Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Torment: Tides of Numenera

Pystyykö joukkorahoitettu jatko-osa tyydyttämään kulttipelin fanaattisten fanien korkeat odotukset?

Planescape: Torment on kulttiklassikoksi muodostunut roolipeli, jota pidetään tietyissä piireissä edelleen mittatikkuna videopelien tarinankerronnalle. Kun vuonna 2013 inXile Entertainment pystytti joukkorahoituskampanjan luodakseen pelille henkisen jatko-osan, se rikkoi kaikki aiemmat Kickstarter-ennätykset. Useiden lykkäyksien jälkeen Torment: Tides of Numenera on vihdoin täällä.

Peli sijoittuu "yhdeksänteen maailmaan" miljardi vuotta tulevaisuudessa. Tuona aikana maailma on ehtinyt täyttyä kuolleiden sivilisaatioiden jälkeen jättämästä teknologiarojusta eli numenerasta. Futuristisesta tapahtumavuodestaan huolimatta pelimaailma toimii päälisin puolin kuin mikä tahansa muu perinteinen miekka & magia -tyylin fantasiamaailma sillä erotuksella, että numenerat vastaavat taikuutta ja alkemiaa. Numenerat ovatkin niin kehittynyttä teknologiaa, että vähemmän koulutetut yhdeksännen maailman asukit kohtelevat niitä taikaesineinä. Tästä syystä pelimaailma onkin mielenkiintoinen sekoitus tieteisestettiikkaa ja fantasiapuitteita.

Edeltäjänsä malliin Numenereassa iso osa viehätyksestä perustuu pelimaailman tutkimiseen ja eriskummallisuuteen. Pelaaja törmää matkansa aikana toinen toistaan oudompiin hahmoihin, olioihin ja tapahtumiin. Tavallisesti nämä ovat erilaisten metafyysisten asioiden ilmentymiä. Esimerkiksi kuollessaan voi mennä oman mielensä sopukoihin puhumaan matkan aikana kohdatuille hahmoille. Erään mahdollisen matkakumppanin mukana kulkee lukematon määrä eri versioita hänestä itsestään erilaisista rinnakkaistodellisuuksista. Miljööt vaihtelevat futuristisista laboratorioista ja avaruusaluksista saastaisiin viemäreihin ja alati muotoaan muuttavaan groteskiin lihakaupunkiin asti. Eksotiikkaa ja esoteriikkaa siis riittää.

Pelin parasta antia ovat sen pitkät filosofiset keskustelut eri uskontokuntien, poliittisten järjestöjen, akateemikkojen ja kulttien edustajien kanssa. Numenera ansaitseekin kiitosta: se on onnistunut säilyttämään kuuluisan edeltäjänsä mieltä kutkuttavan ja uniikin otteen kliseiden kyllästämässä lajityypissä. Lukemista piisaa useamman kirjan verran, joten virtaviivaista luolastoräimintää kaipaaville peliä ei voi suositella. Kirjoittajat selvästi luottivat vahvasti pelaajien kykyyn käyttää mielikuvitustaan. Usein dialogissa kuvataan henkilöitä ja tapahtumia hyvin seikkaperäisesti, vaikka pelin kauniit ja seikkaperäiset grafiikat varmasti pystyisivät välittämään saman viestin kuvallisesti.

Torment: Tides of Numenera on tietokoneroolipelien perinteisiin nojaava tuote, sillä, edetäkseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota keskusteluihin pysyäkseen kartalla. Lokikirjassa on onneksi kaikki tarpeellinen, mutta moderneista roolipeleistä tuttuja minikarttoja ja tehtävänuolia ei ole. Pelaajan täytyy siis itse olla hereillä ja päätellä, minne mennä seuraavaksi. Mekaanisesti peliä on virtaviivaistettu monilla osa-alueilla. Esimerkiksi kaikki vuorovaikutettavat kohteet ja hahmojen nimet voi tuoda esille nappia painamalla. Tämä nopeuttaa merkittävästi esineiden ja ihmisten etsimistä. Peliä on myös yksinkertaistettu. Esimerkiksi hahmonkehitys on selvästi yksioikoisempi: enää ei voi varastella vapaasti tai tappaa satunnaisia ohikulkijoita.

Hahmokehitys onkin osa-alue, jonka roolipelifanit saattavat kokea Numenerassa puutteelliseksi. Mitään kosmeettisia muutoksia ei voi tehdä sukupuolen valintaa lukuun ottamatta. Hahmoluokkia on valittavana vain kolme. Dungeons & Dragonsin ominaisuuspistejärjestelmä on typistetty kolmeen eriliseen ominaisuuteen, jotka ovat mahti, nopeus ja älykkyys. Erilaisiin kykyihin - kuten vilppiin tai laitetietouteen - pystyy erikoistumaan kahden pisteen verran. Yksinkertaisuutta lisää pelin keinotekoinen rajoitus uuden tason saavuttamisen jälkeen: kasvatatko älykkyyttä vaiko voimaa, valitse kaksi uutta kykyä kolmesta ja niin edelleen. Systeemi on suunniteltu siten, ettei pelaaja voi käyttää kaikkia kokemuspisteitään vain tiettyjen ominaisuuksien kehittämiseksi. Eri tasoilla täytyy siksi kehittää eri osa-alueita, jotta hahmoista tulisi tasapainoisia.

Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera
Tämä on mainos:
Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
Tämä on mainos: