Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Urban Empire

Urban Empire

Kunnallispolitiikan syöverit

Urban Empire ja kehittäjä Reborn Games yrittävät jotain, minkä olisi kuvitellut löytäneen tiensä rakentelupeleihin jo aiemmin. Kaikkivoipaisen pormestarin sijaan pelissä väännetään peistä myös valtuuston kanssa siitä, otetaanko lapset pois kaivostyöstä ja mihin se poliisiasema nyt sitten rakennetaan.

Kaupunkirakentelupelit noudattavat usein varsin kankeaa kaavaa - kaavoita alueita, rakenna infrastruktuuria, odota verotuloja ja toista. Suomalainen Reborn Games on lähtenyt hakemaan tähän uutta kuvakulmaa tuomalla kaupunkiin myös poliittisen elementin valtuuston muodossa. Pelaaja on edelleen yksi neljän vaikutusvaltaisen perheen vesasta, joka jälkeläisineen ohjaa kaupungin viiden aikakauden läpi kohti ruusuista tulevaisuutta. Eri perheet tarjoavat vähän roolipelimäistä alavirettä erikoisbonuksineen, joten yhdellä pelikerralla voi keskittyä teknologian edistämiseen ja toisella vaikkapa yhteiskunnan eliitin viihdyttämiseen.

Peli alkaa kuten lähes kaikki muutkin rakentelupelit. Kartan ja perheen valinnan jälkeen kaavoitetaan käpykylän ensimmäiset korttelit ja seurataan niiden täyttymistä. Kaupunki on jaoteltu tuttuun tapaan kolmeen osaan asukkaille, kauppiaille ja teollisuudelle. Näillä osapuolilla on lisäksi omat tarpeensa turvallisuudesta itsensä toteuttamiseen. Näitä tarpeita täytetään rakentamalla kouluja, paloasemia, puistoja ja muuta vastaavaa. Lisäksi monet vastaan tulevat tapahtumat ja kaupunkia koskevat poliittiset päätökset muokkaavat kansan mielihaluja. Itse gryndaaminen on suoraviivaista ja helppoa eikä riittäisi pelin aiheeksi itsessään ilman Urban Empiren toista osapuolta.

Jokainen merkittävämpi päätös kansalaisten oikeuksista ja velvollisuuksista sataman rakentamiseen menevät kaupunginvaltuuston ja sen eri poliittisten puolueiden kautta. Puolueilla on omat painopisteensä vasemmisto-oikeisto- ja liberaali-konservatiivi -koordinaatistossa. Ensimmäisillä aikakausilla puolueita on vähemmän ja ne nojaavat skaalan konservatiivisempaan suuntaan. Kehitystä ei voi kuitenkaan pysäyttää lopullisesti ja loppupelissä puhaltavat liberaalimmat tuulet. Äänestystä ennen pelaaja voi vaikuttaa puolueisiin joko pyytämällä, vaatimalla tai uhkailemalla niitä. Mitä kovemmat puheet ovat käytössä, sitä enemmän poliittisena valuuttana toimiva "hyvä tahto" (pelissä Goodwill) ottaa osumaa. Periaatteessa öykkäröinnillä voi siis runnoa läpi melkein päätöksen kuin päätöksen, mutta seuraavat äänestykset menevät sitten nöyränä poikana valtuuston tahdon mukaisesti.

Poliittisesta kompassista huolimatta monet vallankumouksellisetkin ideologiat tuntuvat menevän läpi turhan helposti. Puolueet voisivat pitää paljon voimakkaammin kiinni omista arvoistaan, jotta niitä vastaan joutuisi vääntämään toden teolla. Poliittisen vaikuttamisen rajautuminen vain äänestystilanteisiin on myös sangen rajoittavaa, eikä puolueiden kanssa voi yleisesti kaveerata tai kyräillä näiden tapahtumien ulkopuolella. Mukavana puolena aikojen vaihtuessa myös puoluekenttä elää, joten edelliskauden hallituspuolue saattaa olla vuodenvaihteessa valtuuston vähäpätöisin jengi. Pahimmassa tapauksessa ne kuolevat kokonaan pois uusien puolueiden ottaessa entisten paikan. Nämä vaihtuvat olosuhteet pitävät pelaajaa mukavasti varpaillaan aikakaudesta toiseen. Edistystä ei kuitenkaan voi pysäyttää edes ultrakonservatiivisesti pelattuna, mikä vähentää valinnan vapautta hieman.

Urban Empire
Urban Empire
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: