Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Sacred 3

Sacred 3 ei ole sitä, mitä odotat. Tekijät ja studiot ovat vaihtuneet, vaikka nimike on säilynyt. Seurauksena Sacred 3 vetäisee tiukan käännöksen vasempaan edeltäjiinsä verrattuna.

Tämä on mainos:

Tarina on jälleen perinteistä ja tylsäksi käyvää maailmanpelastusta pahista vastaan. Tällä kertaa Ancarian Sydän on nyysitty ja neljän sankarin plus tukijoukon pitää hoitaa homma kotiin. Juonta kuljetetaan päätehtävien alussa esitettävillä kuvakollaaseilla sekä itse kenttiä kolutessa epäselvännäkijä Arian selostuksen kautta. Höttöistä tarinaa jaksaa hädin tuskin seurata, eikä sitä tee helpommaksi ajoittain todella myötähäpeää tapaileva dialogi hah-hah-hauskoine vitseineen.

Tämä on mainos:

Pelin pihvi on päätehtäviin ja sivutehtäviin jaetussa maailmankartassa. Mitään isoa, avointa maailmaa vaikkapa Sacred 2:n tapaan ei ole, vaan jokainen kenttä on oma pieni putkijuoksunsa aloituspisteestä pomon tai isomman areenamätön luokse. Tutkittavaa on vain muutaman sivupolun ja sen perältä löytyvän arkun verran. Kentät itsessään ovat varsin näyttäviä ja sijoittuvat monipuolisiin ympäristöihin temppeleistä puukyliin. Ahtaita ne ovat kaikki.

Sacred 3

Vihollisarmeija koostuu pääosin perinteisistä örkeistä, hämähäkeistä, isoista trolleista ja epäkuolleista. Öttömönkiäisten lisäksi kentissä saa toistuvasti väistellä putoilevia kiviä/tulipalloja/taikakuulia ja erilaisia nuoliansoja. Loppupuolella inhat kerrasta tappavat lattiapiikin tekevät kenenkään pyytämättä sisäänmarssinsa.

Merkittävin suunnanmuutos sarjassa on unohtaa pelaajan omaksi kuvakseen tai kuvatuksekseen luoma hahmo, jota varustaa mielensä mukaan seikkailun edetessä. Tilalla on neljä etukäteen luotua hahmoa (amatsoni, serafi, soturi ja jousiampuja) sekä yksi inhasti etukäteistilauksen taakse piilotettu. Jokaisella on muutama erilainen ase, yksi ainoa haarniska ja tukku erikoiskykyjä, joista kaksi voi valita mukaan kentälle. Uusia aseita tai kamiksia ei meuhkatessa tipu, ja hahmonkehitys tapahtuu puhtaasti tasojen nousun ja tiettyjen tehtävien suorittamisen myötä.

Tämä on henkilökohtaisesti suuri pettymys, sillä nyt hahmonkehitys on typistynyt ennalta määrättyyn lineaariseen malliin, jossa jokainen kymppi- tai maksimitason tyyppi näyttää identtiseltä identtisin kyvyin. Jopa Xbox Live- ja PSN-palveluista tai Steamista ladattava Sacred Citadel -mättöpeli sisälsi laajemman varustevalikoiman ja tuunausmahdollisuudet.

Sacred 3:ssa pelaaja voi ostaa aseisiin, haarniskaan tai kykyihin pääosin passiivisia bonuksia tienaamallaan kullalla. Tämän lisäksi kultaa (eli ainutta kentistä tippuvaa saalista) voi käyttää vain kertakäyttöisiin energia- ja parannuspulloihin sekä pariin muuhun tavaraan.

Kun alkushokista on päässyt yli, alta paljastuu ihan mukiinmenevä taistelupeli. Parin iskun ja kahden erikoisominaisuuden yhdistelmä ei ole maailman monipuolisin, mutta toimii kivasti pienissä erissä etenkin kaverin kanssa. Osa liikkeistä on jopa varsin näyttäviä etenkin isoja vihollisjoukkoja niittäessä. Suurinta hupia peli tarjoaakin massataisteluissa, joista saa varsin voimaannuttavan adrenaliiniruiskeen.

Sacred 3Sacred 3

Pomomatsit ovat pääasiallisesti sitä samaa aluevahinkoloitsujen ja ryntäyshyökkäysten väistelyä muutamaa hieman innovatiivisempaa matsausta lukuun ottamatta. Etukäteen hehkutetut Asehenget ovat käytännössä satunnaisesti löytyviä hahmoja, joista yhtä voi pitää mukana antamassa passiivisia bonuksia. Lisävaivalla niistäkin olisi voinut kehittää Pokemonin tyylistä keräilymeininkiä, mutta nyt ollaan tyydytty laiskasti luomaan ukoille ja akoille nimi, naama ja muutama ärsyttävästi itseään toistava lausahdus.

Sacred 3:n suurimmat ongelmat ovat sen suunnanmuutos ja hintalappu. Koko peli tuntuu hyvin kokoon pistetyltä 10-15 euron ladattavalta titteliltä eikä 50 euron premium-peliltä. Lisäksi sisällön leikkely (yksi pelattava hahmo, asehenki ja lisäkenttä) heti ensimmäisestä päivästä lähtien on inhottava teko. Kaikki vanhojen pelien elementit on joko typistetty minimiin tai pätkitty kokonaan pois ja lopputulos muistuttaakin enemmän Sacred Citadelia kuin Sacred 2:ta, toimien PC:lläkin parhaiten konsoliohjaimen kera.

Nettimeuhkaus lienee taattu, vaikka kyseessä onkin ihan mukiinmenevä ja kohtuullisen pitkä simppeli mättöpeli etäisesti tutuissa maisemissa. Poimisin sen ihan mielelläni ostoskoriin kympillä vaikka kaveriporukalla pätkittäväksi pienissä erissä.

Sacred 3Sacred 3Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Kivat kyvyt, perusnätti
-
Yliyksinkertaistettu, ääninäyttely ja dialogi, hahmonkehitys, hinta
Tämä on mainos: