Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

XCOM 2

Xcom 2 on tunteita herättävä peli. Kampanjan aikana siirrytään luontevasti ahdistuksesta epätoivoon, tuskaan, toivon heräämiseen ja voitonriemuun sekä ylpeyteen.

Ihmiset hävisivät. Muukalaiset tulivat, näkivät ja voittivat sodan ihmiskuntaa vastaan. Pelkän kepin sijaan entisille maailmanmahdeille on tarjottu näennäistä porkkanaa integraation ja alistumisen muodossa, joten muukalaisille kuuliaiset nukkehallitukset pitävät järjestystä yllä. Avaruuden riesat eivät ole kuitenkaan vielä lopettaneet ja pahempaa on suunnitteilla. XCOM-ohjelman riekaleet ja hajanaiset vastarintasolut pitää saada takaisin ruotuun, sillä maapallo ei välttämättä kestä sitä, mitä on luvassa.

Pelaaja ottaa vastarintaa organisoidessaan jälleen näkymättömän ja äänettömän Komentajan roolin. Referenssejä edelliseen vuonna 2012 ilmestyneeseen peliin löytyy kohtalaisen paljon etenkin mukana olevien henkilöiden osalta, mutta sen pelaaminen pohjille ei ole millään muotoa pakollista. Tosin kireähkön vaikeustason ja viittausten takia haittaa siitä ei suinkaan olisi. Kampanjan aikana Komentaja matkustaa XCOM-joukkonsa kanssa jatkuvasti ympäri maailmaa kontaktoimassa vastarintaliikkeen jäänteitä keräten samalla resursseja ja iskien muukalaisia sinne, minne sattuu. Roolit on pyöräytetty herkullisesti ympäri etenkin tarinankerronnan puolella, mutta itse pelin ytimeen se ei muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vaikuta yhtä massiivisesti.

Xcom 2 on totuttuun tapaan jaettu kahteen osaan. Strategisessa osiossa päivitetään tukikohtaa, varustetaan sotilaita, tehdään tutkimusta ja valitaan seuraavia iskukohteita. Pesänrakennus on muutoin entisellään, mutta nyt vierekkäiset huoneet eivät enää anna bonuksia toisilleen. Tämä helpottaa rakennussuunnitelmia etenkin ensi kertaa pelaavalle, kun optimoinnin nimissä valmiita rakenteita ei tarvitse purkaa synergiaetujen maksimoimiseksi. Tutkimus ja kilpavarustelu toimivat edelleen niin, että kentältä löydetyt ruumiit ja varusteet raahataan ensin tiedemiehille ihmeteltäväksi, ja heidän määrästään riippuen erinäisten päivien jälkeen insinööreille annetaan toteutuskelpoisia projekteja.

Tämä on mainos:

Projektien hedelmät näkyvät sitten XCOM-sotilaiden elinajanodotuksen nousuna ja muukalaisten vastaavan laskuna, sekä toivottavasti tien päässä ihmiskunnan voittona. Tutkimuksen ja tuotekehityksen kanssa joutuu jatkuvasti tasapainottelemaan eikä etenkään ensimmäisellä läpipeluukerralla voi vielä sanoa, mitkä projektit ovat toisia parempia. Muukalaisetkaan eivät lepää laakereillaan, sillä jatkuvasti tikittävä mystinen Avatar-projekti kirittää pelaajaa hoitamaan juonen kannalta olennaisia tehtäviä nopeassa aikataulussa. Pelin yleistunnelma on muutenkin kiireisempi, sillä strategiaosuuden vaikeat päätökset ja kellon kanssa pelaaminen näkyvät myös taktisella puolella.

Itse taisteluosuus on saanut yhden ison uudistuksen ja tukun pienempiä. Ydin on silti entisellään - neljästä kuuteen toivon mukaan riittävän hyvin varusteltua sotilasta heitetään kentälle muukalaisia vastaan vuoropohjaisen sodankäynnin metodeja hyödyntämään. XCOM toimii ensin ja pelaaja käskyttää nurmiporat asemiin tai ampumaan nähtyjä muukalaisia. Kun kaikki ovat liikkuneet, muukalaiset tekevät saman toivon mukaan asiallisesti varautuneita sotilaita vastaan. Eri sotilasluokat tuovat omat vahvuutensa kohtaamisiin. Support voi kehityssuunnastaan riippuen joko parantaa tai tehdä tuhoa etenkin mekaanisiin vastustajiin GREMLIN-lennokkinsa kanssa. Grenadierista saa kehitettyä joko rankaisua kestävän tankin tai räjähde-ekspertin vaikka talon seinän romahduttamiin. Sharpshooter voi erikoistua joko kiikarikivääriin tai pistooliin. Täysin uusiRanger on porukan kovin soluttautuja ja haulikkospesialisti.

Uutta on myös niin sanottu Concealment-mekaniikka. Vastarintaliikkeen doktriinien mukaisesti väijytys on iso osa pelikirjaa, joten XCOM-operatiivit saavat toimia tehtävän alussa muukalaisilta piilossa. Valvontatornin tai vastustajan näkökentälle hiipiminen (tai joskus siviilin pelästyttäminen) laukaisee hälytyksen, jonka jälkeen muukalaiset valpastuvat ja lakkaavat partioimasta siirtyen suoraan toimintaan. Concealmentin tehokas hyödyntäminen mahdollistaa kokonaisen partion lanaamisen yhden hyökkäyksen aikana, sillä avoimella maastolla liikkuvat vastustajat ovat helppoa kauraa viereisten rakennusten katoilta tulen avaaville sotilaille.

Pelin uusi hahmoluokka, Ranger, osaa hyödyntää tätä Concealment-mekaniikkaa vielä erityisen hyvin. Muut hahmot eivät paljastuttuaan voi sulautua varjoihin uudelleen, mutta Ranger miekkansa kanssa voi muuttua loppupelistä melkoiseksi ninjaksi vihollisten lapaluita kutittelemaan. Kokemuksen myötä soltut vahvistuvat monilla eri tavoilla, eikä monipuolistunut ja entistä vaarallisempi viholliskatraskaan ole aivan yhtä mahdoton voitettava kuin ensisilmäyksellä kuvittelisi. Helpoksi ne eivät tehtävää kuitenkaan tee.

Uusia ikäviä tuttavuuksia on aikamoinen tukku, mutta virallisissa trailereissa ja jo pelin alkupuolella esiintyvä Viper lienee yksi nihkeämmistä. Tämä miehen mittainen kobrahybridi kun osaa sekä sylkeä myrkkyä, räiskiä plasmalla että vetäistä hyvässä suojassa kyyhöttävän sotilaan kielellään vierelleen kuristusotteeseen. Pari Viperiä voi jälkimmäisellä ominaisuudellaan pistää perinteisen siilipuolustuksen pahasti sekaisin. Siihen ei muutenkaan ole enää juuri varaa, sillä tehtävissä on usein aikaraja joko siviilihenkien menetyksen, pomminpurun tai vastaavan muodossa. En henkilökohtaisesti kuvitellut pitäväni aikarajoista niistä ensimmäistä kertaa kuullessani, mutta ne pakottavat hyvällä tavalla tiimiä eteenpäin iänikuisen suojassa kykkimisen sijaan.

Tämä on mainos:

Teknisenä suorituksena Xcom 2 on onnistunut, joskaan ei huimasti edeltäjästään poikkeava. Kentät luodaan nyt joka kerta uudelleen tapahtumapaikkakohtaisesta palikkavalikoimasta, joten teoriassa vaihtelua on loputtomiin. Lisäksi Pohjois-Amerikassa käytetyt taistelukentät vaihtelevat ulkoisesti miellyttävän paljon esimerkiksi Afrikan vastaavista, joissa isojen rakennusten ja lähiöiden sijaan kähistään luonnollisemmissa ympäristöissä.

Pientä graafista kiritystä on tehty siellä täällä etenkin hahmojen ja efektien osalta. Hahmonluonti on saanut muutenkin massiivisen päivityksen ja omalle XCOM-sotilaalle voi nyt rakentaa persoonallisuutta monista eri palasista ja ulkoasuvaihtoehdoista. Samalla sotilaisen menettäminen taistelussa on entistä tuskallisempaa. Aseet ampuvat joskus oudosti seinistä tai esteistä läpi, mutta toisaalta mitäpä raidetykiltä nyt odottaisikaan. Liikkeitä tai vihollisen hyökkäysanimaatioita saa välillä odottaa oudon kauan, joten vastustajan vuoro saattaa kestää tarpeettoman pitkään. Latausajat eivät muutenkaan ole aivan matalimmasta päästä, joten pelin asentaminen SSD-levylle on suotavaa sujuvuuden takaamiseksi. Nettikeskustelujen perusteella peli saattaa kaatuilla tai hidastella ajoittain, mutta omalla kokoonpanollani näihin ongelmiin en törmännyt.

Xcom 2 on luonteva jatko-osa klassista pelisarjaa onnistuneesti modernisoineelle edeltäjälleen. Peli voi satunnaisen luonteensa takia pyllähtää välillä epäreilun puolelle, jolloin ainoastaan aktiivinen pelitilanteen tallentelu ja latailu mahdollistavat edes muutaman sotilaan paluun kentältä takaisin. Jos tätä "huijausta" ei halua ryöstöviljellä omassa pelissään, ihan ensimmäinen kampanja kannattaa ottaa opetuksen ja erehtymisen kannalta. Toisella peluukerralla aiemmin tiedonpuutteen takia vaikeat ratkaisut saattavat olla päivänselviä.

Peli onnistuu synnyttämään edelleen melkoisen kavalkadin tunnetiloja. Taktinen taistelu toimii ja strategiaosuus on virkistävästi erilainen ykköseen verrattuna. Oman pikku vastarintaliikkeen kehittäminen tuntuu mielekkäältä, sillä tärkeitä päätöksiä pitää tehdä liukuhihnatahtiin niin hahmonkehityksessä kuin suuremmassakin mittakaavassa. Lähtötilanteen ympäri pyöräyttäminen, väijytykset mahdollistava concealment-mekaniikka, uusi hahmoluokka, parempi hahmoluonti ja myriadi muuta parannusta pitävät huolen siitä, että osumaprosenttien sadattelu jatkuu tulevaisuudessakin.

Arviossa käytettiin alustana Jimm's Balor V2 -tietokonetta, joka on Jimm's PC-Store Oy:n kasaama pelikone. Arvion kyseisestä laitekokonaisuudesta voi lukea täältä.

Xcom 2Xcom 2
Xcom 2
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Käännetyt roolit, concealment, hahmonkehitys
-
Ajoittain epäreilu, raportteja kaatuilusta
Tämä on mainos: