Suomi
Gamereactor
arviot
Might & Magic X: Legacy

Might & Magic X: Legacy

Suomalaisten pelifirmojen ansiolistaan voidaan nyt lisätä myös kuolleista herättäminen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ajat ovat muuttuneet. Ennen niin vahvat ja suositut genret potkitaan nykyään hereille potkustarteilla tai onnistuneiden edeltäjien imuvoiman avustuksella. Ei ole salaisuus, että juuri kotimaisen Legend of Grimrockin menestys sai Ubisoftin kuninkaat kääntämään peukalonsa ylöspäin Might & Magicin roolipelisarjan jatkumiselle, vuoropohjaisuuksineen kaikkineen.

Kymmenes Might & Magic huijaa numerollaan hieman. Kyseessä ei ole varsinainen jatko-osa saagan vuonna 2002 epäonnisesti päättäneelle yhdeksännelle osalle, vaan tarina on epäsuoraa jatkoa Heroes-strategiapelien viimeisimmälle osalle. Pelillisesti esikuvia haetaan vieläkin kauempaa, sillä mekaniikka on perua vuodelta 1994, roolipelisarjan neljännen ja viidennen osan yhdistäneestä World of Xeenistä, ainakin osittain.

Might & Magic X: Legacy

Perinteisen luomisprosessin jälkeen nelihenkinen sankariryhmä löytää itsensä Sorpigal-by-the-Sean pikkukaupungista, tarkoituksenaan toimittaa edesmenneen mestarinsa tuhkat Karthalin kaupunkiin haudattaviksi. Kohtalo puuttuu vähemmän yllättäen peliin, sillä Agynin niemen hallitsijat ovat saaneet kansansa kapinoimaan, eikä kaupunkiin ole meneminen. Tästä seuraa luonnollisesti kasapäin kuolleita hirviöitä sekä suoritettuja sivutehtäviä.

Tämä on mainos:

Might & Magicinsa pelanneelle ensiaskelet pikkukaupungin kaduilla ovat ristiriitainen nostalgiatrippi. Ruutuihin sidottu eteneminen on kyllä vanhaa perua, mutta kaupunki kauppiaineen ja opettajineen on taas peräisin kuudennen osan jälkeisistä, reaaliaikaista peleistä. Grafiikat ovat puolestaan Heroes-sarjan jälkeläisiä. Yhtä kaikki, pelin tunnistaa minuutissa Might & Magic -sarjan osaksi.

Mutta kymppimagialla onkin täysin oma agendansa, joka selviää niin ikään varsin nopeasti. Poissa ovat passiiviset kyvyt, kuten kartoitus ja kaupankäynti, nyt tapellaan niin että tukka lähtee! Kaduilla ei sentään vilise hirviöitä kuten muinaisissa Xeen-peleissä, mutta muilta osin peli tekee varsin selväksi sen, että taistelu on pelin pihvi ja porkkana. Oli annettu tehtävä tai kauppiaan myymä tavara mikä tahansa, kaikessa mennään taistelu edellä.

Siksi onkin hyvä, että taistelusysteemi on erinomainen. Legend of Grimrockista poiketen sankariryhmä ei voi liikkua lähitaisteluvaiheeseen siirtymisen jälkeen. Koska sankarit aistivat vihollisen läsnäolon hyvissä ajoin ennakkoon, vihollisia on pippuroitava nuolilla ja loitsuilla samalla, kun ryhmää yrittää siirtää mahdollisimman hyvää lähitaisteluasemaan. Vuoropohjaisuuden ansiosta kiirettä siirroilla ei ole ja taistelustrategioista voi luoda hyvinkin syvällisiä.

Might & Magic X: Legacy
Tämä on mainos:

Se ei silti tarkoita sitä, etteikö taisteluihin kannattaisi lähteä hyvin valmistautuneena. Ehei, repun on syytä pullistella pulloista ja loitsuista viimeistään pomohirviöitä vastaan, jotka ovat iloinen sekoitus taitoa ja tuuria. Isommat hirviöt ovat poikkeuksetta vahvempia kuin sankarit ja niitä vastaan jopa kannattaa kuolla kerta muutama, että niiden erikoisliikkeet ja heikkoudet ehtii oppimaan. Muuten kuolemisesta ei onneksi palkita, joten tarkka tallentaminen nousee arvoon arvaamattomaan.

Lisäksi mahti ja magia tekee yhden tärkeän asian oikein. Maailma on toisen näytöksen alusta periaatteessa avoin tutkittavaksi, mutta väärään paikkaan naamansa työntäminen liian aikaisin tietää vain ja ainoastaan kuolemaa. Tämä on todellista hardcorea vaikeustasosta riippumatta. Peli ei pitele kädestä pätkääkään ja opettaa pelaajaa ainoastaan vetämällä tätä turpaan niin lujaa, että nenää etsitään Uralilta saakka. Niin tosiaan, tarjolla on periaatteessa helpompi vaikeustaso niille, jotka haluavat vain nauttia tarinasta. Ainoa, mitä helpotus tekee, on kauppatavaroiden halventaminen ja perushirmujen teoreettinen heikentäminen. Pomohirviöt pistävät pelin jumiin siitä huolimatta eikä minotauri kaadu kasitason sankariryhmällä vaikka kuinka yrittäisi. Juuri näin se pitääkin tehdä.

Toinen oikein tehty asia on sankariryhmä itse. Pelin aloittavan kannattaa varautua siihen, että ryhmää joutuu luomaan uudestaan ja uudestaan muutamankin kerran. Eikö tullut luotua hahmoa, joka pystyy tulitaikoihin? No se on voi voi, kolmemetrinen ruohomörkö pistää listien. Tarkkaan luodulla ryhmällä on oikeasti merkitystä ja ryhmän hahmoja joutuu oikeasti pelaamaan niiden vahvuuksien mukaan. Puolihuolimaton mäiske ei vie yhtään mihinkään.

Might & Magic X: Legacy

Kaiken tämän hienouden keskellä olen kuitenkin surullinen. Todella surullinen. Might & Magic X on nimittäin kesken ja pahasti. Unityllä koodattu pelimoottori takkuaa ja pätkii kovemmallakin laitteistolla, vaikka peli on tiukasti vuoropohjainen. Latausajat saattavat kestää minuutteja, varsinkin koko maailman avautuessa toisesta näytöksestä eteenpäin. Hahmografiikat katoilevat, kauppiaat myyvät master-tason kykyjä hahmoille, joilla ei edes ole koko kykyä ja niin edelleen. Pelinkaatajabugeja ei vastaan tullut noin 30 tunnin pelaamisella ainuttakaan, mutta 404_Empty_House -tyyppisiä "ai vitsi, toikin unohtui koodata" -kohtia sitten sitäkin enemmän.
Pelimaailma on staattinen kulissi, missä NPC-hahmot napottavat paikallaan kellonajasta riippumatta ja kaikki kaupat ovat auki kellon ympäri. Vanhoissa Might & Magiceissa tyhjä maailma voitiin sentään laittaa ysärin alun teknologian piikkiin, tällä kertaa ei kuitenkaan selittely auta.

Kehitystä alpha-versioista asti seuranneena M&M X on myös surullinen esimerkki siitä, mihin yhteisön vaikutus voi johtaa. Foorumit täyttyivät "mixi tämä peli on vuoropohjainen" -itkusta ja oikeasti pätevät kehitysideat jäivät turhan itkemisen alle. Kyse on tietysti myös priorisoinnista. Limbicillä on ollut aikaa koodata pöhkö retrografiikkamoodi peliin (joka toisaalta on hieno muisto ysärin puolestavälistä), mutta pelikoodin itsensä optimointi on jäänyt kesken. Koko hemmetin peli on vielä kesken, eikä sitä olisi pitänyt julkaista. Miksi taisteluissa kohteen valinta toimii vain silloin kun sitä sattuu huvittamaan? Miksi ihmeessä tarinatehtäviin liittyvät esineet ilmestyvät reppuun joskus tehtävän suorittamisen jälkeen? Miksi ihmeessä vuoropohjainen peli lataa itseään muistiin ensin 10 minuuttia ja sitten tahmaa kuin mikäkin Crysis?

Enkä edes syytä tahmeudesta työkonettani, se sentään pyöritti Grimrockia täysillä asetuksilla kuin vettä valaen. Mistä puhuen, Might & Magic X on varmasti ensimmäinen peli, joka näyttää lopullisena versiona triplasti hirveämmältä mitä alpha- ja beta-versioissaan. Ultra-asetuksilla grafiikka on siedettävää, mutta tukehduttaa koneen kuin koneen. Kun siitä lähdetään karsimaan, peli näyttää yllättäen Nintendo 64 -peliltä mitä reunanpehmennyksiin ja tekstuureihin tulee, ja moottori yskii siitäkin huolimatta. Aivan käsittämättömän kädetöntä ohjelmointia.

Might & Magic X: Legacy

Koodin keskeneräisyys on kertakaikkisen karmeaa, sillä kaiken bugaamisen ja kökköilyn alla on todella tiukka hardcore-mätkintäroolipeli, jollaisia ei maailmassa enää ole. Minä rakastin joka ikistä hetkeä, kun pelin todellinen luonne pisti yrittämään hampaat irvessä eteenpäin. Sen sijaan minä vihasin jokaista hetkeä, kun jouduin odottelemaan seuraavaa siirtoa 30 sekuntia. Ei tämäntyyppisen pelin pitäisi oikeasti vaatia parintonnin superkonetta pyöriäkseen kunnolla!

Niin kauan, kuin tämä puolivillainen hirviö on olevinaan valmis, en suostu antamaan sille arvosanaa, jonka se oikeasti ansaitsisi. Se on sääli, sillä tunnelmassa ja tarinassa ei ole säästelty ja taistelusysteemi on timanttia. Seuraavaa tämäntyyppistä peliä joudutaan todennäköisesti odottamaan pieni ikuisuus. Limbic, korjatkaa tämä peli! Se on sen ansainnut.

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Loistava ja taktinen taistelusysteemi, tunnelmallinen ja koukuttava, ei pidä pelaajaa idioottina, ryhmän luomisella on konkreettista merkitystä.
-
Kaikki on vain ihan kesken, pelimoottori on jäätävän raskas, kuollut ja staattinen pelimaailma, toistaiseksi karmivan huonot grafiikat.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Might & Magic X: LegacyScore

Might & Magic X: Legacy

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Koodin keskeneräisyys on kertakaikkisen karmeaa, sillä kaiken bugaamisen ja kökköilyn alla on todella tiukka hardcore-mätkintäroolipeli.

0
Might & Magic X: Legacy

Might & Magic X: Legacy

ENNAKKO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Ubisoft yrittää palauttaa mahdin ja magian juurilleen. Tero otti Legacyn vastikään julkaistun early access -version käsittelyynsä.



Ladataan seuraavaa sisältöä