Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Warhammer 40,000: Deathwatch

Tulevaisuuden synkkä sota loikkaa kannettavilta laitteilta kotikonsolille.


Warhammer 40,000 kuvaama tulevaisuus ei ole ruusuinen, sillä se on täynnä sotaa, kuolemaa ja kärsimystä. Ihmiskunnan suurimpiin sotureihin lukeutuvat Space Marinet taistelevat erilaisia avaruusolentoja vastaan ympäri avaruutta. Nyt yhdellä avaruuden sektorilla on jälleen piru merrassa, sillä Tyranidit ovat lähteneet sotajalalle. Heitä vastaan asettuu eri Space Marinen jaostoista koottu Kill Team, joka saa ihmiskunnan ja Imperiumin nimissä paloitella, rei'ittää, räjäyttää ja polttaa tuhansittain iljettäviä avaruusolentoja.

Warhammer 40,000: Deathwatch on vuoropohjainen strategiapeli, jonka mekaniikat rakentuvat löyhästi jo 1980-luvulla julkaistun Space Hulkin luomalle perustalle. Pelaaja ohjastaa viidestä Space Marinesta koostuvaa ryhmää ja yrittää parhaansa mukaan pitää oman ryhmänsä hengissä ja samalla lanata vastustajat maan tasalle. Hyvästä perustasta huolimatta toteutus tökkii niin rankasti, että pelikokemus on hyvin kaukana nautittavasta.

Tyypillinen tehtävä noudattaa jotain yksinkertaista kaavaa, kuten tapa tietyt olennot, käppäile tiettyihin pisteisiin kartalla tai kiikuta jotain esineitä paikkaan X. Koska kyseessä on alun perin tableteille kehitetty peli, ovat yksittäiset kartat kooltaan pieniä ja yksinkertaisia. Etenemisreittejä on usein yksi, tosin välillä tarjolla on jopa pari vaihtoehtoista reittiä. Valinnoilla ei ole kuitenkaan suurempaa merkitystä ja kenttäsuunnittelu jää kauas esimerkiksi Space Hulkin nerokkaasti toteutetuista kartoista.

Omalla vuorollaan pelaaja antaa käskyjä yksittäisille taistelijoille, joilla on kullakin 4 toimintopistettä. Näitä käyttämällä pääasiassa liikutaan, ammutaan ja asetutaan suojaamaan tiettyjä alueita. Viimeki mainittu on erittäin käytännöllinen, sillä sen avulla Space Marine räiskii näkökenttäänsä harhailevia vihollisia automaattisesti mikäli toimintopisteitä on vain jäljellä. Kunhan vain etenee rauhallisesti ja muistaa suojata useisiin suuntiin, eivät vastustajat aiheuta suurempia ongelmia. Eikä jokaisen askeleen kanssa tarvitse olla tarkkana, sillä kentistä löytyy useimmiten tarpeeksi lääniä kaikille sotureille. Tämäkin kertoo minulle vain laiskasta karttasuunnittelusta. Olisi paljon hauskempaa puntaroida liikkeitään tarkasti, mutta nyt sellaiseen ei ole tarvetta.

Deathwatch: Tyranid Invasion
Tämä on mainos:
Deathwatch: Tyranid Invasion
Tämä on mainos: