Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Dragon Ball Xenoverse

Xenoverse kelpaa varmasti Dragon Ball -sarjan faneille, mutta aivan kaikille sitä ei voi suositella.

Tämä on mainos:

Gokun ja ystävien seikkailut PS3:lla ja Xbox 360:lla muistetaan pikemminkin määrän kuin laadun vuoksi. Pelejä tuli markkinoille vaikka kuinka monta, mutta useimmat niistä eivät olleet kovin hääppöisiä. Joukkoon mahtui toki myös hyviä pelejä, kuten vaikkapa Dragon Ball: Raging Blast. Muistelen peliä vieläkin lämmöllä, vaikka sen kuvakulmat olivat ajoittain aika villejä. Se nimittäin ammensi sisältönsä suoraansa Budokai Tenkaichi -sarjasta, jonka kolmas ja viimeinen osa on mielestäni paras konsoleilla nähty Dragon Ball -peli. Xenoversea pelatessani saan ajoittain samanlaisen tunteen kuin Raging Blastin kanssa, mikä on jo itsessään hienoa. Peli onnistuu välillä myös yllättämään positiivisesti, mutta ei missään vaiheessa saavuta aivan Budokai Tenkaichi 3:n tasoa.

Pelinkehittäjä Dimps on selvästi halunnut luoda jotain suurta ja mahtavaa Dragon Ball Xenoversen kanssa, vähän samalla tavalla mitä he tekivät Tenkaichi-trilogian parissa. Pelissä on järjetön määrä sisältöä, ja pelkästään oman hahmon tuunaamiseen voi käyttää rutkasti aikaa.

Tämä on mainos:

Pelin ideoiden toteutuksessa ja rytmityksessä on kuitenkin ongelmia. Yksi keskeisistä pelialueista on Toki Toki City, joka toimii eräänlaisena keskushubina. Esineiden ostaminen, hahmon kehittäminen, sivutehtävien suorittaminen ja monet muut asiat vaativat tässä kohtuullisen suuressa paikassa samoilemista. Tämä tuntuu kovin vanhanaikaiselta ja rikkoo ilkeästi pelin rytmitystä. Hektinen Dragon Ball -peli ei oikein hyödy rauhallisesta kävelystä pitkin kaupungin katuja.

Dragon Ball XenoverseDragon Ball Xenoverse

Dragon Ball Xenoverse eroaa muista Dragon Ball -sarjan peleistä myös siinä suhteessa, ettei se yritä kertoa uudelleen Dragon Ball Z:n tarinaa. Se nappaa toki tärkeimmät tapahtumat Toriyaman sarjakuvista ja heittää mukaan pahiksia, jotka voivat muuttaa historiankulkua mielensä mukaan. Tulevaisuuden Trunksin pitää liittoutua Guardians of Time -joukkojen kanssa estääkseen historia tuhoutumisen. Apua kuitenkin tarvitaan, ja tässä kohtaa pelaajan luoma astuu kehiin.

Valittavana on viisi rotua, joilla voi syöksyä seikkailuun: ihminen, sayanlainen, majin (kuten Majin Boo), namekialainen ja Friezan rotu, jonka nimeä ei sarjassa ole koskaan paljastettu. Jokaisella on omat plussansa ja miinuksensa liittyen Ki-voimaan, kestävyyteen ja kestopisteisiin. Hahmonluonti tuntuu aluksi hieman rajoitetulta, mutta vaatteiden ja erilaisten koristeiden tullessa mukaan erilaisten vaihtoehtojen määrä räjähtää käsiin. Todennäköisesti vastaan ei tule koskaan kahta samanlaista sankaria. Kiitosta ansaitsee suuri määrä variaatioita hahmomalleissa, sillä osa on puhdasta fanipalvelusta, mutta myös mielikuvituksellisia vaihtoehtoja riittää.

Taistelujärjestelmä toimii silloin kun meno on yksinkertaista, mutta monimutkaisemmissa matseissa se köhii. Xenoversen kaavaa testattiin PSP:lle julkaistussa Dragon Ball Tenkaichi Tag Teamissä, jossa otteluissa oli pari taistelijaa kummallakin puolella. Meno tuntui jo silloin ongelmalliselta, ja Xenoverse lisää mättöihin vielä lisää hahmoja. Välillä joutuu mäiskimään viittäkin vastustajaa vastaan kerralla ja tällöin tuloksena on todellista sekasotkua. Otteluiden lopputulos riippuu lisäksi liikaa pelkästään hahmon hyökkäysvoimasta, eikä pelaajien taidoilla ole lopussa tarpeeksi merkitystä. Näin olleen sankarilleen joutuu väkisinkin grindaamaan tasoja.

Hahmon ominaisuuksia voi kehittää seikkailun kuluessa plakkariin karttuvilla pisteillä. Niillä voi nostaa kestävyyttä, perus- ja superhyökkäyksiä, Ki-voimaa ja energiaiskuja. Ilman jatkuvaa grindausta peliä on mahdoton läpäistä. Viholliset kovenevat jatkuvasti ja iskevät jokaisessa matsissa yhä kovempaa ja kestävät enemmän rankaisua. Vaikeustaso ei yksinkertaisesti etene tasapainoisesti, ja peli menee liian nopeasti liian vaikeaksi.

Erilaisia kykyjä voi sijoitella seitsemään eri kategoriaan. Neljä on varattu perushyökkäyksille kuten Kame-energiaiskuille tai passiivisille Kaioken-tyylisille voimatason kohotuksille. Kolme on puolestaan superhyökkäyksille, joista yksi on tarkoitettu väistelyyn ja kuluttaa kestävyyttä Ki'n sijaan. Kykyjen tuunaaminen on mielenkiintoinen piirre pelissä, sillä sen avulla voi määritellä oman pelityylinsä. Se osoittaa myös arvonsa viimeistään siinä vaiheessa, kun löytää iskusarjoja täydentäviä erikoisliikkeitä. Systeemi suorastaan kutsuu kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja, joten uusia liikkeitä haluaa testata heti - hauskaa ja koukuttavaa.

Dragon Ball Xenoverse

Dragon Ball Xenoversen juoni siis muuttaa hieman alkuperäisen Dragon Ball Z:n ja kolmen elokuvan tarinaa. Aikamatkustuksen ansiosta tapahtumat eivät mene alkuperäisen kronologian mukaan, joten esimerkiksi yhdessä muutoskohdassa Goku ei ehdi pelastaa ystäviään Namekilta. Tässä kohtaa pelaajan pitää palata takaisin ajassa ja korjata epäkohta. Faneille vaihtoehtoiset tapahtumat ovat varmasti makeita. Harmittavasti koko pelin käsikirjoitus ja juonenkäänteet eivät ole yhtä hyvää tasoa. Mukaan mahtuu myös kummallisia kömmähdyksiä, jotka saavat vähemmän fanaattiset Dragon Ballin ystävät pyörittelemään silmiään.

Xenoversen vahvuuksiin on laskettava myös sen moninpeli, joka onnistui koukuttamaan kiitettävästi. Toiminta lähtee jälleen käyntiin Toki Tokista, josta voi suunnata yhteistyötehtäviin tai ottaa pikamatsia muita pelaajia vastaan. Ikävä kyllä kaikki ominaisuudet eivät olleet kirjoitushetkellä vielä käytössä, joten esimerkiksi turnausmoodi jäi testaamatta.

Ulkoasusta ei ole paljoa sanottavaa. Käytetty cel shading -tekniikka oli näyttävää jo edellisen sukupolven konsoleilla. Se toimii ihan mainiosti myös DBX:ssä, muttei se toisaalta onnistu häikäisemään millään tavalla. En välillä edes huomannut, että kyseessä on uudelle sukupolvelle luotu peli. Tosin tällaiset fiilikset varjostivat ajoittain myös koko kokemusta.

Jossain on otettu jopa takapakkia. Toki Tokissa navigoiminen tuntuu kuin peli olisi suunniteltu PS2:n raudan vaatimuksia ajatellen. Alueet ovat pieniä ja silti niiden välillä siirtymisissä on lataustauot. Erilaisia kauppiaita on viisi kappaletta ja heidät olisi hyvin voinut yhdistää kahdeksi kaupaksi. Käppäilyä on yksinkertaisesti aivan liikaa ja koko homman olisi voinut pakata huomattavasti tiiviimpään pakettiin.

Dragon Ball Xenoverse sopii kansikuvaksi niin sanottuun "Hyvien aikomusten käsikirjaan". Sisältöä on runsaasti, ja juoni onnistuu välillä jopa tempaamaan mukaansa. Taistelut tavoittavat myös paikoitellen sopivan eeppiset fiilikset, mutta välillä sekavuus syö peli-iloa. Mukana on aivan liikaa ryhmätappeluja, joiden aikana kuvakulmat villiintyvät täysin, eikä pelaamisesta tahdo tulla mitään. Dragon Ball Xenoverse on silti kohtalaisen mukava paketti, mutta itsenikin kaltaiselle kovan linjan fanille jotkut suunnitteluratkaisut ärsyttävät. Arvosanassa on tästä huolimatta ainakin yksi tai kaksi fanipistettä, ja täysin tasapainoista taistelupeliä etsivien kannattaa suunnata muualle tai vähintään kokeilla ennen ostoa.

Dragon Ball Xenoverse
Dragon Ball Xenoverse
Dragon Ball Xenoverse
Dragon Ball Xenoverse
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Runsaasti sivutehtäviä, hyvät kustomointimahdollisuudet, paljon avattavaa sisältöä, nettipeli on hauskaa etenkin yhteistyössä pelatessa, tarina vastaa jopa odotuksia
-
Taistelut eivät toimi silloin kun kentällä on liikaa väkeä, toteutukseltaan hyvin vaatimaton
Tämä on mainos: