Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Halo Wars 2

Halo Wars 2

Se oikein tehty konsolistrategianaksu on täällä taas.

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)

Konsolit ja reaaliaikaiset strategianaksuttelut eivät sovi kovinkaan hyvin yhteen. Itse asiassa vasta alkuperäinen Halo Wars osoitti, miten lajityyppi saadaan toimimaan konsoliohjaimella. Täydellinen se ei ollut, mutta toimivan ohjauksen ja nerokkaan tehtäväsuunnittelun yhdistelmänä luotiin onnistunut pelikokemus konsolipelaajille. Kahdeksan vuotta alkuperäisen julkaisun jälkeen markkinoille tuodaan nyt Halo Wars 2, jonka vetovastuussa on toiminut Microsoftin 343 Industries. Apua on haettu myös strategiapelien veteraaneilta Creative Assemblylta. Halo Wars 2 käyttää ensimmäisen pelin pohjapiirustuksia hyvinkin uskollisesti, joten kyse on enemmänkin ohjauksen ja yleisen toimivuuden päivittämisestä kokonaan uuden luomisen sijasta. Peli julkaistaan myös PC: lle, mutta Halo Wars 2 on rakennettu nimenomaan konsolit mielessä.

Reaaliaikastrategian kaikkien toimintojen sovittaminen Xbox Onen ohjaimelle ei ole helppoa, mutta Creative Assembly on onnistunut urakassaan hyvin. Ristiohjaimella esimerkiksi vaihdetaan kameranäkymää eri yksiköiden ja tukikohtien välillä, ja oikealla liipaisimella pystyy jakamaan joukkoon neljään ryhmään. Kikka on loistava keino estää joidenkin haavoittuvien yksiköiden täystuho vihollisen yllättäen hyökätessä. Lisäksi se mahdollistaa useamman asian hoitamisen kätevästi samaan aikaan. Napin painallusta tulee sitäkin harrastettua paljon, sillä nopea näpäytys valitsee kaikki ruudulla olevat joukot tuplanapautuksen asettaessa kaikki kentän yksiköt pelaajan komentoon samanaikaisesti.

Ohjauksen suvereeni hallinta on keskeinen avain voittoon varsinkin verkkokarkeloissa. Mekaanisesti Halo Wars 2: n taistelut ovat hyvin perinteisiä naksuttelutaistoja, jotka noudattavat kivi-paperi-sakset-logiikkaa. Sellainen vaikutelma tosin jää, että Creative Assemblylta loppuivat napit niin sanottuja johtajavoimia määritettäessä. Tehokasta täsmäiskua käyttääkseen on ensin painettava vasen liipaisin pohjaan pyörövalikon avaamiseksi. Sen jälkeen valitaan haluttu voimakyky ja painetaan A-nappia. Sitten valitaan kartalta maali ja lopulta painetaan uudestaan A: ta. Näitä erikoiskuja tulisi käytettyä paljon enemmän, jos ne olisi voinut laittaa pikavalintaan esimerkiksi ristiohjaimelle. Johtajakyvyt saattavat onnistuessaan kääntää koko ottelun kulun, mutta niiden käyttäminen kuluttaa liikaa aikaa.

Halo Wars 2: n tarjonta jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Tarinatila kattaa kolme näytöstä ja yhteensä tusinan verran tehtäviä. Aloitus on sanalla sanoen hidas, eikä erilaisia etenemisratkaisuja juuri ole käytössä. Myöhemmin homman nimi alkaa aueta, jolloin luvassa on mieleenpainuvia ja hyvin suunniteltuja tehtäviä. Kartat tarjoavat omaa vaihteluaan: välillä on pakko enemmän hyökätä, ja joskus taas rakentaa lähinnä vahvoja puolustusasemia. Osa tehtävistä keskittyy muutaman avainhahmon täsmäiskuihin, jolloin resurssien käytöstä ja tukikohdan rakentamisesta ei tarvitse huolehtia. Kokonaisuus tarjoaa hyvin uudelleenpeluuarvoa löydettävien tavaroiden ja vaihtoehtoisten strategioiden muodossa.

Pelin toinen osa-alue on niin sanottu perinteinen verkkomoninpeli. Saatavilla on neljä erilaista pelimuotoa, ja kokonaisuus on selvästi suunniteltu kilpailulliset kohtaamiset silmällä pitäen. Mukaan ympätyt päivittäiset ja viikoittaiset haasteet edellyttävät nekin usein verkkomatsien suorittamista. Halon vanhat fanit tunnistavat tällaisen rakenteen, joten kehittäjät ovat selvästi ottaneet huomioon pelaavan kansan mieltymyksiä. Monella tavalla juuri verkkomoninpeli on se paikka, jossa pelin koko monipuolisuus ja taktisuus tulevat parhaiten esiin. Tarinatila pitää tilanteet tiukasti ohjattuina ja hallittuina, kun taas verkossa pelaajien luovuus päästetään täysin valloilleen. Vaihtoehtoina on kahden pelaajan matsin ohella 2 vs. 2 ja 3 vs. 3. Useamman kaverin kanssa sotatoimien onnistunut koordinointi on erittäin palkitsevan tuntuista puuhaa.

Kolmas osa kokonaisuudesta on Blitz, joka on riisuttu versio tavallisista verkkomatseista. Tukikohdat on korvattu kortteihin perustuvalla järjestelmällä. Tavoitteena on vallata ja pitää hallussa kolmea kartalla olevaa pistettä. Ottelun alussa valitaan oma sankariyksikkö, jonka jälkeen ryhdytään keräilemään kortteja kentällä olevista paketeista (joita voi myös ostaa). Korteissa on odotetusti erilaisia yksiköitä, ja toiset kortit ovat yleisempiä kuin toiset. Kerätyt kortit järjestetään sitten pakoiksi, joita voi muovata joko kauttaaltaan tasapainoisiksi tai tiettyä vihollisyksikköä vastaan räätälöidyiksi.

Blitzissä voi pelata niin muita pelaajia kuin tekoälyäkin vastaan. Kaverin kanssa tekoälyä vastaan vedettäessä Blitz Firefight on ilahduttavan monipuolista ja strategista pelaamista. Suurin ongelma on se, että Blitziä pelataan tasan yhdellä kentällä, jonka nimi on Proving Grounds. Areena tarjoaa paljon mahdollisuuksia erilaisiin lähestymistapoihin, mutta silti useampi kenttä olisi ollut ehdottoman tervetullut lisäys. Toivottavasti lisäkarttoja saadaan julkaisun jälkeen DLC-latauksien muodossa, sillä Blitz on hyvinkin koukuttava pelimuoto.

Halo Wars 2Halo Wars 2
Halo Wars 2Halo Wars 2
Halo Wars 2
Tämä on mainos:
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Tämä on mainos: