Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Blaster Master Zero

Blaster Master Zero

8-bittinen Mass Effect tekee paluun.

90-luvun alussa Sunsoft julkaisi Euroopassa kaksiulotteisen tasoloikkaa ja ammuskelua yhdistelevän tieteispelin Blaster Master. Nyt tämä menneiden aikojen helmi on tehty uusiksi päivitettynä versiona nimellä Blaster Master Zero. Peli julkaistiin 9. maaliskuuta sekä Switchille että Nintendo 3DS -käsikonsolille. Kymmenen euron huokealla hinnalla Blaster Master Zero on pakko-ostos kaikille retroilevien latauspelien ystäville.

Jason Frudnick on tiedettä harrastava nörtti, jonka lemmikkisammakko Fred pääsee karkuun. Poika lähtee perään nähdäkseen, kuinka Fred loikkaa violettiin rööriin kadoten sen sileän tien. Jason hyppää perään löytäen itsensä maan alta suurella tykillä siunatun auton vierestä. Masiinan kyljessä lukee Sophia III, joten tiedenörtti ei voi tehdä muuta kuin hypätä puikkoihin ja lähteä etsimään sammakkoaan. Matkan varrella vastaan tulee toinen toistaan kauheampia mutantteja. Seuraa pitää vaalea Eve, jolta Jason saa vinkkejä Fred-sammakon mahdollisesta olinpaikasta.

Tämä on mainos:

Tarina on käytännössä täsmälleen sama kuin silloin joskus vajaa 30 vuotta sitten, ja aivan yhtä naurettava. Homman nimi on kuitenkin pelattavuus, ja siihen pelaaja heitetäänkin alusta alkaen. Alkuvalikon opastuskuvaa lukuun ottamatta mitään ei opeteta ennen kuin vasta noin 90 minuutin pelaamisen jälkeen Even suulla. Toisin sanoen opastusosio on aivan väärässä paikassa, koska pelaaja on jo joutunut opettelemaan kaiken itse päästäkseen tarinassa kyseiseen pisteeseen.

Varsinainen toiminta vaihtelee kahden erilaisen pelaamisen välillä. Autolla tasoloikitaan kaksiulotteisissa maisemissa jokseenkin avointa maailmaa tutkien. Kaikkiin paikkoihin ei pääse heti, vaan ne edellyttävät auton päivittämistä uusilla kyvyillä Metroid-peleistä opitun mallin mukaisesti. Välillä Jason jalkautuu luolastoihin, jolloin kuvakulma vaihtuu isometriseen ammuskeluun. Viholliset pudottavat ajoittain päivityksiä, joilla Jasonin ase päivittyy. Taso kuitenkin laskee, jos ottaa osumaa. Tämä pakottaa olemaan varovainen, sillä eteneminen on toki helpompaa päivitetyillä tussareilla. Melkoisen usein tällainen luolasto päättyy isokokoiseen pomovastukseen, jonka kaataminen on eeppinen tapahtuma. Jostain mystisestä syystä kaikista luolastoista ei pääse automaattisesti ulos lopun saavutettuaan, mikä pakottaa palaamaan takaisin nyt jo täysin tyhjennetyissä käytävissä samoillen. Tietyn pisteen jälkeen sekä auto Sophia III että Jason ovat niin korkealle kehittyneitä, että vain harva vihollinen pystyy laittamaan oikeasti hanttiin. Tähän on harmillisesti luettava mukaan myös muuten niin vaikuttavat pomotaistelut.

Blaster Master ZeroBlaster Master Zero
Tämä on mainos: