Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Grim Fandango Remastered

Remastered on liian vahva termi tälle haudasta nostetulle klassikolle.

Tämä on mainos:

Alunperin vuonna 1998 julkaistu Grim Fandango oli sittemmin Double Finen perustajana tunnetun Tim Schaferin viimeinen peli LucasArtsin riveissä. Vaikka se saikin paljon kiitosta kriitikoilta, jäivät sen myynnit kehnoiksi. Pelin poistuttua markkinoilta sitä ei enää julkaistu uudestaan (ennen tätä vuotta), joka oli tietenkin omiaan kasvattamaan sen legendaa.

Eikä tämä legenda ole pelkkää nostalgista suitsuttelua. Grim Fandango on omasta mielestäni edelleenkin LucasArtsin koko seikkailupelituotannon huippukohta. Sen film noir -tarina kuolleiden maan lävitse sieluja luotsaavasta Manny Calaverasta on Schaferin komediallista käsikirjoittamista parhaimmillaan, ja sen Día de los Muertos -henkinen deco-ilme on ajaton klassikko. Uskon että Fandango jäi vaille aikalaismenestystä lähinnä vain teknisten innovaatioidensa vuoksi, jotka rikkoivat tuttua LucasArts-kaavaa vaihtelevalla menestyksellä.

Nyt Sony ja Double Fine ovat viimeinkin nostaneet tämän pintaviallisen jalokiven takaisin elävien maailmaan, jossa se on löytänyt uuden kodin mm. PS4-konsolilta. Samalla pelin nimi on venynyt totuttuun tapaan Grim Fandango Remasterediksi.

Tämä on mainos:

Remastered on kuitenkin pikkaisen liian vahva termi tälle paketille, koska päällisin puolin peli näyttää paljolti samalta kuin 17 vuotta sitten. Kyllä, sitä on hieman värikorjattu ja pahimmat sahalaidat on tasoiteltu uuden renderöinnin ja varjostuksen turvin, mutta muuten se "loistaa" vanhassa tutussa 4:3-muodossaan. Kuvasuhteen voi toki muuttaa myös laajakuvaksi, mutta saman voi oikeastaan tehdä television kaukosäätimellä, koska se vain venyttää näkymää sen laajentamisen sijasta.

Kannattaa myös funtsia uudestaan, jos luulee pääsevänsä nyt näkemään Fandangon välianimaatiot viimeinkin sujuvassa muodossa. Ne nimittäin jumittavat juuri samoissa kohdissa kuin vanhalla Pentiumillakin ja voivat jäädä jopa kokonaan välistä. Onneksi niitä voi katsella myös erikseen valikosta.

Grim Fandango RemasteredGrim Fandango Remastered

Vanha käyttöliittymäkin on mukana kaikessa kokeellisuudessaan. Kehittäjät halusivat päästä eroon LucasArtsin perinteisestä "osoita ja klikkaa" -kaavasta, joten he hävittivät sen kokonaan. Sen sijaan Manny Calavera kääntää päätään kohti oleellisia esineitä (joita ei erikseen korosteta taustoista), jotka voi joko poimia mukaansa tai niitä voi katsella ja käyttää.

Tässä oli selvää yritystä virtaviivaistaa vanhoja kaavoja, mutta nämä olivat vielä varhaisia aikoja, eikä kaikkien ratkaisujen käyttäjäystävällisyys ollut huippuluokkaa. Mannyn päänliikkeitä voi olla hankala seurata, etenkin jos esineet sattuvat olemaan lähellä toisiaan, ja pelaajan on helppo missata tavaroita, koska vanhentunut grafiikka ei aina ole sitä selkeintä sorttia.

Vanhat seikkailupelit ovat kuuluisia vastaloogisista aivopähkinöistään, eikä Grim Fandango eroa tässä sisaruksistaan. Joidenkin ongelmien ratkaisua vaikeuttaa vielä se, ettei pelaajalle anneta minkäänlaista palautetta siitä, että tämä on etenemässä oikeaan suuntaan. Miltä esimerkiksi kuulostaa tiirikointitehtävä, jossa lukon oikeaa asentoa ei voi todeta kuin kaivamalla povarista esineen, jonka käyttämisestä ei edes vihjailla millään tavoin?

Suosittelenkin erityisesti nuoremman sukupolven pelaajia ottamaan rohkeasti läpipeluuohjeet kaveriksi tälle reissulle, koska Grim Fandangon jukuripäinen hankaluus voi helposti kuumentaa hermoja, ja olisi sääli, jos pelin oivallinen tarina jäisi kokematta vain sen vuoksi.

Oivan tarinan lisäksi Grim Fandango tarjoaa myös repäisevää dialogia, tunteella tehtyä ääninäyttelemistä sekä taitavaa äänityötä ja musiikkia, puhumattakaan villeistä ja mielikuvitusrikkaista maisemista. Kaikenkaikkiaan se on luovan mielen ilotulitusta, jonka kaltaista ei pelimarkkinoilla usein nähdä.

Grim Fandango Remastered on siis paljolti kuten alkuversionsakin. Oikeastaan parhaita "uudistuksia" uudessa paketissa ovat konseptitaidegalleria sekä kehittäjien kommenttiraita. Etenkin tämä jälkimmäinen on puhdasta kultaa, koska se paljastaa muun muassa millaista oli kehittää peliä Tim Schaferin kanssa.

Toivoisin että Double Fine olisi tehnyt enemmän tämän klassikon entisöimiseksi. Nyt sille tehdyt toimenpiteet jäävät pintapuolisiksi, eivätkä ne puutu alkuteoksen todellisiin ongelmiin tai bugeihin millään tavoin. Toisaalta kommenttiraidalta käy selkeästi ilmi, millainen korttitalo alkuperäinen peli oli teknisesti, eikä sen syvempi sörkkiminen olisi varmaankaan ollut edes mahdollista.

Olen siis vahvasti kahta mieltä. Yhtäältä olen riemuissani siitä, että Grim Fandango on taas virallisesti saatavilla ja nautin suuresti sen tarinasta, mutta toisaalta muistan nyt taas kaikki peliä riivanneet tekniset ongelmat ja olen pettynyt rajallisiin uudistuksiin. Arvosanani heijastelee tätä ristiriitaa, mutta se ei horjuta sitä tosiseikkaa, että Grim Fandango oli ja on edelleen kivenkova klassikko.

Grim Fandango RemasteredGrim Fandango Remastered
Grim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango Remastered
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Hieno ja hauska tarina, erinomainen estetiikka, mainio musiikki, runsaasti pelitunteja, kiehtova kommenttiraita
-
Edelleen buginen, uudistukset minimaalisia, wanhan koulukunnan aivopähkinät
Tämä on mainos: