Suomi
Gamereactor
arviot
Shaun White Snowboarding

Shaun White Snowboarding

Tuoreimman konsolisukupolven lumilautailupelit ovat olleet jokseenkin vähissä. Xbox 360:n alkutaipaleella julkaistiin Amped 3, ja Wiille on ilmestynyt kaksi lumilautailua sisältävää peliä. Tilaa markkinoilla siis on, ja mestarilautailija Shaun Whiten nimikkopeli pyrkii hyödyntämään tilanteen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Shaun White Snowboarding on erittäin vapaamuotoinen peli, mutta se ei kerro sitä pelaajalle. Pelin alussa maestro White bongaa pelaajan epäonnistuneen tempun ja päättää auttaa tätä kehittymään - mikäli pelaaja käy hakemassa Shaunille hieman hynää.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelaajan on reissattava pelin neljälle vuorelle Park Cityyn, Alaskaan, Japaniin ja Eurooppaan ja etsittävä jokaisesta rinteestä kolme kolikkoa. Kun kaikki 12 kolikkoa on metsästänyt, kiittää White pelaajaa hyvästä työstä, opettaa yhden kolmesta Focus-erikoisvoimasta - ja käskee pelaajaa hakea hänelle 12 kolikkoa neljästä rinteestä.

Sama homma toistuu neljästi. 48 kerätyn kolikon (ja 4 800 ärräpään) jälkeen Shaun viimein kehottaa pelaajaa suorittamaan kaikki vuorilta löytyvät temppuilu-, kisa- ja muut haasteet.

Kolikoiden kerääminen on ajoittain raivostuttavaa. Aina 12 kolikon jälkeen pelaaja saa käyttöönsä yhden Focus-voiman, jonka avulla seuraavat killingit täytyy löytää. Focus-voimia ovat taklaus, jonka avulla pääsee jäämuureista ja muista esteistä läpi, vauhti, jonka avulla voi laskea hauraiden jääsiltojen yli, sekä hyppy, joka ponnauttaa pelaajan käsittämättömän korkealle ilmaan.

Tämä on mainos:

Kolikoiden kerääminen ei olisi niin raskasta, mikäli peli kannustaisi pelaajaa tekemään välillä muitakin haasteita. Lähes kaikki haasteet ovat avoinna heti pelin alusta, mutta koska kolikonkerääminen on ainoa aktiviteetti, jota pelaajalle tuputetaan, ei muiden hommien hoitaminen tule mieleenkään.

Kolikoiden kerääminen ja koko Focus-voimajärjestelmä haiskahtaa pelin keinotekoiselta pidentämiseltä. Focus-voimia voi käyttää rinteitä laskiessaan, mutta esimerkiksi haasteissa niitä ei voi hyödyntää. Focus-voimia käytetään siis lähes pelkästään kolikoiden keräämiseen, jota taas tehdään Focus-voimien hankkimisen vuoksi! Lyhytpinnaisempi pelaaja heittää ohjaimen sohvalle ja pelilevyn myyntiin vaikeampia kolikoita etsiessään.

Kun kaikki kolikot on löytänyt, avautuu Triple Slam -kisa, jonka voittamalla pääsee haastamaan itse Shaun Whiten - kunhan on selvittänyt kaikki haasteet! Osa haasteista on naurettavan helppoja, kun taas esimerkiksi Air Time -haasteet tekee mieli kirota alimpaan manalaan. Niissä tehtävänä on olla ilmassa mahdollisimman paljon yhden minuutin aikana. Ongelmana on se, että hyppyajan laskuri ei ole pikkuhypyistä moksiskaan, vaan ilmassa pitää viettää tietty aika, jotta hyppy laskettaisiin kokonaisaikaan mukaan. Park Cityn Air Time -haaste on niin hankala, että jouduin sen selvittääkseni käyttämään bugia, jonka avulla kiviä päin laskemalla pääsee hyppäämään korkealle ilmaan.

Eikä kivihyppyreiden käyttö ole läheskään ainoa bugi, joka pelistä löytyy. Ajoittain lautailija saattaa jäädä ilmaan leijumaan tai tipahtaa rinteen läpi. Mikäli Shaun White Snowboardingista voi mitään päätellä, Ubisoftin laaduntarkkailussa on muutama työpaikka tarjolla hyvin pian.

Tämä on mainos:

Lentävän tomaatin lautailupeli näyttää kuitenkin kauniilta. Eri rinteiden välillä ei ole graafisesti suuria eroja, mitä nyt Japanista löytyy itämaisia rakennuksia, mutta sekä hanki että ympäristöt ovat silotellun näköisiä. Äänipuolikin toimii erinomaisesti, ja etenkin pelin soundtrack ansaitsee roppakaupalla kehuja. Hangilla on kiva jibbailla hyvän musiikin tahdissa.

Pelattavuudessa sen sijaan olisi parannettavaa. Temppuilu toimii kivasti, mutta yleinen liikkuminen ei. Pääsääntöisesti homma toimii sitä paremmin, mitä nopeammin laskee. Huomasin tarkkuutta vaativissa kohdissa ottavani usein laudan pois jalasta ja käveleväni loppumatkan, mikä kertoo jotain ohjattavuudessa hitaassa vauhdissa. Pysähtyminen tuottaa välillä myös hankaluuksia, mutta onneksi useimmiten rinnettä pääsee tamppaamaan ylös suhteellisen vaivatta.

Rinteisiin voi myös asettaa Skate-pelistä tutun merkin, johon voi halutessaan palata. Merkki pysyy muistissa, kunnes matkustaa johonkin toiseen rinteeseen tai katkaisee konsolista virrat, mikä helpottaa elämää huomattavasti - kunhan merkin muistaa laittaa paikoilleen.

Skate-peliä on tarkkailtu myös videoeditoria tehdessä. Milloin tahansa voi valita taukovalikosta hidastustoiminnon, jolla pääsee muokkaamaan vajaan minuutin takaisia tapahtumia. Kuvakulmia voi muokata, ja saman videon aikana voi tehdä useampiakin leikkauksia. Pätkien nopeutta ja kuvasuodinta voi muuttaa, ja lopuksi koko filmin voi ladata verkkoon muiden nähtäväksi.

Shaun White Snowboarding on hyvin kaksijakoinen peli. Kun se toimii halutulla tavalla, se on erinomainen lautailupeli. Etenkin rinteiden tutkiskelu ja temppujen tekeminen musiikin pauhatessa miellyttää, eikä vastaavaa kokemusta nykyisillä konsoleilla ole. Se on kuitenkin aivan liian viimeistelemätön. Pahimmillaan bugit pilaavat peli-ilon täysin. Mikäli vapaamuotoinen lautailu kiinnostaa, ja pinna kestää ajoittaiset harmitukset, on Shaun White Snowboarding hyvä hankinta. Sitä täydellistä lumilautailupeliä saadaan kuitenkin vielä odottaa.

Shaun White SnowboardingShaun White SnowboardingShaun White SnowboardingShaun White Snowboarding
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Avoin pelimaailma, kauniit rinteet, hyvä soundtrack, temppuilu
-
Lukuisat bugit, yleinen ohjattavuus, kolikonkeruu, focus-voimat, pitkitetty "juoni"
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Shaun White SnowboardingScore

Shaun White Snowboarding

ARVIO. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Mestarilumilautailija Shaun White ryntää avoimille lumilautailupelimarkkinoille. Parin kuukauden lisäviimeistely olisi ollut paikallaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä