Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

F1 2014

Codemastersin virallinen Formula 1 -simulaattori jatkaa tutuilla ajolinjoilla vanhan konsolisukupolven viimeisessä F1-pelissä.

Tämä on mainos:

Auto- ja kaahailupelejä on aikojen saatossa tehty maailman sivu. Monelle kaahailufanaatikolle F1-lisenssi on aina ollut lähellä sydäntä. Tämän pitkäikäisen pelisarjan viimeisimmässä osassa isot sekä ärjyvät veekasit ovat historiaa. Tilalle tarjotaan 1,6 litran moottoreita sekä pakokaasuahtimia. Paljon pakokaasuahtimia. Lopputulos ei ole niin kamala kuin voisi ennakolta olettaa.

Ihan ensimmäiseksi pelaaja heitetään suoraan yhden kierroksen mittaiseen kisaan. Tekoäly arvioi pelaajan ajosuorituksen, ja suosittelee sitten sopivaa vaikeustasoa. Helppoa, eikö? Ei, vaan oikastaan ristiriitaista. Nyt peliin pääsee kylläkin nopeammin, mutta samalla ihan ensimmäistä kertaa lajiin tutustuvat ovat totaalisen hukassa. Peli ikään kuin olettaa, että on pelannut vähintäänkin edellistä osaa sarjasta. Sujuvuuden kannalta se on huonompi juttu, sillä kaikki eivät ole syntyneet auton ratti hampaiden välissä.

Tämä on mainos:

Kuten edellisvuosina, on kuluvan Formula 1 -kauden kisakalenteri lykätty peliin kokonaisuudessaan. Viime osasta tutun Young Drivers Testin puuttuessa kaikista kisoista pääsee nauttimaan heti - kaikilla talleilla vieläpä, joka kuulostaa paljon makoisammalta kuin muutamalla tallilla aloittaminen. Kitettyäen; jos vasta tutustut autopeleihin, olet alussa pihalla kuin lumiukko, mutta sentään saat ajaa Ferrarilla.

Uramoodin kaava on tuttua kauraa: Luodaan ajaja, valitaan talli ja hypätään sitten kisaamaan. Jos pyyhkii tarpeeksi hyvin muilla pilttuun lattiaa, tarjotaan välillä sopimusta toiseen talliin loppukauden ajaksi. Hyvä niin, sillä toimivaa kokonaisuutta ei ole lähdetty pilaamaan ylimääräisillä hömpötyksillä. Season Challenge on myös hyvinkin paljon samanlainen kuin Career mode. Ainoa mainittava ero on, että kausia voi pätkiä pienemmiksi ja helpommin maisteltaviksi osiksi.

F1 2014F1 2014F1 2014

Entä sitten pelin ydin eli ajaminen? Tämä riippuu täysin siitä, mille tasolle ajoavut on säädetty. Siitä voi esimerkiksi vääntää kaikki nupit kaakkoon, jolloin auto ajaa käytännössä itseään. Itseluottamusta puhkuvana laitoin kaikki pois, ja löysin itseni ensimmäisestä rengasvallista. Syy tähän ovat kaudelle 2014 esitellyt uudet moottorit. Näissä myllyissä iskutilavuus on sama kuin perheen kakkosautossa, mutta vääntöä löytyy kirjaimellisesti tonneittain. Pelaajien pitää siis määrittää ja kesyttää ajokin ulottuvuudet kokonaan uudelleen. Kaarat käyttäytyvät nyt todella vihaisemman oloisesti, ja kaasun kanssa täytyy olla aikaisempaa varovaisempi. Arvaamattomuus, voima sekä raakalaismainen vääntömomentti kuvataan autoissa lujalla otteella, ja Codemasters on selvästi hionut ajonmallinnusta oikeaan suuntaan.

F1 2014 on sarjansa viimeinen vanhalla konsolisukupolvella julkaistava osa ja testissä oli Xbox 360 -versio. Ikääntyneistä alustoista on yritetty puristaa viimeisetkin grafiikan pisarat ulos, mutta homma on ryssitty muutamalla osa-alueella häpeällisesti. Esimerkiksi ratojen reunoissa sekä taustamaisemissa näkyy vähän väliä silmään pistävää laiskuutta. Taustoista ei myöskään saatu lähellekään sen näköisiä, joilta niiden kuuluisi tällä vuosikymmenellä näyttää. Ei silti niin paljon pahaa, ettei jotain hyvääkin. Esimerkiksi autot itsessään ovat mallinnettu hyvin.

Eri vaikeustasot toimivat kohtalaisen hyvin yhteen tekoälyn kanssa muutamaa seikkaa lukuun ottamatta. Keskivaikealla asetuksella ne oli helppo päihittää suvereenisti, mutta astetta ylempänä saikin sitten turpaan monella kymmenyksellä per kierros. Kilpakumppanit osaavat liikkua radalla melko tyydyttävästi, ja onnistuvat peittämään ajolinjoja ja estää ohituksia ynnä muita pätevästi. Kuminauhaefektistä ei tarvitse myöskään murehtia. Edellisosaa kiusanneet rangaistusongelmat sen sijaan jatkuvat. Peli tuntuu edelleen täysin sattumanvaraisesti päättävän milloin antaa oikaisusta huutia pelaajalle. Pystyin muutamassa mutkassa oikomaan todella törkeästi ilman että tekoäly tajusi tuon taivaallista. Mutta auta armias kun renkaani hipaisi nurmikon reunaa neulansilmässä, niin enkös saanut siltä istumalta varoituksen. Toivottavasti tälle tehdään jotain esimerkiksi päivityksien kanssa. Muuten hermot ovat pitkässä juoksussa koetuksella.

Muitakin ärsyttäviä pikkujuttuja löytyy. Esimerkiksi Scenario Mode on täysin samaa huttua kuin vuosi sitten. Siitä saa hupia hetkeksi, mutta innostus lopahtaa pian. Kuka jaksaa paukuttaa läpi kourallista haasteita, joista puolet on tylsiä ja puolet naurettavan vaikeita? Toki ne perustuvat tosielämän formuloissa ajettuihin tapahtumiin, mutta ne tuntuvat silti masentavan monotonisilta. Sama vika löytyy Time Trial sekä Time Attack -moodeista. Niiden ainoa hyöty löytyy siitä, että niissä voi rauhassa hioa rata-aikojaan nopeammiksi.

Paketista löytyy tietysti myös moninpeli. Kuudentoista pelaajan kilpailut toimivat niin hyvin kuin voi odottaa, eikä suoraviivaisesta menosta keksi suuria moitteita. Kaverin kanssa pelattava Co-op Championship kuulostaa maukkaalta, ja sitä se totta vie onkin. Kukapa ei haluaisi ystävän kera dominoida kisaviikonloppuja tiiminä? Edelleen pintansa pitävä Splitscreen on myös mukana. On mukava nähdä, että peliteknologian kehittyessä tämä vanhan koulukunnan piirre ei ole hävinnyt kartalta.

F1 2014 on loppujen lopuksi vuosipäivitys, joten voiko siltä odottaa ihmeitä? Kokonaisuutta on hiottu hieman yksinkertaisempaan sekä virtaviivaisempaan suuntaan. Codemasters olisi silti saanut jättää turhat aikahaasteet pois ja tuoda takaisin fanien suosiman Classic Moden. Joka tapauksessa peli on varsin hyvä todiste siitä, ettei pyörää kannata aina keksiä uudelleen. Joskus pieni julkisivun kiillotus riittää.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Autojen käsiteltävyys, herättää kilpailuhenkeä, uudelleenpeluuarvoa riittää
-
Heikko äänimaailma, grafiikan tason heittelyt, sekava rangaistusmekanismi, Classic Moden puute
Tämä on mainos: