Suomi
Gamereactor
arviot
Magicka 2

Magicka 2

Loitsuilla pelleily kavereiden keskinen jatkuu paremman verkkokoodin turvin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuonna 2011 julkaistu Magicka kärsi pahasti optimoinnin puutteesta, joka johtui todennäköisesti tekijöiden kokemuksen puutteesta. Pelin kehittänyt Arrowhead Studios koostui nimittäin Luulajan teknillisen yliopiston opiskelijoista, eikä heillä ollut kunnon suunnitelmaa Magickan kehittämiseksi. Vaikeuksista huolimatta peli oli myyntimenestys, mutta jatko-osan kanssa puhaltavat täysin uudet tuulet. Pelimoottorina toimii Bitsquid ja koodin on naputellut ensimmäisen pelin lisäosista tuttu Pieces Interactive.

Magicka 2 on ytimeltään sama kuin ensimmäinenkin osa: vauhdikasta loitsuräiskintää, joka parodioi perinteisiä fantasiaroolipelejä. Hupiin voi hypätä kerrallaan neljä pelaajaa, jolloin tuloksena on poikkeuksetta hulvatonta kaaosta. Ensin kannattaa kuitenkin käydä läpi opastus, jonka esittelee ensimmäisestä osasta tuttu Vlad. Nimestään huolimatta hän ei ole kuitenkaan vampyyri. Pienen verryttelyn jälkeen taiat lähtevät ensimmäisen osan veteraaneilla lihasmuistista.

Taikoja muodostetaan yhdistelemällä kahdeksaa eri elementtiä keskenään, jonka lisäksi niitä voi loihtia neljällä eri tavalla. Niitä voi ampua haluamaansa suuntaan, ympäröivälle alueelle, omaan aseeseen tai loitsijaan itseensä. Eli pelaaja voi halutessaan kolauttaa vaikka itseään kaaliin palavalla kivenlohkareella. Matkan varrella taskuihin kertyy myös erilaisia sauvoja ja aseita, joilla on jokaisella omat erityisominaisuutensa. Pelistä löytyy myös erityistaikoja, joiden loitsiminen on tavallista mutkikkaampaa. Niissä täytyy loitsia tietyt elementit prikulleen oikeassa järjestyksessä. Erikoistaikoja kuitenkin tarvitsee, sillä niiden avulla voi muun muassa herättää kaverit henkiin.

Yksi Magicka 2:n odotetuimmista uudistuksista on toimiva nettipeli. Kaikki ensimmäiseen osaan tutustuneet tietävät, kuinka sen verkkoympäristö oli yksi historian bugisimmista tekeleistä. Itse huokaisin onnesta, kun kaverini liittyivät peliini muitta mutkitta, eivätkä lentäneet pihalle ryhmästä missään vaiheessa. Nyt vastaavia ongelmia ei esiintynyt.

Tämä on mainos:

Artefact-esineillä mukaan saadaan entistä enemmän vaihtelua. Niiden kautta vaikeustasoa voi säädellä oman mielensä mukaan esimerkiksi muokkaamalla vihollisten terveyttä, liikenopeutta tai kavereihin kohdistuvaa vahinkoa, poistaa elementtejä käytöstä, lisätä taustalle naururaidan tai muuttaa koko pelin ulkoasuksi värikylläisyyden täyttämän Technicolor-television. Erilaisilla yhdistelmillä peliin saa monen moista uutta haastetta, joka nostaa pelin uudelleenpeluuarvoa kiitettävästi.

Magicka 2:ssa on edeltäjäänsä verrattuna muutamia tasapainoon liittyviä muutoksia. Tulesta ja vedestä muodostettava höyry ei yhdisty enää loitsuvalikossa. Niinpä aikaisemmin ylivoimaista sähköhöyryä ei voi enää muodostaa. Myöskään sähkömiinoja ei ole enää mahdollista tehdä. Erityistaiat voi myös laittaa pikanäppäimiin, jolloin kaverin herättäminen henkiin onnistuu yhtä nappia painamalla. Toisaalta erityistaioilla on latausajat, joten samaan kategoriaan kuuluvia erityistaikoja ei voi loitsia nopeasti yksi toisensa jälkeen. Hyvän muistin avulla taikoja voi kuitenkin heitellä entiseen tapaan. Aiemmasta osasta tuttuja pikaloitsuilla kyllästettyjä erityissauvoja ei nähdä jatko-osassa. Aseissakaan ei näyttänyt olevan enää mitään erityisominaisuuksia.

Ensimmäisen Magickan yksinpelistä tuttu henkiinherätyskeiju on oletuksena mukana myös moninpelissä, tuoden konkkaronkan kerralla takaisin elävien kirjoihin hädän hetkellä. Keijun voi kuitenkin aina herättää uudelleen henkiin, mikä tekee niin yksin- kuin moninpelikokemuksesta sulavan elämyksen. Pelaajan ei tarvitse huolehtia siitä, kuinka kaukana viime tarkistuspiste on. Artefactien kautta saa tämänkin kokonaan pois, jolloin päätä ei tarvitse enää vaivata pelin helppoudella.

Magicka 2 on pyhässä yksinkertaisuudessaan pitkälti ensimmäisen osan kaltainen. Jäin kuitenkin kaipaamaan muutamia asioita ensimmäisestä osasta, joihin kuuluvat esimerkiksi pelaaja vastaan pelaaja -kamppailut. Toki toisista voi ottaa mittaa impromptuna tarinapelin aikana. Pelaamisen perusteet on varsin samanlaiset molemmissa. Tämän myötä aloin pohtia, onko jatko-osan ostaminen välttämätöntä. Tärkeät korjaukset verkkokoodiin takaavat kuitenkin sen elämyksen, mikä jokaisen olisi pitänyt saada kokea jo neljä vuotta sitten ykkösosan kanssa. Omissa silmissäni Magicka 2 ei ole jatko-osa, vaan enemmänkin 15 euron päivitetty versio alkuperäisestä Magickasta. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä alkuperäinen Magicka oli niin lystiä, että kyllä se päivityksensä ansaitsi.

Tämä on mainos:
Magicka 2
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Korjattu verkkokoodi, huumori puree yhä, Artefactit tuovat peliin lisäväriä. Silti sama tuttu Magicka
-
Puuttuva kaksintaistelu-pelitila. Silti sama vanha Magicka.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Magicka 2

Magicka 2

ENNAKKO. Kirjoittaja Bengt Lemne

Magicka 2 rakentaa ensimmäisen osan vahvuuksien päälle ja heittää mukaan taistelujen luonnetta radikaalisti muuttavia esineitä.



Ladataan seuraavaa sisältöä