Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Monen kokin hieno soppa


Hyvin toisenlaisista peleistä tutun Guerrilla Studiosin uusi avoimen maailman toimintaseikkailu Horizon: Zero Dawn onnistuu yllättämään. Ammattitaitoisen toteutuksen lisäksi sen yksi suurista vetovoimatekijöistä löytyy lajityypille epätavallisesta paikasta - tarinasta.

Horizon jätti Amsterdamin ennakkoreissun ja siitä kirjoitetun jutun jäljiltä hyvät alustavat tunnelmat. Pitkällisen pelitestauksen myötä on ilo todeta, että positiivinen ennakkotuntuma on sekä pidetty että ajoittain ylitetty lopullisen pelin kanssa vietetyn ajan jälkeen. Se on osoitus Guerrillan ammattitaidosta ja kyvystä uusiutua. Lajityypin rajoja ei kenties rikota, mutta avoimen maailman seikkailuna se on ehdotonta kärkikaartia.

Horizonissa ohjastetaan Ashley Burchin (muun muassa Borderlands ja Life is Strange) ääninäyttelemää Aloy:ta hyvin poikkeuksellisessa maailmassa. Ihmiskunta on taantunut taikauskoisten heimokulttuurien tasolle tuntemattomasta syystä. Vanhan maailman jäänteet ovat nähtävissä niin vehreissä luonnon valtaamissa kerrostalojen jäämissä kuin arktisille alueille tuhat vuotta sitten ruostuneissa tankin ruhoissakin. Omaan aikaamme nähden edistyksellistä kulttuuria on kohdannut täydellinen tuho, eikä pelin alussa kukaan tunnu tietävän miksi tai koska. Kaiken tämän lisäksi ihmiset ovat joutuneet tekemään tilaa ravintopyramidin huipulta. Eläimiä ja dinosauruksia muistuttavat huipputekniset robotit ovat ilmestyneet maapallolle kuin tyhjästä, eivätkä ole keihäistä ja nuolista juuri moksiskaan.

Pelaaja on täten vahvasti altavastaajan asemassa, joten suoraviivaisen mätön sijaan Aloyn tulee käyttää älliään ja ansoja taisteluista selviytyäkseen. Alussa on tultava toimeen varsin vähällä, mutta resursseja keräämällä ja kauppiaiden kanssa tinkaamalla varustevalikoima paranee. Hahmon tasojennoususta palkittavat kykypisteet voi sijoittaa hiippailua, suoraa taistelua tai resurssienkäyttöä parantaviin taitoihin. Jos alkupelissä pitää varoa jokaista villisikaa isompaa otusta, pidemmällä katumaasturin kokoinen kissapetokin kaatuu jo helpohkosti.

Orpona heimonsa hylkimä Aloy yhdessä ottoisä Rostin kanssa tutustuttavat pelaajan maailmaan hienon takauman kautta, jonka aikana opetetaan hiippailun, metsästyksen ja robottieläinten käyttäytymisen perusteet. Pelin arviolta noin 30 tunnin keston aikana ihmiskunnan ja Aloyn historia alkaa valottua kiehtovalla tavalla. Alun kysymysmerkit suoristuvat pikkuhiljaa vastauksiksi ja maailman tila alkaa käydä järkeen. Horizon on pitkästä aikaa avoimen maailman peli, jossa päähenkilöstä ja hänen tarinastaan välittää vähintään yhtä paljon kuin vapaasta haahuilusta ja oman varustuksen parantelusta. Ääninäyttely tukee vahvaa juonta kohtalaisesti, hieman kankea kasvoanimaatio taas ei.

Ketterä Aloy kiipeää kallioille ja torneihin näppärästi, ja taitaa muutenkin kaikki tehokkaan metsästäjän taidot. Pääaseena toimivat erilaiset jouset erikoisnuolineen sekä lähitaistelussa käytettävä keihäs. Koska robottivastustajat ovat aina isompia ja ilkeämpiä, ansastus ja epäreilut keinot tulevat usein tarpeeseen. Dinoja voi pommittaa jäädyttävillä tai sähköistävillä kranaateilla lingon avulla, houkutella niitä ansalankoihin tai ankkuroida väliaikaisesti paikoilleen. Hieman harvinaisemmat ihmisvastustajat lakoavat huomattavasti helpommin.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: