Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Prey

Retrohtavaa sci-fi-jännitystä klassikoiden vanavedessä


Arkane Studios yllätti maailman muutama vuosi taaksepäin hienolla Dishonored-pelillään. Omaperäinen ja taiteellisesti upea seikkailu saikin odotetusti laadukasta jatkoa viime vuonna. Studio ei kuitenkaan jämähtänyt hittituotteensa jalkoihin, vaan jatkoi rohkeasti matkaansa täysin uuteen suuntaan uutukaisellaan nimeltä Prey. Dishonored-sarjan steampunk-tyyli on vaihtunut puhtaaseen kylmään avaruus-sci-fiin, ja meno on nyt huomattavasti pelottavampaa.

Morgan Yu saa unelmiensa pestin avaruusasema Talos 1:n tiedemiehenä. Viimeiset testit ennen avaruusasemalle menoa menevät kuitenkin pahasti mönkään ja Yu menettää tajuntansa. Herättyään hän löytää itsensä yksin vihamielisten avaruusolioiden valtaamalta avaruusasemalta. Mysteeri avaruusaseman ja sen kuolleen miehistön ympärillä alkaa hiljalleen aueta, kun Yu kerää ristiriitaista tietoa työntekijöiden taakse jättämien viestien ja häneen yhteyden ottaneen robotin avulla.

Preyn tiivistunnelmaista juonta kuljetellaan moneen suuntaan mukavan selkeästi. Vaihtoehtoja pulmien ratkaisuun annetaan useita. Dynaaminen maailma yhdessä monipuolisten työkalujen kanssa mahdollistavat varsin luovia ratkaisuja eteenpäin pääsyyn. Laajaan maailmaan ja sen tarinaan sisään pääseminen vie hiukan aikaa, mutta seikkailun edetessä valloittaa pelin monimuotoisuus pelaajansa eikä mielenkiintoisesta otteesta halua enää pois.

Preytä pelataan tavanomaisesta FPS-vinkkelistä. Selviytyminen avaruusasemalla vaatii pientä pulmien ratkaisua, hiiviskelyä ja taistelua. Mukana oleva avaruuskävely on hieno lisä perinteiseen liikuskeluun ja erityisen onnistunut osa pelikokemusta. Tyypillisten ampuma-aseiden lisäksi pelaajalla on mahdollisuus käyttää muutamia omaperäisempiä tarvikkeita niin taistelussa kuin etenemisessä. Kovettuvaa massaa ampuvalla tykillä voi esimerkiksi pysäyttää vastustajan, sammutella tulia tai rakennella itselleen siltoja. Aseiden ja niiden kehittelyn lisäksi myös hahmoa voi ehostaa erilaisilla lisävoimilla, mistä kehkeytyykin pelin kantava voima. Ehostaa voi niin hahmon fyysisiä kuin psyykkisiä voimia. Mahdollisuuksia riittää lukuisia ja jokainen tuntuu yhtä lailla tärkeältä, joten kerättyjen pisteiden jako taitojen kesken on kovin haastavaa. Tilannetta ei helpota myöhemmin mukaan tulevat erityisominaisuudet, joiden avulla hahmo saa varsin villejä voimia lisää käytettäväkseen. Joka tapauksessa voimilla leikkiminen on pelikokonaisuuden todella rikas mauste, ja se toimittaa strategian lisäksi juuri oikealla tavalla tietynlaista hauskuuden virkaa muuten varsin totisessa ympäristössä.

PreyPreyPreyPrey
PreyPreyPreyPrey
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: