Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

For Honor

Viikingit, ritarit ja samurait ottavat yhteen Ubisoftin uudessa taistelupelissä, joka vaatii runsaasti kärsivällisyyttä, taitoa ja kestävyyttä.

For Honorin aluksi vannotaan uskollisuutta yhdelle kolmesta erilaisesta ryhmittymästä, jotka ovat viikingit, ritarit ja samurait. Näistä jokaisella on maksimissaan neljä erikseen avattavaa sankarihahmoa, joten yhteensä kentällä saattaa olla 12 erikoishahmoa rymyämässä. Ne kaikki on suunniteltu ajatuksen kanssa: toiset painottavat hidasta ja voimakasta, kun taas toiset ovat nopeampia selvästi heikompien iskujensa kanssa.

Taistelut edellyttävät nopeita päätöksiä ja terässä olevia refleksejä, sillä menestymisen vaatimuksena on kohti tulevia iskuja vastaan puolustautumisen ohella pahisten omaan puolustukseen syntyneiden aukkojen hyödyntäminen. Ohjaus tuntuu pääasiassa sujuvalta, mikä mahdollistaa keskittymisen itse taisteluun kontrollien sijasta. Pitämällä LB-nappia pohjassa painaen samalla tattia eteenpäin on mahdollista torjua kolmesta eri suunnasta tulevia iskuja. Vastaavasti RB- ja RT-namiskoilla tehdään kevyitä ja raskaita hyökkäyksiä. For Honorissa pystyy myös tekemään vastaiskuja vihun epäonnistuttua omassa yrityksessään. Tarvittaessa voi tönätä vastustajan pois tasapainosta, mikä saattaa johtaa esimerkiksi tornista alas putoamiseen. Ohjauksessa on niin paljon syvyyttä, että itselle sopivan taistelutyylin muovaaminen on varsin helppoa. On silti sanottava, että suuria joukkoja vastaan taisteleminen on hyvin vaikeaa: eri kohteiden välillä vaihteleminen on kömpelöä. Tämä johtaa siihen, että joskus on mahdotonta puolustautua monista suunnista tulevia hyökkäyksiä vastaan. Tämä siitäkin huolimatta, että iskut näkisi selvästi ennakolta.

Raskaalla iskulla maahan lyödyn vastustajan pääsee myös viimeistelemään useammalla erilaisella brutaalilla tyylillä painamalla joko Y- tai X-nappia. Viimeistellyn pahiksen uudelleensyntymisaika pitenee, jolloin siitä tulee moninpelissä huomioon otettava taktiikka. Yksinpelissä lopetuksista saa ylimääräistä lisää omaan energiamittariinsa. Ennen taisteluun lähtemistä kannattaa asettaa valmiiksi esineitä, joilla voi muun parantaa joukkuetovereita, kohentaa omaa kestävyyttä eli staminaa tai saada vaikka kyky iskeä suoraan vastustajan puolustuksen läpi perille asti. Jotkut esineet ovat puolestaan niin sanotusti passiivisia, eli niitä ei tarvitse erikseen käyttää taistelun aikana.

Ennen verkkopeleihin sukeltamista kannattaa kokeilla kattavaa opastusosiota, joka on erittäin tarpeellinen varsinkin alkuvaiheen oppimiskynnystä ylitettäessä. Tämän jälkeen niin yksin- kuin moninpelikin ovat avoinna. On silti suositeltavaa aloittaa yksinpelistä: se on oiva keino hankkia lisää kokemusta ohjauksesta ilman verkkokarkeloiden mukanaan tuomaa lisäpainetta. Toinen vaihtoehto on harjoitella moninpeliä ottamalla matsia tekoälyvastustajia eli botteja vastaan. Keino on hyvä eri pelimuotojen toimintaan tutustuttaessa.

Moninpeli jakautuu viiteen erilaiseen pelimuotoon, joista erottuvat selvästi edukseen dominion ja duels. 1 vs. 1 -tappelut ovat se todellinen testi omille taidoille, jotka edellyttävät kykyä lukea vastustajan liikkeitä reagoiden niihin nopeasti. Dominion puolestaan painottuu tiimityöskentelyyn, ja tarkoituksena on sananmukaisesti dominoida eli pitää hallussa alueita keräten siten arvokkaita pisteitä omalle joukkueelle. Kun tuhat pojoa on koossa, alkavat vastustajan rivit "hajota". Tämä muuttaa taistelun painopisteen kissa ja hiiri -leikiksi jäljelle jääneiden pahisten eliminoimiseksi. Dominionissa pelitilanteet muuttuvat nopeasti siksi, että tukikohtien valtaaminen on yleensä hyvin nopeasti suoritettu. Tämä pakottaa pitämään niitä jatkuvasti silmällä keskellä kiivaita tappeluja.

For HonorFor Honor
Tämä on mainos:
For HonorFor Honor
For Honor
Tämä on mainos: