katsella vanhoja matseja on hyvä bonus. Toimintaa voi jopa hidastaa, jotta omat mokat on helpompaa poimia ryminän seasta. Lisäksi suorituksiaan voi tutkia tilastojen kautta.

Killer InstinctKiller Instinct

Killer Instinct on teknisesti monimutkainen taistelupeli, ja siinä on syvyyttä huolimatta sen rajoitetusta hahmovalikoimasta. Se vetoaa taatusti genren ydinfaneihin, jotka haluavat varmasti sijoittaa myös pelin yhteydessä ilmestyvään arcade-lankkuun. Satunnaisemmille pelaajille seinä tosin saattaa nousta pystyyn heti alussa. Pelistä nauttiminen edellyttää, että jaksaa kahlata monimutkaisuuden läpi ja saa otteen loputtomista komboista, vastaiskuista ja vastaiskujen vastaiskuista. Peukaloni muistuttavat, että tässä riittää tekemistä.

Kokeileminen on onneksi halpaa. Kuten sanottua, perusversion saa talteen ilmaiseksi, ja se sisältää Jagon pelattavana hahmona. Hahmoja voi ostaa sitten yksitellen, jos mielenkiintoa riittää. Combo Breaker Pack sisältää kaikki kahdeksan hahmoa (joista kaksi julkaistaan ensi vuonna), kun taas tuplasti kalliimpi Ultra Edition tuo mukanaan myös kaiken tilpehöörin ja erilaiset puvut näiden lisäksi.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Visuaalisesti vaikuttava, intensiivistä mättöä, mahtava harjoitusmoodi
-
Vähän taistelijoita, ei tarinamoodia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
Killer InstinctScore

Killer Instinct

ARVIO. Kirjoittaja Mike Holmes

Killer Instinct iskee jälleen miltei 20 vuoden tauon päätteeksi. Mutta miten Xbox Onen ensimmäinen mätkintäpeli toimii?



Ladataan seuraavaa sisältöä