Suomi
Gamereactor
arviot
The Crew

The Crew

Ubisoftin automaailma on valtaisa mutta harvaan asutettu leikkikenttä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

En yleensä kiinnitä suurta huomiota uusiin autopeleihin, mutta The Crew herätti kiinnostukseni heti julkistuksensa yhteydessä. Lupaus tehokkaaseen kokoon puristetusta Yhdysvaltojen kartasta vaikutti varsin mielenkiintoiselta, ja se onkin se yksi aspekti, jossa kehittäjä on todella onnistunut.

The Crew on "autoilu-MMO", eli massiivinen verkkomoninpeli, jota on siunattu mahdollisimman geneerisellä juonella. Lahjakas kuski Alex Taylor ryhtyy yhteistyöhön FBI:n kanssa saadakseen kiinni veljensä murhaajan. Pahiksen nappaamiseksi Taylorin täytyy soluttautua koko USA:n kattavaan rikolliseen autojengiin ja saavuttaa sen sisällä mainetta ja kunniaa.

Sankarin ulkoasussa on kenties haettu jonkinlaista hipster-uskottavuutta, mutta lopputulos ei ole kovin onnistunut. Kaveri näyttää joko Half-Lifen Gordon Freemanilta tai Breaking Badin Walter Whitelta. Mikäs siinä, mutten usko, että The Crew'n kohdeyleisö samaistuu vahvasti kärttyiseltä vanhalta ukolta näyttävään "hemmoon".

The CrewThe Crew
Tämä on mainos:

Koko yksinpelikampanja on joka tapauksessa pelkkä harvinaisen ohut punainen lanka, joka johdattelee pelaajaa tämän laajentaessa ajokkivalikoimaansa. Itse tarina tuskin kiinnostaa ketään, ja ikävä kyllä se myös vaikuttaa tällä asenteella kirjoitetulta.

Mutta mitä tarinasta, kun tarjolla on yksi markkinoiden suurimmista yhtenäisistä pelimaailmoista? Yhdysvaltojen kartta on todellakin puristettu tiiviimpään ja tehokkaampaan muotoon, josta on päästetty ilmaa etenkin "ylilento-osavaltioiden" kohdalta. Tämä on johtanut toki siihen, että muun muassa Teksas on hieman hassussa paikassa oikeaan karttaan verrattuna, mutta en usko tämän häiritsevän kovin monia.

On ainakin väitetty, että The Crew'n nopeimmalla autolla pääsee rannikolta rannikolle 45 minuutissa, ja epäilemättä tämä voi joltain onnistuakin. Minun kaltaiseltani keskinkertaiselta kuskilta tämä urotyö vaatii vähintään kaksi tai kolme kertaa saman ajan, koska teillä kulkee muutakin liikennettä, eikä kaikkia kurveja vain voi vetää talla pohjassa.

Itse ajaminen on verrattain tyydyttävää, mutta pelin ajomalli ei todellakaan ole mitään alansa huippua. Tiestä tai muista maastoista ei saa juuri minkäänlaista tuntumaa, ja mukana on aina keveä kömpelyys, joka korostuu padilla pelattaessa. Auto ei meinaa reagoida ellei tattia väännä oikein rivakasti, ja sitten ollaankin taas korjausliikkeiden helvetissä, joka yleensä päättyy ojaan tai rekan kylkeen.

Tämä on mainos:

The Crew'n mittavalle kartalle mahtuu lukuisia suurempia ja pienempiä kaupunkeja, joista osa on mallinnettu tarkemmin (New York, Las Vegas, Detroit) ja osa enemmän tai vähemmän vasemmalla kädellä (San Francisco, Seattle, Roswell). Jenkkilää nähneenä täytyy sanoa, että Yhdysvaltojen eri osat ja niiden kaupungit hehkuvat The Crew'ssa niille leimallista tunnelmaa. Pystyin välillä jättämään kartan seuraamisen kokonaan ja ajamaan paikasta toiseen puhtaasti matkakokemusteni perusteella. Esimerkiksi San Francisco on sangen suurpiirteinen versio esikuvastaan, mutta sen talokanta ja tunnelma on saatu vangittua virtuaaliseen muotoon varsin mainiosti. Myös eksoottisemmat kohteet, kuten lentokoneiden hautausmaa Tucsonissa, ovat hyvin sykähdyttäviä.

Kun maisemat ovat näin mahtavia, on harmillista, että niiden ihastelua on ikävästi rajoitettu. Näkymää voi kyllä kääntää oikealle ja vasemmalle, mutta jos haluaisi tiirailla taivaisiin nousevia pilvenpiirtäjiä tai Mt. Rushmoren kivipäitä, ei se enää onnistukaan, koska kuski ei osaa katsoa ylöspäin. Epäilemättä vapaammalla kameralla olisi ollut jonkinmoinen vaikutus suorituskykyyn, mutta sen puute käy välillä jurppimaan.

The CrewThe Crew

On väitetty, että The Crew on peli vailla lataustaukoja, ja tietyillä kriteereillä tämä onkin totta. Voit ajaa New Yorkista Los Angelesiin ilman yhtään latausruutua, mutta jos päätät vilkaista karttaasi, voit joutua odottelemaan hetken päästäksesi takaisin tien päälle. Myös tehtävien alkuun ja loppuun kuuluvat omat taukonsa, jotka muodostuvat osin välianimaatioiden latailusta. Joskus nämä ehtivät hieman hiertääkin, etenkin jos sama ralli on tullut sössittyä jo useampaan kertaan. Tätä (enimmäkseen) tauotonta ajokokemusta ryyditetään Grand Theft Auton malliin joukolla erilaisia radiokanavia, jotka eivät valitettavasti yllä GTA:n tasolle tarjonnassaan. Samat biisit alkavat toistaa itseään jo viikon pelaamisella, joka ei lupaa hyvää pidemmälle pelikokemukselle.

The Crew'n ydin, ainakin paperilla, on sen moninpeliulottuvuudessa. Mainoksissa luvataan kuhisevaa maailmaa, jossa pienet porukat ottavat toisistaan mittaa erilaisissa haasteissa ja kilpa-ajoissa, mutta todellisuudessa kartalla harhailee harvoja pisteitä puuhailemassa omiaan. Välillä jostain ponnahtaa kutsu osallistua tehtävälle, mutta nämä spontaanit yhteenliittymät eivät yleensä kestä paria rallia kauempaa. Omiin kutsuihini vastattiin ehkä viidennes ajasta. Oman "crewn" lisäksi peli tarjoaa suurempia faktioita, joiden osaksi liittyä. Tämä avaa uusia tehtäviä, joiden avulla omalle osapuolelleen voi kerätä mainetta ja kunniaa, joka vastavuoroisesti kartuttaa omaa tiliä. Tämäkin toiminta jää kuitenkin kanssapelaajien puutteessa ohueksi.

Pidemmän päälle myös The Crew'n maailma voi käydä ohueksi. Onhan se uskomattoman laaja, monipuolinen ja todella hyvin mallinnettu, mutta loppujen lopuksi siinä voi ainoastaan ajaa. Kyllä, siinä voi ajaa kilpaa monenlaisilla autoilla ja monenlaisissa maastoissa, ja voipa siinä taattuun Ubisoftin tyyliin myös etsiä lautasantenneja, jotka lisäävät kartalle alueen kaikki kiintopisteet, mutta loppujen lopuksi pelaaja on jumissa ratin takana.

Voiko autopeliä syyttää siitä, että siinä voi vain ajaa? Ei varmaankaan, mutta nyt kun peruskonseptiin on lisätty näin valtava hiekkalaatikkomaailma, päätyy toivomaan että siinä voisi leikkiä useammillakin tavoilla, esimerkiksi Grand Theft Auto -sarjan tuoreen moninpelin malliin. Voihan myös The Crew'ssa ajaa poliiseja karkuun, mutta koska pelin tekoäly on aivan kivikautisen tyhmä ja huijaa koko ajan, ei se ole kovin tyydyttävää.

Nykyisellään The Crew ei ole lainkaan huono peli, mutta se saavuttaa vain yhden MMO:n perusominaisuuksista, nimittäin massiivisuuden. Moninpeliä siitä saa hakemalla hakea, ja verkossa se on silloin, kun Ubisoftin palvelimet eivät kiukuttele. Se toimii tällaisenaan etupäässä niille, jotka haluavat rällätä verkossa omien kavereidensa kanssa, sekä niille, jotka nauttivat virtuaalisesta turismista Yhdysvaltojen monimuotoisissa maisemissa. Muiden on kenties vielä parempi harkita ostopäätöstään.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Valtaisa ja monipuolinen pelialue, kaunista katseltavaa, potentiaalia runsaalle hauskanpidolle kavereiden kanssa
-
Kanssapelaajat harvassa, heikko tarina, kömpelö ajomalli, umpityperät tekoälykuskit, kaipaisi monipuolisempaa tekemistä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

9
The CrewScore

The Crew

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Ubisoftin automaailma on valtaisa mutta harvaan asutettu leikkikenttä.



Ladataan seuraavaa sisältöä