Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Overwatch

Overwatch on skitsofreeninen kokemus. Parhaimmillaan se voi olla suurin piirtein hienointa, mitä moninpelissä voi kokea. Pahimmillaan hiiri tekisi mieli viskata tuuletusikkunasta katukiveykseen.


Overwatch on kasattu osin Blizzardin sittemmin hylkäämän Titan-MMO:n raunioille. Tästä esimerkkinä toimivat nettiräiskinnäksi varsin koherentit taustatarinat ja eri hahmojen väliset suhteet. Jutun juonta ei ihan hirveästi ole vielä avattu, mutta joitakin häivähdyksiä siitä löytää erinomaisten tuotettujen lyhytanimaatioiden kautta. Ne esittelevät samalla pelin hahmoja ja heidän erikoisosaamistaan. Eri sankarit ja heidän kykynsä ovat reippaasti toisistaan poikkeavia Battlebornin tapaan, mutta siihen näiden kahden pelin yhtäläisyydet suurin piirtein päättyvätkin. Battleborn on kokonaisvaltaisempi paketti kampanjoineen moninpelin edustaessa MOBA-pelejä tietokoneen ohjastaminen hahmoineen ja välitavoitteineen. Overwatch on taas puolestaan paljon velkaa Team Fortress 2:lle, sillä molemmat pelit keskittyvät puhtaasti pelaajien väliseen kontrollipisteiden valtaamiseen ja saattotehtäviin. Soolopelaajalle tarjolla ei ole siis minkäänlaista sisältöä.

OverwatchOverwatch
Tämä on mainos:

Tiimipohjaisen pelin hyvät ja huonot puolet käyvät nopeasti tutuiksi jo ensimmäisten matsien aikana. Yksinäinen susi voi napsia yksittäisiä pieniä voittoja taistelun takalinjoilla, mutta varsinaisten objektiivien valtaamiseen ei yleensä ole paukkuja. Esimerkiksi hiljalleen eteenpäin leijuvaa ajoneuvoa on lähes mahdoton puolustaa yksin, koska erilaisia hyökkäyskulmia on niin katutasossa kuin kattojen harjallakin. Tiimikavereiden tuki onkin välttämätöntä, jos pelistä haluaa muutakin irti kuin satunaisia hajatappoja. Ranked-pelitila on tulossa hieman myöhemmin, joten tällä hetkellä pelaajat joutuvat tyytymään Quick Play -pelimoodiin satunnaisine karttoineen ja pelivariantteineen. Tarjolla on lisäksi viikoittain vaihtuva Brawl, joka heittää pari jakaria rattaisiin muuttamalla pelin asetuksia.

Hahmot on jaettu karkeasti neljään eri luokkaan: hyökkääjiin, puolustajiin, tankkeihin ja tukijoukkoihin. Overwatch pyrkii myös varmistamaan hahmonvalinnan yhteydessä näppärillä vihjelaatikoilla, että hyökkäävällä tiimillä on riittävästi tulivoimaa ja puolustajilla tankkeja ynnä muuta. Vinkit eivät pakota yhtään mihinkään, mutta avustavat sekalaisessa porukassa pelaavia valitsemaan tiimiänsä eniten hyödyttäviä sankareita. Erikoisuutena Overwatchissa omaa hahmoaan voi vaihtaa kuoleman korjatessa paremmin tilanteeseen sopivaksi. Pahinkin siilipuolustus on usein murrettavissa fiksuilla sankarivalinnoilla ja pienellä koordinaatiolla oman tiimin sisällä.

Erikokoiskyvyt vaihtelevat reippaasti hahmosta toiseen ja ne seuraavat yleensä sankarin arkkityyppiä jollain tavalla. McCree on kuudestilaukeavaansa ihastunut cowboy, joka voi ampua joko tarkasti tai nopeasti tilanteen mukaan. Panssariin pukeutunut Pharah suosii erilaisia raketteja niin työntövoimana kuin aseistuksenakin. Bastion-robotti voi muuntautua napin painalluksella tulivoimaiseksi tykkitorniksi. DJ-teemoitettu brassi Lucio parantaa ja piristää kanssapelaajia, kunhan levyjen pyörittämiseltään ehtii. Osa hahmoista toteuttaa luokkaansa puhtaammin, kun taas toiset sopivat useampaan kategoriaan. Jokaista hahmoa kannattaa kokeilla ainakin kerran pelkästään jo siksi, että kyseisen sankarin osuessa kohdalle tietää, mitä vastapuoli tuo taisteluun.

OverwatchOverwatch

Sankareiden erikoiskyvyt ja etenkin tehokkaat Ultimate-hyökkäykset pääsevät omimmilleen, kun niitä käyttää yhteistyössä muiden pelaajien kanssa. Esimerkiksi voimakasrakenteinen venäläisittäin ääntävä Zarya voi sumputtaa vastustajat miniatyyrisen mustan aukon sisään, jolloin jousta käyttävä Hanzo voi vapauttaa tuplalohikäärmenuolensa joukon keskelle. Synergiaedut ovat merkittäviä ja erottavat hyvin yhteen pelaavan tiimin huonosta.

Jos oma porukka haahuilee missä sattuu eikä ole kiinnostunut tehtävän suorittamisesta, Overwatch muuttuu kauniista kauheaksi silmänräpäyksessä. Yksi pelaaja ei (yleensä) voi tehdä ihmetekoja, joten objektiivia pelaavan kohtaloksi jää kuolla kerta toisensa jälkeen hyvin organisoidun joukkueen kynsissä. Tähän liittyy myös merkittävä kysymysmerkki pelin pitkäikäisyyden suhteen. Jos satunnaisryhmissä pelaavat kohtaavat jatkuvasti hyvin kommunikoivan ja yhteen pelaavan vastapuolen joukkueen, peli-ilo voi kaikota nopeasti eikä Overwatchin pariin tule enää palattua useamman 100-0 -tappion runtelemana.

Pelaamisen myötä pelaajan tilin kokemuspisteet karttuvat ja tasonnousun myötä pääsee availemaan erityisiä Loot Crate -laatikoita. Lootia voi ostaa myös euroilla. Sisältä löytyy vain kosmeettista tavaraa, kuten spraymaalikuvioita, dialogipätkiä, poseerauksia ja vaihtoehtoisia ulkoasuja eri hahmoille. Satunnaisuusgeneraattori on vahvasti läsnä täällä, joten sitä erityisen näyttävää Reinhardt -lookkia voi joutua odottelemaan pitkään. Blizzard on ilmoittanut kaikkien tulevien kenttien ja hahmojen olevan ilmaisia, mikä onkin erittäin kiitettävä linjaus. Näin pelaajayhteisö ei halkea kahtia karttapaketin tullessa ja peleihin riittää pelaajia. Blizzardin luomat vaihtoehtoiset ilmeet ovat sitä verran hienosti toteutettuja (esim. vikkelästi viipottavan Tracerin punk-tyyli tai Winston-gorillan safariasuste), että loottilaatikoista kertynee firmalle sievoinen tuotto.

Overwatch on hyvännäköinen - kunhan tykkää värikkäästä ja karrikoidusta - ja erinomaisesti toimiva nettiräiske. Ohjattavuus PC:llä on hienosti hyppysissä niin liikkeen kuin ammuskelunkin osalta. Erikoishuomion ansaitsee myös kattava asetusvalikoima, jossa pääsee tuunaamaan jopa hahmokohtaisia kontrolleja. Ääninäyttely on hienosti hoidettu kautta linjan, vaikka jotkin enemmän itseään toistavat dialoginpätkät saattavat nyppiä aika ajoin.

Pelin teknisen toteutuksen ainoa heikko kohta löytyy palvelintekniikan puolelta. Overwatchin "tick rate", eli pelaajien ja palvelimen välisen tiedonvaihdon tiheys, on vain 20.8 hertsiä. Suosituimmissa PC-räiskinnöissä kuten Counter-Strike GO:ssa tai Battlefield 4:ssa sama luku on vähintään kolminkertainen. Alhaisen päivitystahdin takia pelissä syntyy joskus tilanteita, jossa tarkka-ampujan kuti osuu kuuppaan, vaikka omalla ruudulla hahmo olisi ehtinyt jo seinän taakse suojaan. Peli ei ole yksinkertaisesti ehtinyt päivittää tarkkaa sijaintia riittävän nopeasti kaikille asianomaisille. Jahka palvelinruuhka alkurynnistyksen jälkeen tasoittuu, Blizzardin soisi nostavan tick raten muiden nettimoninpelien tasolle.

Koska lopullinen arviokoodi saapui vasta pelin julkaisun jälkeen, pelikokemukset on kerätty tähän arvioon osin beta-testin kautta. Suuria muutoksia hahmotasapainotuksia lukuun ottamatta ei ole tullut vastaan, joten avoimessa betassa pelin parissa viihtyneet tietävät, mitä ovat hankkimassa. Olen toistaiseksi nauttinut värikkään maailman ja hahmojen välisistä sinkohippasista paljon. Lyhyehköt erät mahdollistavat Overwatchin pelaamisen pienemmissäkin erissä, joten yhden tai kolme matsia ehtii sullomaan vähän kiireisempäänkin aikatauluun. Voimakkaasti tiimipelaamiseen painottuva pelityyli vaatii totuttelua ja joskus oman egon unohtamista, jos suosikkihahmo ei yksinkertaisesti toimi vallitsevassa tilanteessa. Overwatch voikin luoda saman pelisession aikana sekä parhaan että pahimman kokemuksesi nettipelaamisesta. Se ei ota suuria riskejä pelimekaniikkojen suhteen, vaan tekee Blizzardin totuttuun tapaan hyväksi todetuista palasista hiotun ja toimivan paketin.

OverwatchOverwatchOverwatch

Peli testattiin Jimm's Balor -tietokoneella pääosin tutun porukan kanssa mutta myös yksin ja satunnaisten kanssa avoimessa betassa ja julkaisuversiolla. Jimm's Balor V2 -tietokoneen on kasannut Jimm's PC-Store Oy ja arvion siitä voi lukea täältä.

Overwatch
Overwatch
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hiottu kokonaisuus, vaihtelevat sankarit, tiimipeli, mikromaksuilla vain kosmeettista sisältöä
-
Ei sisältöä soolopelaajille, alhainen "tick rate", raastava kokemus jos tiimi ei toimi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score
Tämä on mainos: