Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Strafe

Nostalgiatrippi runsailla veriroiskeilla, mutta mukana tulee myös ikäviä ongelmia.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

Pixel Titansin tekemä Strafe kiinnittää välittömästi huomion. Se näyttää menneiden vuosikymmenten Quakelta, jossa on lisäksi annos modernia säihkettä. Kyseessä on niin sanottu roguelike-peli, jossa pahisten verta lentää litroittain komeassa kaaressa. Kehittäjien itsensä mukaan kyseessä on nopeatempoinen ammuskelu. Käytännössä näin ei valitettavasti ihan aina ole.

Tarinaa on suoraan sanottuna minimaalisesti, eikä sekään ole erityisen tärkeää kokonaisuuden kannalta. Pelaaja on suorittamassa tehtävää galaksin äärissä tavoitteenaan löytää avaruusalus nimeltä Icarus. Perille päästyä käy ilmi, että Icarusta asuttavat murhanhimoiset hirviöt ja robotit. Ei auta muu kuin selviytyä hengissä, ja siinä samalla etsiä ennalta tehtäväksi annetut esineet.

Kentät muodostuvat satunnaisesti, jolloin yksikään läpipeluu ei ole täysin samanlainen. Vaihtelua on vaikuttava määrä. Joskus itsensä saattaa löytää isosta huoneesta täynnä vihreää limaa, ja joskus taas on pakko taistella henkensä edestä kapeassa käytävässä. Visuaalinen tyyli sen sijaan ei ole yhtä vaihtelevaa. Kaikenlaista muunnelmaa näkyy, mutta suurimmaksi osaksi kyse on vain erilaisista tummista sävyistä. kaiken lisäksi ovet ja hissit sulautuvat yleensä ympäristön sekaan liiankin hyvin, mikä tekee ajoittain etenemisestä tarpeettoman hankalaa.

Kehittäjien tavoittelema nopeatempoinen etenevä räiskintä pysähtyy sorvipenkkeihin eli workbencheihin ja niiden hinnoitteluun. Näissä penkeissä vaihdetaan kerättyä roinaa haarniskoihin ja ammuksiin. Näitä paikkoja ei kuitenkaan ole tarpeeksi, mikä johtaa kentissä edes takaisin ravaamiseen jatkuvan etenemisen sijasta. Suurin ongelma on silti se, että tavarat maksavat aivan liian paljon. Näin ollen ei ole mahdollista vain pyssytellä menemään vailla huolta huomisesta, koska ammukset loppuvat silloin kesken. Tämä hidastaa Strafen pelaamisen hitaaksi ryömimiseksi, jossa täytyy koko ajan pitää silmällä energiamittaria ja ammusvarastoja hieman selviytymiskauhun tyyliin.

Pahisten niittämiseksi saatavat aseet ovat varsin vaihtelevia, ja niitä voi päivittääkin. Aluksi saa valita yhden perusaseen kolmesta vaihtoehdosta, jotka ovat raidetykki, haulikko ja konepistooli. Muita tussareita löytää matkan varrelta, ja niitä voi poimia kyytiin omaan käyttöön. Ammusten loputtua niitä voi myös käyttää lyömäaseina. Aseiden moninaisuus pitää Strafen mielenkiintoisena, ja lisäksi kaikissa aseissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Haulikko esimerkiksi on käytännössä hyödytön vähänkään pidemmillä etäisyyksillä, ja toisaalta raidetykissä ei ole riittävää tulinopeutta iholle höökivän pahisjoukon pysäyttämiseksi. Pyssyt ovat kokonaisuudessaan nautinnollisia käyttää, joskin enemmän munaa niillä ampumisessa saisi olla.

StrafeStrafeStrafeStrafe
StrafeStrafeStrafeStrafe
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: