Suomi
Gamereactor
arviot
Divinity: Original Sin

Divinity: Original Sin

Saavatko sellaiset nimet kuin Baldur's Gate ja Ultima VII kätesi hikoamaan ja pääsi sirisemään? Kyseiset vanhan koulun roolipelit ovat nimittäin varmasti pyörineet Larian Studiosin suunnittelukokouksissa. Divinity: Original Sin on modernein keinoin rakennettu peli, jolla on vanha ja hyvä sydän.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Divinity: Original Sinin tarinan alkuvaihe on itse asiassa varsin salamyhkäinen. Pelaaja on niin kutsuttu Source Hunter, jonka tehtävänä on pistää kuriin kaiken ihanan ja ihmeellisen alkulähdettä Sourcea väärin käyttävät tahot. Ensimmäiselle alueelle rantautumisen jälkeen kestää pitkään, ennen kuin pääjuoni alkaa raottaa itseään. Sitä ennen keskitytään Cysaelin kaupungin ongelmien ratkontaan. Epäkuolleet kolkuttavat porttia, eräs tärkeä kaupunkilainen on heittänyt henkensä vähintäänkin epäilyttävissä olosuhteissa, ja kansalaisilla murhetta piisaa. Osa alkujaan toisiinsa liittymättömiä tehtäviä nivoutuu hienosti myöhemmin yhteen pieniksi "ahaa"-elämyksiksi.

Tarinassa on paljon elementtejä monien ehkä parhaana roolipelinä pitämästä Ultima VII:sta murhamysteereineen. Puhuttua dialogia on vähän ja tekstiä paljon, mutta se on pääosin hyvin ja kiinnostavasti kirjoitettua. Hätähousut varokoot skippailemasta höpinöitä liian hätäisesti, sillä Divinity ei tyrkkää isoja keltaisia huutomerkkejä tehtävänantajien päälle eikä johdata kädestä pitäen paikasta toiseen. Kärsivällisyys palkitaan vähäisemmällä haahuilulla seikkailun seuraavaa pistettä etsiessä.

Divinity: Original Sin

Uniikkina ratkaisuna päähenkilöitä on kaksi, molemmat omine kykyineen ja persoonallisuuksineen. Virkistävästi molemmat osallistuvat tarinankerrontaan ja voivat olla jopa eri mieltä tärkeistä kysymyksistä. Tässä tapauksessa seikkailuporukan "virallinen vastaus" valitaan eräänlaisella karismapisteisiin nojaavalla kivi-paperi-sakset - taistelulla. Eri- ja samanmielisyydet kehittävät samalla hahmon luonnetta ja tarjoavat oikeaa roolipelaamisen mahdollisuutta etenkin kahden ihmispelaajan välille.

Tämä on mainos:

Hahmoluokkavalikoima on oikeastaan vain sarja valmiiksi rakennettuja pohjia, joita voi joko kunnioittaa tai muokata niistä kokonaan omansa. Kaksinpelikaveri voi liittyä hahmonluontivaiheessa seuraan ja muokata toisen päähenkilöistä itselleen mieluisaksi. Kykyjä voi yhdistellä vapaasti, mutta ympäriinsä hajautetut taidot saattavat vaikeuttaa sopivien varusteiden löytämistä. Hahmoluokat toimivatkin hyvin suurpiirteisinä ohjeina, miten yhdistää vaikkapa jousiammuntaa ja vesimagiaa tai kahden käden miekkaa noituuden kanssa.

Pelin vaikeustaso etenkin alkupuolella, kun monet mekaniikoista ovat vielä vieraita, on varsin korkea. Divinity ei estä harhailemasta ja saamasta ylivoimaisilta vastustajilta satanolla käkeen. Toisaalta monet ensisilmäyksellä mahdottomilta vaikuttavat taistelut voi kääntää voitoksi, kiitos taktisesti erittäin palkitsevan vuoropohjaisen taistelun. Jokainen on kuin pieni pulmatehtävä, jossa hyökkäyssuunnan ja maaston hyödyntäminen vaikuttaa.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

Vuoroihin jaettu taistelu sisältää kirjaimellisesti monia eri elementtejä. Hahmojen nopeus vaikuttaa siihen, kuka saa huitoa ensin ja kuinka paljon. Toimintapisteet rajoittavat sekä liikettä että kykyjen käyttämistä, ja niitä tuntuu olevan koko ajan liian vähän. Hahmoilla on valituista kyvyistä riippuen niin iskuja, ampumakykyjä kuin magiaakin useassa eri tyylilajissa.

Tämä on mainos:

Pelin erikoisuutena etenkin magia synergisoi keskenään poikkeuksellisen vahvasti. Sade saa aikaan vesilätäköitä, joita voi sähköistää tainnuttamaan viholliset. Myrkkytynnyrin voi ensin ampua nuolella rikki ja sen jälkeen räjäyttää siitä maahan valuneen inhan vihreän aineen tulella. Hahmonluontivaiheessa nämä asiat on hyvä tiedostaa, jotta pelikaveri voi ottaa omaa hahmoasi täydentäviä kykyjä.

Erilaisia kombinaatioita on lukuisia ja niiden käyttö on lähestulkoon pakollista, mikäli haluaa selvitä pelin tiukemmista mätöistä. Uusia keksii jatkuvasti lisää. Etenkin erilaiset tainnutukset, jäädyttämiset ja maahan kaatamiset vaikuttavat suuresti, sillä vastustajia on usein lukumäärällisesti enemmän ja samalla tasolla oleva pikkuhiipparikin saattaa nirhaista suhteettoman ison pätkän elinvoimapalkista onnistuessaan.

Viholliset eivät myöskään häpeile käyttää erikoiskykyjä ja esineitä hyväkseen. Ne osaavat jopa poimia kuolleelta kaveriltaan tippuneen parannusjuoman tai aseen omaan käyttöön. Ajoittain tekoäly tuntuu tosin jäävän paikoilleen syyttä vain seuraamaan vierestä, kun taistelukumppaneita pätkitään pinkkaan.

Tuurilla ja tohottamisella on oma osansa kamppailun kulussa. Epähuomiossa heitetty tulipallo saattaa kärventää enemmän omia partakarvoja kuin vastustajia. Epäonnistunut salama voi tainnuttaa koko oman poppoon, jos sade on sattunut kastelemaan sotisovat. Pikatallennuksen käyttö ei ole suotta virallisena vinkkinä pelin latausruuduissa.

Divinity: Original Sin

Muuten erittäin miellyttävää ja pään harmaata massaa rassaavaa taistelua vaivaa vain ajoittainen tähtäämisen vaikeus. Etenkin maageilla voi olla välillä vaikeaa löytää se oikea kohta lammikosta, johon sähköä pitäisi saada lähetettyä. Lähitaistelijoilla ongelmaa ei ole. Tämäkin on todennäköisesti päivitettävissä jälkikäteen, koska jo nyt hahmojen ääriviivat voi tarvittaessa korostaa niiden ollessa esimerkiksi esteen takana tai pusikossa.

Jotkut saattavat vierastaa pirteää ja värikästä tyyliä, mutta allekirjoittanut pitää koko paletin hyödyntämisestä. Se antaa eri alueille selkeää omaa tyyliä ja näyttää hienolta etenkin koreissa loitsuefekteissä. Muutenkin visuaalinen puoli on hyvin hallussa. Lähelle zoomatessa hahmojen ilmeettömyys käy ilmi, mutta normaalissa perspektiivissä grafiikoista voi vain kiitellä.

Harvaan kuultu dialogi on hieman geneeristä mutta muuten hyvin toteutettua. Musiikki taustoittaa tapahtumia, kaupunkeja ja samoilua muuten hyvin, mutta yksi taistelumusiikki on tahattoman koomisen kevyt etenkin synkemmissä luolastoissa kuultuna. Taiat ja taistelukyvyt jytisevät kivasti, tuoden isoihin iskuihin tarvittavaa voiman tunnetta.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

Divinity: Original Sinin kaikkien ominaisuuksien läpikäymiselle pitäisi uhrata liuska jos toinenkin. Kirjoitetun lisäksi Divinitystä löytyy myös omien kamppeiden kyhäämistä, kadonneiden aarteiden metsästystä, hämäriä dialogeja outojen hahmojen kanssa, moraalisia dilemmoja ja paljon muuta. Todettakoon nyt vain kootusti, että kasassa on todella monipuolinen paketti. Pääjuoni kestää isojen poikien kertoman mukaan noin 50 tuntia ja ahkera nuohoaja saa taatusti kulutettua toisen mokoman lisää. Jälleenpeluuarvoakin riittää, kun tekee taistelumaagin sijaan vaikkapa noituuteen nojaavan varkaan tiimiä johtamaan.

Peli ei pitele kädestä eikä anna paljoa anteeksi, mutta epäonnistumisista saa melkein aina syyttää itseään. Divinity: Original Sin on kova, mutta reilu. Se ei myöskään estä hankkiutumasta itseään isompiin vaikeuksiin, joissa tulee äkkiä äitiä ikävä.

Kaikki tämä ynnäytyy lopulta kokonaisuudeksi, joka kutkuttelee vanhan roolipelaajan hermoja kaikilla hyvillä tavoilla. Se ei tyydy apinoimaan menneiden legendojen saavutuksia, vaan ottaa niiden hyviä puolia luodakseen oman versionsa. Aivan täydellinen se ei ole, mutta käsitykseni mukaan Larian on edelleen ahkerasti luomassa uutta sisältöä ja korjaamassa bugeja. Maailma tulee myös elämään ja monipuolistumaan jatkossa valtavasti, sillä mukana tuleva editori mahdollistaa omien seikkailujen ja karttojen rakentamisen massoille.

Divinity: Original SinDivinity: Original SinDivinity: Original SinDivinity: Original Sin
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Taistelun taktisuus, kova mutta reilu, ei pitele kädestä
-
Hahmotusongelmat, ei aivan bugiton
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Divinity: Original SinScore

Divinity: Original Sin

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Divinity: Original Sin on modernein keinoin rakennettu peli, jolla on vanha ja hyvä sydän.



Ladataan seuraavaa sisältöä