Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Hearthstone: Journey to Un'Goro

Blizzardin suosittu digikorttipeli sai pari viikkoa takaperin jälleen uuden laajennukseen. Testasimme millainen tutkimusmatka Un'Goron kraateriin oli luvassa.

  • Teksti: Arttu Rajala & Petro Mikael Tissari

Hearthstone laajentui huhtikuun alussa Journey to Un'Goro -nimisellä kokonaisuudella. Se lisäsi mukaan 135 uutta keräiltävää korttia, uudet Quest- ja Adapt -mekaniikat sekä tietysti viidakkoteemaan sopivan pelilaudan, joiden lisäksi tapahtuman myötä käynnistyi uusi kausi korttien rotaatiossa. Olikin siis selvää, että hulvattomia ja äärimmäisen tervetulleita muutoksia oli luvassa HS:n metapelaamiseen.

Kokonaisuudessaan matka Un'Goroon on mukava paketti ja sitä onkin monessa suunnassa kehuttu yhdeksi ellei parhaimmaksi HS:n laajennukseksi. Tätä on vaikea kiistää, sillä laajennus tarjoaa poikkeuksellisen suuren määrän voimakkaita kortteja ja niitä monien parjaamia turhia täytelisäkkeitä on suhteellisen vähän. Tämä on osittain uuden Adapt-mekanikan ansiota. Se tarjoaa heikollekin minionille mahdollisuuden olla yllättävän tehokas vastaus erilaisiin tilanteisiin. Adapt-mahdollisuuksia on yhteensä 10 erilaista: Divine shield, +3 Attack, +3 Health, Windfury, Poisonous, Stealth until your next turn, +1/+1, Taunt, Deathrattle: Summon two 1/1 plants ja Cant be targeted by spells or hero powers.

Un'Goro keskittyy minionien osalta Beast ja Elemental -klaaneihin. Tulivuorikraateri on ollut eristyksissä muusta maailmasta ties kuinka pitkään, joten se on täynnä dinosauruksia, aggressivia kasveja sekä elementaaleja. Näiden synergioiden välille onkin noussut välittömästi uusia arkkityyppejä, joskaan ne eivät ainakaan vielä ole nousseet kilpailullisten dekkien terävimpään kärkeen. Elemental-minioneiden erikoisuus on nimittäin ehto, että voimakkaan Battlecryn saamiseen pitää olla pelannut Elemental edellisellä vuorolla. Tämä lisää taktista ulottuvuutta kiitettävästi, mutta nopeat ja tehokkaammat dekit voivat helposti käyttää hyväkseen tätä heikkoutta.

Merkittävien uusi korttityyppi on kuitenkin ehdottomasti Quest. Ne ovat yhden manan hintaisia spell-taikoja, jotka saa aina aloituskäteen ottelun alkaessa. Tehtävän suorittamisesta on sitten luvassa huikea palkinto, jolla on potentiaalia kääntää peli päälaelleen. Suurin osa niistä on kuitenkin liian hitaita, joten ne eivät ole ihan niin järisyttäviä kuin ennen julkaisua pelättiin. Parhaimmiksi ovat osoittautuneet Roguen, jossa pitää pelata sama minion neljä kertaa pöydälle. Se on loppujen lopuksi todella helppoa Shadow Stepin ja muiden "Bounce"-korttien kanssa. Kyseisen Questin palkintona on Crystal Caverns -loitsu, jonka jälkeen kaikki minionit perusarvoiltaan 5/5. Nopeasti suoritettuna, esim vuorot 4-5 (joskus jopa kolme), niin vain harva vastustaja pystyy pistämään vastaan. Kuvaukset ja arviot kaikista yhdeksästä voi lukea alta.

Questit ovat mukava lisä Hearthstonen valikoimaan, mutta eivät vailla ongelmia. Suurin ongelma niiden suhteen on, että ne ovat Legendary-kortteja. Ne ovat siis äärimmäisen kalliita hankkia, eikä niitä välttämättä edes saa, vaikka olisikin ennakkotilannut 50 pakkaa. F2P-pelaajalle tilanne onkin varsin ikävä, sillä Un'Goron tuplattu määrä "legejä" tekee uusimpien kilpailullisten dekkien tekemisen todella rajoittavaksi, ja hupipelaajille suunnatut kortit, kuten Explore Un'Goro ja Dinomancy, ovat suurimmaksi osaksi Epic-kortteja. Eikä tulevaisuus näytä hinnan suhteen valoisammalta. Blizzard ilmoitti jo talvella, että se luopuu PvE-seikkailuista ja joka vuosi on tiedossa kolme täysimittaista laajennusta. Vaikka käyttäisi jokaiseen vain sen viisi kymppiä parhaan ennakkovarausdiilin myötä, niin se käy nopeasti lompakon päälle vaikka olisi kuinka lojaali HS-fani. Pihit pelaajat saavatkin tyytyä Adaptiin.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos: