Hiljalleen isojen pelitalojen lähtiessä mukaan VR-tuotantoihin myös Ninja Theory (Heavenly Sword, Devil May Cry) kokeilee siipiään tällä saralla. Heidän ensimmäinen VR-pelinsä, Dexed, syntyi sisäisen game jamin kautta vain muutamassa kuukaudessa. Tämä ehkä onkin syynä pelin lyhyyteen.
Rakenne on simppeli, ja pelattavuudesta on karsittu kaikki ylimääräinen pois. Yksinkertaisuudessaan pelaaja lentää automaattisesti seesteisten alueiden läpi keräten pisteitä ampumalla vastaan tulevia haamumaisia olentoja. Pelin juju piilee siinä, että haamuja on kahdenlaisia ja niiden ampumiseen tarvitaan oikeanlainen ammus. Palavat haamut sammutetaan jää-ammuksilla, kun taas jäiset haihdutetaan tuliammuksella. Näin siitä huolimatta, että pelin tutoriaali väittää juuri päinvastaista. Jos ammukset menevät vääriin kohteisiin, peli syöksee erillisen ammuksen pelaajaa kohti. Tähän voi vielä onneksi reagoida oikeanlaisella suojalla. Lisäpisteitä voi kerätä ampumalla ympäristöistä esiin työntyviä matomaisia letkunpaloja. Tason lopussa kerättyjä pisteitä verrataan paikallisten tilastojen lisäksi myös maailman pistetilastoihin. Näin pyritään pitämään pelaajat Dexedin parissa pitempään juuri pistetilastojen parantamisen toivossa.
Virtuaalikypärän avulla ohi lipuvaa maisemaa voi ihastella joka puolelta. Ampuminen kuitenkin tapahtuu ohjaimella käyttäen hyväksi sen gyro-ominaisuutta tähtäykseen. Vasemmat liipaisinnapit hoitavat sekä tulipuolen ampumisen että suojauksen, ja oikealta hoidetaan samat toiminnot jäälle. Suositeltavaa on kuitenkin käyttää Move Motion Controller -ohjaimia ampumiseen, jolloin molempia elementtejä voi ohjata omalla ohjaimellaan. Oudosti Dexed unohti mainita Move Motion Contoller -ohjaintuestaan: opin asiasta pelin trailereita katsomalla.
Dexed pitää sisällään neljä erillistä luontoteemaista maailmaa ja erillisen loppuvihollistason. Näiden lisäksi peliin on lisätty erillinen virtuaalisammio, jossa samainen haamujen ampuminen jatkuu muutamilla erikoisaseilla höystettynä. Kenttien vaikeustason voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta, joista helpoin ei rankaise väärin ammutuista ammuksista. Lisäksi tasoista voi nauttia erityisessä zen-tilassa, jossa viholliset on poistettu kokonaan ja pelaaja voi keskittyä leijailemaan läpi unimaisten maisemien.
Pelin graafinen ilme on varsin yksinkertaistettua ja selkeää. Maailmat pidetään simppeleinä mutta tunnistettavina ja värien avulla nostetaan esiin huomioitavat asiat. Tällainen pelkistetty kokonaisuus istuu hyvin miellyttävään tunnelmaan. Rauhallinen tahti ja ammuttavien haamujen suhina luo unenomaista ilmapiiriä, jota vahvistaa kaunis ja melodinen elektroninen musiikki.
Dexed on erittäin miellyttävä VR-kokemus kaikessa rauhallisuudessaan. Minimalistiset linjaukset ja mieleenpainuva musiikki istuvat hyvin yhteen luoden satumaisen tunnelman, josta tulee mieleen osittain vuonna 2010 julkaistu Journey. Pelin lyhykäisyys jää silti vaivaamaan ja jättää toivomaan, että edes isommat pelitalot uskaltaisivat panostaa kunnolla VR-peleihin. Näitä kovasti tekniikkademoilta tuntuvia pikkupelejä on nähty jo riittävästi. Nyt olisi hyvä aika hypätä jo isompiin saappaisiin.