Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Driveclub

Motorstorm-tiimin ensimmäinen PS4-peli on epätasainen rataralli, joka osaa sekä innostaa että turhauttaa.

Tämä on mainos:

Driveclub haastaa ajamaan kovaa, mutta ympärillä hyysäävä tekoälyautojen patteri tekee kaikkensa torpedoidakseen tyydyttävän suorituksen. Driveclub - Sonyn suurin satsaus genreen ennen seuraavaa Gran Turismoa - kärsii tästä kapeilla radoillaan, joilla on jo luonnostaan vaikea ohittaa. Se kuitenkin onnistuu löytämään osittaisen kiertotien aggressio-ongelmansa ohi. Se näet tekee muiden pelaajien haamuaikoja vastaan kilpailusta tavallista koukuttavampaa.

Driveclub elää ja hengittää klubien piirissä. Yhteen klubiin mahtuu kuusi pelaajaa, ja kukin kartuttaa klubinsa mainetta omilla suorituksillaan. Ajon jälkeen suorituksensa voi lähettää muille klubeille haasteeksi, joten tulostauluilla riittää jatkuvasti elämää. Systeemi on yksinkertainen eikä edes ainutlaatuinen, mutta se sopii Driveclubiin kuin pultti pyörään. Se tuo PGR-henkiseen kurvailuun juuri sen tarvitseman zen-hetken, jossa pitkään höylätty ajolinja osuu lopulta nappiin ja linkoaa tunnelmat kattoon. Haasteet on integroitu osaksi pelikokemusta, ja kynnys niihin osallistumiseen on onneksi matala latausaikojenkin osalta.

Tämä on mainos:

Haasteista on myös eri variaatioita. Joissain ajetaan puhtaasti kelloa vastaan, toisissa kerätään driftauspisteitä. Useilla radoilla on sektoreita, joissa käydään omat metakilpailunsa esimerkiksi kovimmasta suoranopeudesta tai parhaasta ajolinjasta. Tämä tuo tavanomaisiinkin kilpailuihin vähän lisämaustetta. Sektorit olisi kuitenkin voitu merkitä hienovaraisemmin, koska radan päälle läimityt läpinäkyvät portit voivat olla kilpailun tiimellyksessä hieman häiritseviä.

Siinä missä epäsuora verkkopeli on Driveclubin sielu, varsinainen moninpeli on jäänyt yllättävän rajoittuneeksi. Mukana ei ole jaetun ruudun moodia eikä yksityisiä, muokattavia nettipelejä. Sen sijaan tarjolla on vain alati rullaava lista erilaisia kilpailuja, joihin "ilmoittaudutaan" sallitun ajan puitteissa. Perinteinen aulasysteemi olisi ollut ainakin kaveriporukan keskinäiseen kilpailuun suoraviivaisempi ja joustavampi ratkaisu.

DriveclubDriveclub

Haasteiden ja nettipelin lisäksi ajettavaa on tarjolla yksittäiskilpailuissa ja uralla. Ura etenee portaittain nopeampiin autoihin, mutta kaikkia osakilpailuja ei onneksi tarvitse koluta läpi. Riittää, kun kilpailuista ansaitsee tarvittavan määrän tähtiä, joita taas heruu sijoituksen ohella myös esimerkiksi nopeista kierrosajoista. Toisin sanoen paremmin pelaamalla pääsee nopeammin etenemään, mikä on hyvä ratkaisu. Ainakin täysversiossa (ilmainen PS Plus -versio on rajoittuneempi) radat, autot ja vaihtoehtoiset maalipinnat aukeavat käyttöön riittävän ripeästi, eikä pelätystä mikromaksugrindauksesta ole jäljen häivää.

Mutta sitten se tekoäly. Se ei liiemmin motivoi ajamaan uramoodia eteenpäin. Paikoin nämä pakkautuvat takakonttiin kuin äkäiset herhiläiset, toisinaan ne tuntuvat vain hidastavan pelaajan matkantekoa ohjaten epätoivoisiin sukellusohituksiin. Tasapainoisen kilpailukokemuksen aikaansaaminen on hienovaraista tasapainoilua aggression ja pidättyväisyyden välillä, mutta Driveclub on taipuvainen turhaan aggressioon. Vika on arvatenkin osittain myös radoissa, jotka ovat 12 auton pakoille monin paikoin liian kapeita. Näkymättömät seinät pitävät huolen, ettei ojanpenkalle pääse väistämään, ja siksi elintilasta käydään raakaa taistelua. Kaiken kukkuraksi Driveclub ei salli monista kilpaveljistään tuttua taaksepäinkelausta, joten kolarit muuttuvat naurunhörähdyksistä äkkiä hampaidenkiristelyksi.

Nostan esiin myös sakkojärjestelmän, jolla on hyvä tarkoitus, mutta huono toteutus. Monissa kurveissa saa haukata ihan ronskistikin nurmikon puolelta, mutta sitten yllättäen joissain kurveissa pienikin sisäkantin lipaisu johtaa keinotekoiseen vauhdin hidastamiseen. Pelaajan on opeteltava sakkosektorit käytännössä kantapään kautta, mikä ei ole lainkaan tyydyttävää. Jo paljon tyylikkäämpi ratkaisu olisi joistakin MotoGP-peleistä tuttu systeemi, jossa asfaltin ulkopuolella vietetty aika lisättäisiin lopuksi kierrosaikaan. Sakkosysteemi on myös ankarampi ajolinjan optimoijille kuin ulkokaiteisiin nojaajille, jotka suorastaan ponnahtavat takaisin radalle onnettoman kolarimallinnuksen takia.

Tällaiset suunnitteluratkaisut painavat aivan turhaan kaahailua, jossa on painokkaat ajofysiikat sekä genren kehittyneimmät grafiikat. Uudelta sukupolvelta ei löydy yhtä tyylikkäästi kiiltävää maalipintaa eikä näin nättejä vistoja, jotka kaappaavat jylhimmät palat esimerkiksi Norjan lumisilta huipuilta ja Skotlannin lakeuksilta. Kaikki renderoidaan valoa ja pilviä myöten dynaamisesti, minkä ansiosta ratojen ilmapiiri elää jatkuvasti. Lisäkiitosta voi antaa myös tarkasta ohjaamonäkymästä, jonka voi asettaa lähemmäs tai kauemmas tuulilasista oman mieltymisen mukaan. Esimerkiksi Forza-sarja ei tarjoa samaa mahdollisuutta.

Kyseessä on hieno näyte Playstation 4:n teknisistä kyvyistä, mutta saavutuksen arvo jää pelin kannalta kyseenalaiseksi. Käytännössähän pelaaja ei ehdi ihailla yksityiskohtia, kun kiitää kahtasataa kohti ruutulippua. Paikoin radan koukeroita voi olla jopa vaikea hahmottaa kaikkien sumennusten ja varjostusten alta. Uusinnat, joissa autopornosta oikeasti voisi nauttia, puuttuvat. Samaan aikaan rata-alueita on vain viisi (jokaisessa on kourallinen ratavaihtoehtoja), nettipeli on suppea ja ajokokemuskin jää genren parhaimpien varjoon. Sadekeli on tulossa myöhemmin päivityksessä. Paljon olisi vielä viilattavaa, vaikka Playstastion 4:n julkaisuun luvattu kaahailu myöhästyi liki vuodella.

Driveclub on tyydyttävimmillään kolikkopelimäisenä aika-ajokilvoitteluna, mikä ei ole turha meriitti alati monimutkaisempien ajopelien aikakaudella. On hyvä, että joku tekee vielä kaahailuja, joihin on helppo lähteä ja joissa voi yhtä hyvin viettää vartin tai kokonaisen iltapäivän. Kokonaisuus jää silti hieman ontuvaksi harmillisten suunnitteluratkaisujen ja rajoittuneen sisällön takia. Lopputulos olisi ollut arvatenkin tasapainoisempi, jos kehittäjät eivät olisi suhtautuneet yhtä pedanttisesti visuaaliseen simulaatioon.

Driveclub
DriveclubDriveclubDriveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
Driveclub
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Epäsuora moninpeli, lyhyet latausajat, genren kehittyneimmät grafiikat
-
Kaoottinen kilpailu, suppea moninpeli, turhauttavat sakkosektorit
Tämä on mainos: