Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Lara Croft and the Temple of Osiris

Crystal Dynamicsin neljä vuotta sitten julkaisema Tomb Raider -syrjähyppy The Guardian of Light sai jatkoa.

Vuonna 2010 Crystal Dynamics laukaisi uuden spin-off-sarjan, jonka pääosassa oli Eidoksen ja Square Enixin seikkailija-arkeologi Lara Croft. Lara Croft and the Guardian of Light oli isometristä kuvakulmaa hyödyntävä seikkailu, jossa pääpaino oli kaverin kanssa pelaamisessa. Tätä saattoi harrastaa saman ruudun ääressä tai sitten netin välityksellä. Peli sai hyvän vastaanoton sekä kriitikoilta että pelaajilta, ja samalla se näytti Tomb Raider -sarjan muuntautumismahdollisuudet. Neljä vuotta myöhemmin oli tiedossa jatkoa näihin seikkailuihin, kun Lara Croft and the Temple of Osiris saapui kauppoihin. Uusi osa rakentaa onnistuneesti vanhan idean päälle ja hioo sitä vielä pikkuisen paremmaksi. PC:n lisäksi se nähdään myös Sonyn ja Microsoftin nykyisillä kotikonsoleilla, ja samalla vanha sukupolvi jätetään kylmästi taakse.

Lara Croft and the Temple of Osiris
Tämä on mainos:

Tällä kertaa tarina vie Laran arkeologien perinteiselle leikkikentälle Egyptiin. Hän etsii muinaista artifaktia ja sen perässä on myös Croftin vanha kilpakumppani Carter Bell. Tosin parijalkko joutuu pian jumalten pelinappuloiksi, kun paha Seth vangitsee heidät pyramidin syövereihin. Laran ja Carterin avuksi rientävät kuitenkin Isis ja Horus, jotka haluavat estää pahan jumalan aikeet. Näiden neljän on löydettävä ja herätettävä Osiris, joka yksin voi vastustaa Sethin pimeyttä. Tosin vastassa on runsaasti erilaisia haasteita ja vihollislaumoja.

Edellisestä osasta säilytetään onneksi sen kaksi tärkeintä osaa, jotka ovat isometrinen kuvakulma ja co-op-pelitila. Tosin nyt voi pelata myös hieman kilpailullisemmin tavalla, jolle Crystal Dynamics on antanut nimeksi "co-opetion". Tällä kertaa poppoo koostuu neljästä hahmosta, jotka ovat Lara/Carter sekä Isis/Horus. Parit eroavat hieman kyvyiltään toisistaan. Laralla ja Carterilla on tarttumahaka, jonka avulla he pääsevät käsiksi muutoin ulottumattomissa oleviin paikkoihin. Isis ja Horus voivat sen sijaan luoda valokuplia, jotka toimivat kahdella tavalla. Ne suojaavat Laraa tai Carteria, ja lisäksi niiden avulla on mahdollista nousta korkeuksiin. Jumalilla on myös taikasauvat, joiden avulla he voivat vihollisten mäiskimisen lisäksi aktivoida tai avata tiettyjä mekanismeja.

Tämä on mainos:

Tiimityöskentely ja kaverin kanssa pelaaminen on Lara Croft and the Temple of Osirisiksen ehdoton suola. Seikkailun voi läpäistä yksinkin, mutta se ei ole lainkaan yhtä hauskaa; etenkin kun mukana on hieman keskinäistä kilpailua lisäävä co-opetion. Siinä työskennellään edelleen yhteisen hyvän eteen, mutta samalla kaikki kerätyt timantit, aseet ja muut esineet kartuttavat ainoastaan omaa pistetiliä. Jokaisen tason jälkeen katsotaan sitten, kumpi oikein voitti. Kerättyjä aseita ei voi myöskään vaihdella, joten niistä voi tulla ajoittain pientä kinastelua.

Kaverin kanssa kilpailun lisäksi pidin suuresti vastaan tulevista vapaaehtoisista pulmaluolastoista. Niitä ratkaisemalla saa käyttöönsä harvinaisia esineitä ja aseita, joista on suuresti apua. Niiden parissa kuluu helposti tovi jos toinenkin, mutta valitettavasti niitä on kovin vähän. Nämä aivopähkinät kun tuovat mukavasti vaihtelua muutoin kohtuullisen yksinkertaiseen ja erittäin lineaariseen peliin. Pelistä löytyy myös vuorokaudenajat ja säätilat, jotka avaavat salaisia uusia paikkoja. Mistään järisyttävän isosta jutusta ei ole kyse, mutta ainakin sen vuoksi seikkailun jaksaa läpäistä useaan kertaan.

Lara Croft and the Temple of Osiris

Lara Croft and the Temple of Osiris on kokonaisuutena hyvä peli, mutta siitä löytyy myös muutamia napisemisen aiheita. Se on ensinnäkin aivan liian lineaarinen, eikä tarjoa missään vaiheessa kunnon haastetta. Tähän suoraviivaisun lisäksi samoja ideoita toistetaan aivan liikaa. Sama kaava ja rytmitys tuntuu toistuvan jokaisessa kentässä, mikä tuntuu pidemmän päälle puuduttavalta. Tämä olisi ratkennut yksinkertaisesti heittämällä etenemisen tielle välillä vähän kinkkisempiä pulmia.

Pelin on ulkoasultaan hieman sekava, eikä sen ruudunpäivitys pysy vakaana kiihkeän toiminnan keskellä. Testasin PS4-versiota, mutta kuulemani mukaan PC:llä ei esiinny vastaavaa ongelmaa. Kadotin taistelujen aikana usein myös hahmoni, mikä teki näistä kohtauksista turhan kaoottisia. Asiaa eivät auttaneet edes värilliset ympyrät, joilla eri sankarien sijainti näytettiin.

Näistä marinoistani huolimatta Lara Croft and the Temple of Osiris on kuitenkin kokonaisuutena kiva paketti. Siitä irtoaa hupia useiksi tunneiksi, etenkin jos netistä tai lähipiiristä löytyy kaveri toisen seikkailijan ohjastamiseen. Peli on kuitenkin hieman liian helppo, joten mitään kunnollista haastetta siitä ei saa irti.

Lara Croft and the Temple of Osiris
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Todella hauska kavereiden kanssa nautittuna, sisältää muutamia hienoja aivopähkinöitä, tarjoaa kohtuullisesti uudelleenpelattavuutta, hinta on kohdallaan
-
Muutamat tekniset vaivat, vaihtelua olisi voinut olla enemmän
Tämä on mainos: