Suomi
Gamereactor
arviot
Superhot

Superhot

Arviossa superkuuma pulmaräiskintä PC:llä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hyvä peli tietää, mikä sen genressä toimii. Erinomainen peli tietää, mikä genressä toimii ja tekee sen uudella ja jännittävällä tavalla. Superhot on kenties lyhyt, mutta ehdottomasti testaamisen arvoinen elämys.

Superhot on yksi niistä arvostelun kirjoittamisen kannalta harmillisista peleistä, joiden juonesta ei halua paljastaa mitään. Todella vanhan koulukunnan DOS- ja ASCII-referenssejä ja tyyliä sisältävä tarinankerronta alkaa yksinkertaisesta ja päätyy jos ei nyt monimutkaiseksi, niin ainakin monitulkintaiseksi. Se sisältää paljon metatason vitsejä ja kerrontaa, jossa peli tunnustaa pelaajan roolin pelaajana. Pelaaja ei siis ole jokin käsikirjoittajan luoma hahmo, jota tämä ohjastaa. Superhotin juoni tuli itselleni täysin puun takaa, ja hyvä niin. Se pitää otteessaan koko peruskampanjan lyhyen keston ajan.

SuperhotSuperhot

Jos tarinankerronta on äkkiväärää, sitä on myös itse pelikin. Ulkoisesti Superhot muistuttaa ensisilmäyksellä minimalistista ensimmäisen persoonan räiskintäpeliä. Jos sitä pelaisi kuin normaalia paukuttelua, nekkuun tulisi ja lujaa. Siksi peli eteneekin vain kun pelaaja etenee. Jos pelaaja on täysin paikallaan, pelin maailma liikkuu kuin todella rajusti hidastetussa filmissä. Pään kääntäminen hiirellä kiihdyttää vauhtia hieman ja vasta liikkuminen siirtää ympäröivän todellisuuden reaaliaikaan. Jos pelaaja pysähtyy, aika jämähtää uudelleen. Tähän todella erikoiseen aikamekaniikkaan tottuu todella nopeasti ja täysin mahdottomalta näyttäneet tilanteet muuttuvat John Woo -elokuvan supertyylitellyiksi sankarihetkiksi.

Tämä on mainos:

Superhotin maailma on lähes äärimmäisyyksiin asti yksinkertaistettu ja värikoodattu. Pelaajan oma hahmo (eli lähinnä kädet) ovat mustia, samoin eri rajatuille alueille kuten baariin sijoitettujen kenttien käpisteltävät esineet ja aseet. Viholliset ovat kirkuvan punaisia ja erottuvat valkeita taustoja vasten välittömästi. Aseissa on rajallinen määrä ammuksia, joten kaikki kättä pidempi katanasta kukkaruukkuun kelpaa käyttöön. Nyrkit ovat myös käytössä, mutta hidastettunakin pystypaini häviää helposti rynnäkkökiväärille. Viholliset hajoavat kuollessaan kauniisti kimalteleviksi polygonipirstaleiksi äärimmäisen tyydyttävällä tavalla.

Eri kentät ovat kuin maailman hitaimmin eteneviä toimintapulmatehtäviä, jossa eri astaloiden oikea-aikainen käyttö ja - kiitos hidastetun maailman - vastustajan luotien väistely johtavat toivon mukaan voittoon. Pelaaja on vastustajien tapaan laakista vainaa, joten yksikin takavasemmalta yllättänyt haulikkomiehen hauli voi pakottaa ottamaan kentän alusta uudelleen. Eri skenaariot ovat onneksi hyvin lyhyitä ja uusintayritykseen voi lähteä nopeasti. Lopputuloksen voi nähdä ja tallentaa erityiseen Killstagram-palveluun. Siellä matelevavauhtinen toimintakohtaus pyörii reaaliajassa ja pelaajan toimet muuntautuvat pelin laskelmoivasta taktikoinnista supersankariluokan hengästyttävän nopeaksi tappokohtaukseksi.

Pelin ainoa heikkous on sen lyhyys. Kun pääjuoni on noin kahden-kolmen tunnin jälkeen selätetty, motivaatio jatkamiselle riippuu siitä, haluaako samoja kenttiä ja peliin piilotettuja lukuisia yllätyksiä (kuten toisia, pieniä pelejä) testata. Läpipeluu avaa uuden päättymättömän pelimuodon, jonka lisäksi vanhoja kenttiä voi yrittää läpäistä erilaisissa haasteissa, kuten pelaamalla koko pelin läpi pelkällä katanalla. Mukana on myös tukku "tapa 30 tyyppiä mahdollisimman nopeasti" -tyyppisiä kisamuotoja, mutta kaikki kierrättävät tavalla tai toisella pääjuonessa nähtyjä elementtejä. Varsinaista moninpeliä ei ole, mutta esimerkiksi erilaiset nopeustestit ja tulosten Killstagram-julkaisu voivat pitää mielenkiintoa yllä sopivassa porukassa.

HQ
Tämä on mainos:

Arviossa käytettiin alustana Jimm's Balor V2 -tietokonetta, joka on Jimm's PC-Store Oy:n kasaama pelikone. Arvion kyseisestä laitekokonaisuudesta voi lukea täältä.

SuperhotSuperhotSuperhotSuperhot
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hävyttömän tyylikäs, tarinankerronta, pelimekaniikka
-
Lyhyt
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
SuperhotScore

Superhot

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Arviossa superkuuma pulmaräiskintä PC:llä.

0
Superhot ilmestyi tänään Xbox Onelle

Superhot ilmestyi tänään Xbox Onelle

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Kehittäjä Superhot on tänään julkaissut nimikkopelinsä Superhotin myös ensimmäiselle konsolille. Pelihän teki jo vaikutuksen helmikuussa PC:llä, mutta tästä päivästä...



Ladataan seuraavaa sisältöä